Abstract
Active methodologies as a proper strategy of learning construction, through play, interest and active participation at the preschool level within the initial education stage; based on meaningful, cooperative and participatory learning through exploration, discovery and fun, where students are protagonists and the teacher is facilitator, guide, advisor of the teaching-learning processes. One of the priorities has been to include some of these methodologies with children between 5 and 6 years old, in terms of transitional schooling, a compulsory degree within formal education; starting with learning based on projects from which children can create a final product by using learning based on problem solving, aiming to create a group, interactive and participatory awareness.
References
Cómo citar
Villamizar Cañas, M.A. (2021). Metodologías activas a través del juego y el interés de los niños y niñas de 5 a 6 años en Preescolar. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42861
Referencias Bibliográficas
Decroly, O. (1987). Experiencias educativas e innovadoras:Madrid: Passat, 77.
Flecha, G. J. y Tartajada, G. I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. Dialnet , 13 - 28.
Gervilla, A. (2006). Didáctica Basica de la educación infantil. Madrid: Narcea, S.A de ediciones.
Gros, B. (1997). Diseño y programas educativos, Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Revista liberoamericana de educación, 99.
Helming, L. M. (1972). Sistema Montessori. Barcelona: Editorial Luis Miracle, 220.
López, C., y León, E. (2011). Enfoque Reggio Emilia. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca.
Pérez, A. (2010). Aprendizaje Colaborativo. Revista Digital para profesinales de la Educación. Recuperado de http://www.aab.es/pdfs/baab65/65a1.pdf
Piaget, J. (1932). El juicio Moral en el niño. Barcelona: Fontana.
Piaget, J. (1966). Response to Sutton - Smith. Psychological Review, (73), 111-112. Recuperado de https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0022600
Piaget, j. (1991). La formación del símbolo en el niño. México ; Fondo de Cultura Económica.
Red de Formación de Castilla y León. (2019). Fichas-Resumen de metodologías activas. Recuperado de https://bit.ly/3s2StBq
Stocker, K. (1960). Principios de Didáctica moderna. Buenos Aires: Rustica editorial.
Villalobos, M. (2009). El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños. Revista diversitas - perspectivas en psicología, 5(2), 269- 282. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v5n2/v5n2a06.pdf