Abstract
In order to gauge the national teacher-training curriculum as required by Chile´s Education Quality Assurance Agency, this study compares the guiding standards established for primary school education graduates with the inhouse experience of actual elementary schools teachers. This article reflects on the need for enhanced efforts to make learning more multidisciplinary, contextualized and meaningful under the assumption that teachers with training in a specific subject area are hired for that corresponding job. This would serve as a good opportunity for universities to establish graduate or postgraduate degrees for primary school education teachers in areas where there are gaps. The study enrolled 50 teachers and 30 principals from subsidized schools. At the same time, teacher training programs at 28 Chilean universities were reviewed with an emphasis on primary school education. Based on the results, however, it is difficult to compare teacher practice and their professional training based on specific subject areas, since, they are required to be malleable and teach classes in disciplines such as Art, Music or Technology, while on the job, regardless of their prior preparation for those subjects. Furthermore, teacher mastery of these subjects cannot be ensured since teacher-training does not address these aspects. As a result, there is no way of verifying if students are receiving a quality education in these subject areas; yet, universities, could address this gap by emphasizing the need to address all compulsory subject areas in their teacher-training curriculum.
References
Cómo citar
Sánchez Bustos, M.A., Torres Díaz, R.A. (2021). Profesorado de educación primaria con mención en Chile: entre lo planteado en los estándares orientadores para egresados de pedagogía y lo real de la práctica docente. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42928
Referencias bibliográficas
Alarcón, V. (2001). Crecer Cantando: una visión hacia el futuro
de la música coral en Chile. Revista musical chilena, 55(195). doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902001019500007
Angel, R. (2018) Formación inicial del profesorado generalista en Chile: Análisis desde la perspectiva de la educación musical. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 87-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6511334
Arruti, A. y Paños, J. (2019). Análisis de las menciones del grado en Educación Primaria desde la perspectiva de la competencia emprendedora. Revista Complutense de Educación, 30(1), 17-33. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/55448/4564456548996
Beijaard, D., Verloop, N. y Vermunt, J. (2000). Teachers' Perceptions of Professional Identity: An Exploratory Study From a Personal Knowledge Perspective. Teaching and teacher education, 16(7), 749-764.
Belletich, O. Wilhelmi, M. y Angel, R. (2016). La educación musical en la formación básica en España. El problema de la dispersión curricular. Revista Perspectiva Educacional, 55(2), 158-170. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/454/216
Cárdenas, R., Lagos, I. y Figueroa, E. (2016). El profesorado de educación básica y su contribución a la enseñanza de las artes visuales en la escuela. Arte, Individuo y Sociedad, 28(3), 475-493. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5135/513554410006.pdf
Cárdenas, R. y Troncoso, A. (2014). Importancia de las artes visuales en la educación: un desafío para la formación docente. Revista Electrónica Educare, 18(3), 191-201. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v18n3/a11v18n3.pdf
Casals, A., Carrillo, C. y González, C. (2014) La música también cuenta: combinando matemáticas y música en el aula. Revista Electrónica de Música en la Educación 34,1-17. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/268978033_La_musica_tambien_cuenta_combinando_matematicas_y_musica_en_el_aula
Cohen, N. y Gómez, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿Para qué? La producción de los datos y los diseños. Buenos Aires: Teseo.
Elichiry, N. y Regatky, M. (2010). Aproximación a la educación artística en la escuela. Anuario de Investigaciones, 17, 129-134. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139946072.pdf
Fernández, H. (2019) La enseñanza de artes visuales en los PCN-Arte. Revista Profissão docente, 19(42), 01-15. Recuperado de http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1325/1445
Ferreira, C., Vilches, A. y Gil, D. (2012). Concepciones docentes acerca de la naturaleza de la tecnología y de las relaciones Ciencia, Tecnología, Sociedad y Ambiente en la educación tecnológica. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 30(2), 197-218. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/view/254510
Fuertes, D. (2019). Criterios de formación básica en música para la admisión a programas de pregrado en Bogotá. (Tesis de maestría). Recuperado de http://hdl.handle.net/20.500.12209/11378
Fullan, M. (2018) The principalship has changed 2020 here we come! Principal Connections, 22, 18-19.
Hernández, A. (2012). La retirada de las artes en la escuela. Revista de Estudios y Experiencias Pedagógicas, 11(21), 109-117. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2431/243124125007.pdf
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México D.F: Mcgraw-hill interamericana editores.
Ley 20370 (12 de septiembre de 2009). Ley general de educación, Diario Oficial de la República de Chile. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1006043
López, N. (2018) Educación musical y currículo en la enseñanza primaria española: de la legislación general a la concreción autonómica. Revista da Abem, 26(41), 56-76. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/782
Lorenzo, O. y Ruxandra, I. (2016). Percepciones sobre el entorno profesional del profesorado de Enseñanzas Musicales Superiores en Rumanía. Dedica. Revista de educação e humanidades, 9, 193-206. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/dedica/article/view/6889/6001
Lorite, M. (2018). Las prácticas del arte sonoro motivan por encima de otras prácticas a trabajar la música. Afluir, 1, 32-51. Recuperado de https://www.afluir.es/index.php/afluir/article/view/5
Ministerio de Educación (2009). Objetivos Fundamentales y Contenidos Mínimos Obligatorios de la Educación Básica y Media Actualización 2009. Santiago: Él mismo. Recuperado de https://bit.ly/3tmvhzo
Ministerio de Educación (2012). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica, estándares pedagógicos y disciplinarios. Santiago: LOM Ediciones Ltda. Recuperado de https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/Est%C3%A1ndares_B%C3%A1sica.pdf
Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico Santiago Primera Edición. Santiago: Ministerio de Educación. Recuperado de https://curriculumnacional.mineduc.cl/614/articles-22394_bases.pdf
Montoya, J. (2016) La musicología como ancla de la educación musical: del historicismo al audiovisual. La albolafia: revista de humanidades y cultura, 9, 61-74. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5769270
Orbeta, A. y Oyanedel, R. (2018). En vías de desaparición. Antecedentes para entender la disminución de las artes en la formación inicial docente de educación primaria en Chile. Arte, individuo y sociedad, 30(2), 375-394. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/viewFile/57622/4564456546933
Nahuelán, O. (2019) La música en el contexto escolar chileno: estudio exploratorio desde la perspectiva del profesorado. (Tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.conicyt.cl/handle/10533/241477
Pérez, V. y Llona, E. (2011). Estudio sobre el Estado Actual de la Educación Artística en la Región Metropolitana. IDIE de Fomento y Fortalecimiento de la Educación Artística. Santiago: Idie. Recuperado de https://mediacionartistica.files.wordpress.com/2014/03/educacion_artistica_chile.pdf
Quintana, P. (2016). Interdisciplina, cultura visual y educación artística en Chile: de la prueba estandarizada a la invisibilización de las artes en la escuela. Paideia Surcolombiana, 21(21), 61-69. doi: https://doi.org/10.25054/01240307.1465
Rodríguez, N. (2004). Retos de la formación de docentes en Venezuela. Revista de Pedagogía, 25 (73), 03-12.
Rodríguez, C., Saavedra, R. y Castillo, V. (2015) Expectativa, Cobertura y Dominio Curricular: Percepciones del profesorado en la enseñanza de la Matemática Revista Paradigma, 36(2), 177-201.
Rojas, D. (2017) Alfabetización Visual una Estrategia Pedagógica para los procesos de enseñanza y Aprendizaje de las artes Plásticas. (Tesis de maestría). Recuperado de https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/1197?show=full
Vaillant, D. (2009). Formación de profesores de Educación Secundaria: realidades y discursos, Revista de Educación, 350, 105-122.
Valverde, H. y Godall, P. (2018) Música Tradicional en el Aula: Aportaciones para un Aprendizaje Significativo en la Escuela. Revista Electrónica de LEEME, 41, 16-34. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/10530/11863
Zuzovsky, R. y Libman, Z. (2006) Standards of Teaching and Teaching Test: Is the Right Way to Go? Studies in Educational Evaluation, 32, 37-52.
Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.01.006