Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Active Methodologies that Teach through Play and Engaging the Interest of 5-6 Year-Old Preschoolers
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Active Methodologies
Cooperative Learning
Group Awareness
Play
Teaching
Metodologías activas
Aprendizaje cooperativo
Conciencia grupal
Juego
Enseñanza

How to Cite

Villamizar Cañas, M. de L. Ángeles. (2021). Active Methodologies that Teach through Play and Engaging the Interest of 5-6 Year-Old Preschoolers. Revista Educación - Journal of Education, 45(2), 535–544. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42861

Abstract

Active methodologies as a proper strategy of learning construction, through play, interest and active participation at the preschool level within the initial education stage; based on meaningful, cooperative and participatory learning through exploration, discovery and fun, where students are protagonists and the teacher is facilitator, guide, advisor of the teaching-learning processes. One of the priorities has been to include some of these methodologies with children between 5 and 6 years old, in terms of transitional schooling, a compulsory degree within formal education; starting with learning based on projects from which children can create a final product by using learning based on problem solving, aiming to create a group, interactive and participatory awareness.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42861
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Villamizar Cañas, M.A. (2021). Metodologías activas a través del juego y el interés de los niños y niñas de 5 a 6 años en Preescolar. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42861

Referencias Bibliográficas

Decroly, O. (1987). Experiencias educativas e innovadoras:Madrid: Passat, 77.

Flecha, G. J. y Tartajada, G. I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. Dialnet , 13 - 28.

Gervilla, A. (2006). Didáctica Basica de la educación infantil. Madrid: Narcea, S.A de ediciones.

Gros, B. (1997). Diseño y programas educativos, Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Revista liberoamericana de educación, 99.

Helming, L. M. (1972). Sistema Montessori. Barcelona: Editorial Luis Miracle, 220.

López, C., y León, E. (2011). Enfoque Reggio Emilia. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca.

Pérez, A. (2010). Aprendizaje Colaborativo. Revista Digital para profesinales de la Educación. Recuperado de http://www.aab.es/pdfs/baab65/65a1.pdf

Piaget, J. (1932). El juicio Moral en el niño. Barcelona: Fontana.

Piaget, J. (1966). Response to Sutton - Smith. Psychological Review, (73), 111-112. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0022600

Piaget, j. (1991). La formación del símbolo en el niño. México ; Fondo de Cultura Económica.

Red de Formación de Castilla y León. (2019). Fichas-Resumen de metodologías activas. Recuperado de https://bit.ly/3s2StBq

Stocker, K. (1960). Principios de Didáctica moderna. Buenos Aires: Rustica editorial.

Villalobos, M. (2009). El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños. Revista diversitas - perspectivas en psicología, 5(2), 269- 282. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v5n2/v5n2a06.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.