Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Relevance of Boaventura de Sousa Santos’ “Diatopic Hermeneutics” for Teaching Culture in a Language Classroom
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

declaracion (Español (España))

Keywords

Teacher Training
Education
Epistemology of Education
diatopic hermeneutics
globalization
Worldview
formación de docentes
educación
epistemología de la educación
hermenéutica diatópica
globalización
Cosmovisión

How to Cite

Barrantes Montero, L. G. (2017). Relevance of Boaventura de Sousa Santos’ “Diatopic Hermeneutics” for Teaching Culture in a Language Classroom. Revista Educación - Journal of Education, 41(2), 150–162. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.23234

Abstract

This paper revisits the concept of Diatopic Hermeneutics conceived by De Sousa-Santos. It is an attempt to translate knowledge among diverse cultural systems, in order to promote dialogue among them. This hermeneutic approach is relevant to the teaching of culture in both higher education courses and in those addressed to international students. Therefore, a pedagogical experience, where that exercise was successfully applied is presented.  The experience consists of critical analysis of a textbook unit. As a result, the class got to relevant conclusions in forming a humanistic ethos in the process of learning a foreign language. The aim is to contribute with the academic community promoting a holistic approach to Applied Linguistics.
https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.23234
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguiló, A. (2010). Hermenéutica diatópica, localismos globalizados y nuevos imperialismos culturales: Orientaciones para el diálogo intercultural. Cuadernos Interculturales, 8(14), 145-163. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/552/55217005009.pdf

Carmen, R. (2004). Desarrollo autónomo. Humanizar el paisaje: Una incursión en el pensamiento y la práctica radicales. San José: EUNA.

Darío, R. (2006). Darío por Darío. Antología poética seleccionada por el autor con adiciones póstumas. Colección cultural de Centroamérica, serie literaria N. 10. Bogotá: Imprelibros.

De Sousa Santos, B. (2003) Crítica de la razón indolente: Contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée de Brower.

De Sousa Santos, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Buenos Aires: CLACSO 1-101 Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20100825032342/critica.pdf

Douglas, N. Huntley, H and Rogers, B. (2012). Reading Explorer (5). Boston: National Geographic Learning – Cengage Learning.

Flores, O. (2014). Mi acento y mi horizonte de comunicación. Fuentes Humanísticas. 28(49), 181-194. Recuperado de http://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/revistas/49/49_13.pdf

Latouche, S. (2006). La apuesta por el decrecimiento. ¿Cómo salir del imaginario dominante? Barcelona: Icaria Ediciones.

Marcuse, H. (1993). El hombre unidimensional. Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Título original “One-Dimensional Man” (1954). Editorial Planeta Argentina. Recuperado de https://foromemoriagranada.files.wordpress.com/2010/02/marcuse-h-el-hombre-unidimensional-1964.pdf

Martí, J. (1891). Nuestra América. La Revista Ilustrada de Nueva York. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/osal/osal27/14Marti.pdf

Martínez, A.M. (2002). Sobre el imperialismo lingüístico y el idioma inglés. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 88, 511-530. Recuperado de http://www.uca.edu.sv/revistarealidad/archivo/4d370a08f078esobreelimperialismo.pdf

Naciones Unidas. (2015). Objetivos de desarrollo del milenio. Informe de 2015. Recuperado de http://www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/2015/mdg-report-2015_spanish.pdf

Omaggio, A. (2001). Teaching Language in Context [La enseñanza de lenguas en contexto] (3rd. ed.). U.S. Thomson and Heinle.

Phillipson, R. (1992). Linguistic Imperialism. [Imperialismo lingüístico] Oxford: Oxford University Press.

Seidlhofer, B. (Editor). (2003). Controversies in Applied Linguistics [Controversias en la lingüística aplicada]. Oxford: Oxford University Press.

Skutnabb-Kangas, T. (2000). Linguistic Genocide in Education, or Worldwide Diversity and Human Rights? [Genocidio lingüístico en la educación o diversidad mundial y derechos humanos]. Lawrence Erlbaum. Recuperado de http://www.tove-skutnabb-kangas.org/en/most_recent_books.html

National Standards in Foreign Language Education Project [Proyecto nacional de estándares para la educación en lenguas extranjeras]. (1996). Standards for Foreign Language Learning. Preparing for the 21st. Century [Estándares para la enseñanza de lenguas extranjeras. Preparación para el siglo XXI]. Recuperado de http://www.actfl.org/sites/default/files/pdfs/public/StandardsforFLLexecsumm_rev.pdf

Taibo, C. (2009). En defensa del decrecimiento. Capitalismo, crisis y barbarie. Madrid: Catarata.

Taibo, C. (2010). Su crisis y la nuestra. Un panfleto sobre decrecimiento, tragedias y farsas. Madrid: Catarata.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.