Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Approach to migrant subjects and migration processes in Social Sciences Textbooks. A case study
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Declaración de trabajo inédito (Español (España))
Curriculum vitae breve (Español (España))

Keywords

libro de texto
ciencias Sociales
enseñanza secundaria
discurso
procesos migratorios
textbook
social sciences
secondary education
discourse
migration processes

How to Cite

Taboada, M. B. (2017). Approach to migrant subjects and migration processes in Social Sciences Textbooks. A case study. Revista Educación - Journal of Education, 42(1), 20–38. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.23187

Abstract

This article goes deeper in some of the findings of a previous research named "Nosotros, los argentinos´: la construcción de la identidad nacional en libros de texto de Ciencias Sociales”,under development, where we have analyzed the way in which such identity is discursively constructed in text books aimed at high school education, currently being used in educational institutions in Argentina. One of the axes prioritized in the analysis has been the construction of migratory processes related to the national territory, focusing the attention on current discursive subjects and territorial displacement; aspects which will be treated in this article by means of a selection of a specific case which is part of the research corpus. In the focus suggested we made use of theoretical and methodological tools from the Discourse-Historical Approach (Wodak, de Cillia, Reisigl y Liebhart, 2009), considering mainly the way how discursive strategies (nomination, predicational and argumentation strategies) used in the aforementioned material articulate in the introduction of the themes being analyzed. The material selected let us examine one of the macro-strategies identified in the research corpus for the way of dealing with the migratory processes: the use of past tenses together with marginal and imprecise references to the present based on a number of presumptions. Besides, in this case it is also observed an explicit approach to cultural diversity as a means of making a weak connection to the discursive construction of migrating subjects identified in the proposal. Furthermore, the selection of these textual samples let us place their constructions in dialogue with others which have been analyzed in the general corpus of our research.
https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.23187
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Arzeno, M. B., Ataide, S., Bertoncello, R., Casaubón, H., García, P. A., Minvielle, S. E., Salleras, A. B., y Soto, M. (2010). Geografía. Argentina en la globalización. Buenos Aires: Santillana.

Atienza Cerezo, E. y van Dijk, T. (2010). Identidad social e ideología en libros de texto españoles. Revista de Educación, 353, 67-106.

Balsas, M. S. (2014). Las migraciones en los libros de texto. Tensión entre globalización y homogeneidad cultural. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Braslavsky, C. (1996). Los usos de la historia en los libros de texto para escuelas primarias argentinas (1916-1930). En H. Cucuzza (Comp.), Historia de la educación en debate (pp. 54-90). Buenos Aires: Miño y Dávila

Briceño, Y. (2004). Inmigración, exclusión y construcción de la alteridad. La figura del inmigrante en el contexto español. En D. Mato (Coord.), Políticas de ciudadanía y sociedad civil en tiempos de globalización (pp. 201-219). Caracas: FACES, Universidad Central de Venezuela.

Carretero, M. (2007). Documentos de identidad: La construcción de la memoria histórica en un mundo global. Buenos Aires: Paidós.

Carretero, M. y Castorina, J. A. (2010). La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidad. Buenos Aires: Paidós.

Castiglione, C. y Cura, D. (2007). Las migraciones en los medios de comunicación escrita (2000- 2005). En S. Novick (Comp.), Sur-Norte. Estudios sobre la emigración reciente de argentinos (pp. 93-147). Buenos Aires: Catálogos-UBA.

Cucuzza, H. (2007). Yo argentino. La construcción de la Nación en los libros escolares (1873-1930). Buenos Aires: Miño y Dávila.

de Cillia, R., Reisigl, M. y Wodak, R. (1999). The discursive construction of national identities [La construcción discursiva de las identidades nacionales]. Discourse and Society, 10(2), 149-173. Recuperado de http://www.sis.zju.edu.cn/wyxyzy/conference/researchgroup/download/v10%282%29discursive%20construction%20of%20national%20identity.pdf

Díaz, H. (2006). La perspectiva cognitivista. En M. di Stéfano (Coord.), Metáforas en uso (2º ed., pp. 41-62). Buenos Aires: Biblos.

Escolano Benito, A. (1998). Del imperio a la disolución de la enciclopedia. Los libros por áreas y materias. En A. Escolano Benito (Dir.), Historia Ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa (pp. 277-302). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Frigerio, A. (Comp.). (1991). Curriculum presente, ciencia ausente. Buenos Aires: Miño y Dávila.

González, F. y Rosa, A. (Comp.). (2014). Hacer(se) ciudadan@s. Una psicología para la democracia. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Grimson, A. (2006). Nuevas xenofobias, nuevas políticas étnicas en la Argentina. En A. Grimson y E. Jelin (Comps.), Migraciones regionales hacia la Argentina. Diferencia, desigualdad y derechos (pp. 69-99). Buenos Aires: Prometeo.

Grimson, A. (2011). Doce equívocos sobre las migraciones. Revista Nueva Sociedad, 233, 34-43.

Instituto Nacional contra la Discriminación, la Xenofobia y el Racismo (INADI). (2016). Análisis de libros escolares desde una perspectiva de derechos humanos. Por una educación inclusiva y no discriminatoria. Buenos Aires: INADI. Recuperado de http://www.inadi.gob.ar/biblioteca/book/analisis-de-libros-escolares-desde-una-perspectiva-de-derechos-humanos/

Kress, G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication [Multimodalidad: Una aproximación semiótico-social a la comunicación contemporánea]. London-New York: Routledge.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metaphors we live by [Metáforas de la vida cotidiana]. Londres: University of Chicago Press.

Landau, M. (2006). Estado, ciudadanía y discurso escolar. Análisis de libros de texto de sexto año de la Educación General Básica. En T. Ortiz y M. L. Pardo (Coords.), Estado posmoderno y globalización. Transformación del Estado-nación argentino. Buenos Aires: Facultad de Derecho, Universidad de Buenos Aires.

Martín Rojo, L. (2003). El análisis crítico del discurso: Fronteras y exclusión social en los discursos racistas. En L. Íñiguez Rueda (Ed.), Análisis del discurso. Manual para las ciencias sociales (pp. 157-191). Barcelona: UOC.

Morales, O. A. y Lischinsky, A. (2008). Discriminación a través de las ilustraciones de libros de texto de Enseñanza Secundaria Obligatoria de España. Discurso & Sociedad, 2(1), 115-152.

Narvaja de Arnoux, E. (2009). Análisis del discurso. Modos de abordar materiales de archivo. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Pardo Abril, N. G. (2013). Cómo hacer análisis crítico del discurso. Una perspectiva latinoamericana (2º ed.). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Instituto de Estudios en Comunicación y Cultura (IECO). Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/10250/

Raiter, A. (2006). Analizar el uso lingüístico es analizar ideología. En A. Raiter y J. Zullo (Comps.), La caja de Pandora. La representación del mundo en los medios (pp. 21-41). Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires-La Crujía.

Reisigl, M. y Wodak, R. (2001). Discourse and discrimination. Rhetorics of racism and antisemitismo [Discurso y discriminación. Retóricas del racismo y el antisemitismo]. London: Routledge.

Romero, L. A. (Coord.) (2007). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo XXI.

Taboada, M. B. (2008). Imágenes del lector en los libros de texto para la enseñanza de la lengua y la literatura. En G. Fioriti (Comp.), Actas del 1er. Congreso Internacional de Didácticas Específicas. Debates sobre las relaciones entre las Didácticas Específicas y la producción de materiales curriculares. San Martín: Universidad Nacional de General San Martín.

Taboada, M. B. (2012). Nombrar el país: Imágenes del interior y de la capital en libros de texto de Lengua y Ciencias Sociales. Paraná: La Hendija.

Taboada, M. B. y Cohen de Chervonagura, E. (2007). Un acercamiento discursivo a la relación entre docentes y libros de texto. En Actas del 5º Congreso Nacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura (pp. 941-949). San Martín: El Hacedor.

van Dijk, T. A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós.

van Dijk, T. A. (2005). Racismo, discurso y libros de texto. La cobertura de la inmigración en los libros españoles. Potlatch, 2(2), 15-37.

van Leeuwen, T. y Wodak, R. (1999). Legitimizing immigration control: A discourse-historical analysis. [La legitimación del control migratorio: Un análisis histórico-discursivo]. Discourse Studies, 1(1), 77–122.

Wodak, R. (2003). El enfoque histórico del discurso. En R. Wodak y M. Meyer (Comps.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 101-142). Barcelona: Gedisa.

Wodak, R. (2011). La historia en construcción / La construcción de la historia. La “Wehrmacht alemana” en los recuerdos colectivos e individuales de Austria. Discurso & Sociedad, 5(1), 160-195.

Wodak, R., de Cillia, R., Reisigl, M., y Liebhart, K. (2009). The Discursive Construction of National Identity [La construcción discursiva de la identidad nacional] (2º ed.). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.