Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Argumentative Processes among Chilean Teachers Regarding their Collaborative experience as part of the Universal Design for Learning Framework
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Teaching Profession
Universal Design for Learning
Collaborative Work
Cooperation
Diversity
Professional Association
School Activities
Learning Strategies
Profesión docente
Diseño Universal para el Aprendizaje
Trabajo colaborativo
Cooperación
Diversidad
Asociación profesional
Actividades escolares
Estrategias de aprendizaje

How to Cite

Moreno Díaz, K. del C., Soto González, R. I., & Oyarzún Maldonado, C. J. (2021). Argumentative Processes among Chilean Teachers Regarding their Collaborative experience as part of the Universal Design for Learning Framework. Revista Educación - Journal of Education, 45(2), 160–176. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43500

Abstract

The Universal Design for Learning [UDL] is a series of guidelines that serve as a framework to develop more varied and engaging learning opportunities for students.  Chile adopted the UDL after passing Decree 83. Implementation of UDL requires strong collaboration among educators. The objective of this study was to understand teacher collaboration within the UDS based on their reflections. A qualitative research method based on a series of interviews was conducted among twelve primary school teachers. The interviews were divided into two stages - argumentative and episodic - to represent the complexity of the reflections. Responses were analysed based on a grounded theory approach. According to the results, teachers acknowledged that any collaborative effort aimed at diversifying teaching was conditioned by institutional factors. Furthermore, successful collaborative experiences are characterized by interdependence, mutual recognition, and trust. Positive results about student motivation and student development are included. Teacher reflection reveals that when diversification is worked together with cooperative learning. These results are discussed at an institutional, professional relationship and classroom level, concluding that each element thoughtfully addressed by teachers is relevant and forms an articulated structure. The main implications include: understanding the implementation of the UDL as a joint reflective process, creating the cultural, relational, training, time and educational policy-related conditions and performing UDL in the classroom using cooperative learning structures.

https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43500
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Cómo citar

Moreno Díaz, K.C., Soto González, R.I. y Oyarzún Maldonado, C.J. (2021). Procesos argumentativos que conforman las reflexiones del profesorado chileno sobre sus experiencias de colaboración en el marco del Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43500

Referencias bibliográficas

Ainscow, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Guía para la formación del profesorado. Madrid: Narcea.

Al-Azawei, A., Serenelli, F. y Lundqvist, K. (2016). Universal Design for Learning (UDL): A Content Analysis of Peer-Reviewed Journal Papers from 2012 to 2015. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 16(3), 39-56. doi: https://doi.org/10.14434/josotl.v16i3.19295

Barron, B., y Darling-Hammond, L. (2016). Perspectivas y desafíos de los enfoques del aprendizaje basados en la indagación. En OECD, La naturaleza del aprendizaje. Usando la investigación para inspirar la práctica (pp. 158-183). Panamá: OECD/Unesco/Unicef.

Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/660828

Bruner, J. (1990). Actos de Significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.

Bruner, J. (2004). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa.

Butler, D. L., y Schnellert, L. (2012). Collaborative inquiry in teacher professional development. Teaching and Teacher Education, 28(8), 1206–1220. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.07.009

Cabezas, V., Medeiros, M., Inostroza, D. Gómez, C. y Loyola, V. (2017). Organización del Tiempo Docente y su Relación con la Satisfacción Laboral: Evidencia para el Caso Chileno. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(64), 1-33. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2451

Capp, M. (2017). The effectiveness of universal design for learning: a meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education, 21(8), 791-807. doi: https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1325074

Center for Applied Special Technology. (2011). Universal Design for Learning guidelines version 2.0. Wakefield, MA: CAST.

Center for Applied Special Technology. (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. Wakefield, MA: CAST. Recuperado de http://udlguidelines.cast.org

Dewey, J. (1933). How we think. London: D.C. Health Co.

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Florian, L. (2017). Teacher Education for the Changing Demographics of Schooling: Inclusive Education for Each and Every Learner. En L. Florian y N. Pantić (Eds.), Teacher education for the changing demographics of schooling. Issues for Research and Practice (pp. 9-20). Switzerland: Springer International Publishing AG.

González, E. (2014). Una mirada del trabajo colaborativo en la escuela primaria desde las representaciones sociales. Ra Ximhai, 10(5), 115-134. doi: https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.08.jg

Gravel, C., Le Bossé, Y., y Fournier, G. (2019). L’écart entre la valorisation de la collaboration entre enseignant•e•s et la difficulté de sa mise en oeuvre formelle. Revue Des Sciences de L’éducation, 45(1), 215-240. doi: https://doi.org/10.7202/1064612ar

Groeben, N. (1988). Explikation des Konstrukts “Subjektive Theorie”. En N. Groeben, D. Wahl, J. Schlee, y B. Scheele (Eds.), Das Forschungsprogramm Subjektive Theorien: eine Einführung in die Psychologie des reflexiven Subjekts (pp. 17-23). Germany: Francke Verlag.

Hammerness, K., Darling-Hammond, L., Bransford, J., Berliner, D., Cochran-Smith, M., McDonald, M. y Zeichner, K. (2005). How teachers learn and develop. En L. Darling-Hammond y J. Bransford (Eds), Preparing teachers for a changing world (pp. 358-389). Estado Unidos: Jossey-Bass.

Hauge, K., y Wan, P. (2019). Teachers’ collective professional development in school: A review study. Cogent Education, 6(1), 1-22. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1522781

Hitchcock, C., Meyer, A., Rose, D., y Jackson, R. (2002). Providing new access to the general curriculum. universal design for learning. Teaching Exceptional Children, 35(2), 8-17. doi: https://doi.org/10.1177/004005990203500201

Hugel, T. (2009). El trabajo colaborativo entre el profesorado como estrategia para la inclusión. En C. Giné (Coord.), La educación inclusiva: de la exclusión a la plena participación de todo el alumnado (pp. 81-94). España: Horsori.

Knox, J., y Anfara, V. (2013). What research says: Understanding job satisfaction and its relationship to student academic performance. Middle School Journal, 44(3), 58–64. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/41763131

Krichesky, G., y Murillo, F (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-155. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.20181

Little, J. (2002). Locating learning in teachers´ communities of practice: opening up problems of analysis in records of everyday work. Teaching and Teacher Education, 18(8), 917- 946. doi: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00052-5

Mellado, M. E., Chaucono, J. C., Hueche, M. y Aravena, O. (2017). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración Escolar. Revista Educación, 41(1), 119-132. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597

Meyer, A. y Rose, D. (2009). A policy reader in universal design for learning. Boston, MA: Harvard Education Press.

Meyer, A., Rose, D., y Gordon, D. (2014). Universal design for learning: Theory and practice. Wakefield MA: Center for Applied Special Technology.

Ministerio de Educación. (2017). Orientaciones sobre estrategias diversificadas de enseñanza para educación básica, en el marco del Decreto 83/2015. Santiago: Ministerio de Educación.

Montenegro, M., y Pujol, J. (2008). Derivas y actuaciones: aproximaciones metodológicas. En A. Gordo y A. Serrano (Coomps.), Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social (pp. 75-94). Madrid: Pearson.

Novoa, A. (2007). El profesor hoy. La participación, la coparticipación y la prudencia. Cuadernos de Pedagogía, 374, 21-25. Recuperado de: https://bit.ly/3brJTpa

Núñez, G., Peña, M., González, B., y Ascorra, P. (2020). Una mirada desde la inclusión al Programa de Integración Escolar (PIE) en escuelas rurales chilenas: un análisis de casos. Revista Colombiana de Educación, 1(79), 371-392. doi: https://doi.org/10.17227/rce.num79-9725

Ok, M., Rao, K., Bryant, B., y McDougall, D. (2017). Universal design for learning in pre-k to grade 12 classrooms: A systematic review of research. Exceptionality, 25(2), 116-138. doi: https://doi.org/10.1080/09362835.2016.1196450

Oliveira, A., Munster, M. y Gonçalves, A. (2019). Universal Design for Learning and Inclusive Education: a Systematic Review in the International Literature. Revista Brasileira de Educação Especial, 24(4), 627-640. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382519000400009

Onrubia, J. (1993). La atención a la diversidad en la enseñanza secundaria obligatoria: Algunas reflexiones y criterios psicopedagógicos. Aula de innovación educativa, 12, 45-49. Recuperado de http://www.altascapacidadescse.org/pdf/atenc_diversidad_secundari.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2017). Evaluaciones de Políticas Nacionales de Educación. Educación en Chile. Santiago: OCDE, Fundación SM.

Oyarzún, C., Soto, R. y Moreno, K. (2019). Tensiones del trabajo docente en un contexto gerencialista: una revisión de literatura sobre el caso chileno. Educação (UFSM), 44. 1-27. doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984644434888

Padilla, J., Vega, P. y D. (2014). Teoría fundamentada y sus implicaciones en investigación educativa: el caso de Atlas.ti. Revistas de investigaciones UNAD, 13(1), 23-39. doi: https://doi.org/10.22490/25391887.1129

Penalva, C., Alaminos, A., Francés, F. y Santacreu, O. (2015). La investigación cualitativa. Técnicas de investigación y análisis con Atlas.ti. Ecuador: Pydlos.

Peña, M. (2013). Análisis crítico de discurso del Decreto 170 de Subvención Diferenciada para Necesidades Educativas Especiales: El diagnóstico como herramienta de gestión. Psicoperspectivas, 12(2), 9-103. doi: https://doi.org/:10.5027/psicoperspectivas-vol12-issue2-fulltext-252

Putnam, R. y Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4–15. doi: https://doi.org/10.3102/0013189X029001004

Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Rao, K., Ok, M., y Bryant, B. (2014). A review of research on universal design educational models. Remedial and special education, 35(3), 153-166. doi: https://doi.org/10.1177/0741932513518980

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I: Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.

San Martín, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Cualitativa, 16(1). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/727/891

Sandoval, M. (2008). La colaboración y la formación del profesorado como factores fundamentales para promover una educación sin exclusiones. Contextos Educativos, 11, 149-159. doi: https://doi.org/10.18172/con.600

Schön, D. (1983). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidos.

Schön, D. (1986). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidos

Sebastian, J. y Allensworth, E. (2012). The influence of principal leadership on classroom instruction and student learning: A study of mediated pathways to learning. Educational Administration Quarterly, 48(4), 626–663. doi: https://doi.org/10.1177/0013161X11436273

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Medellín: Editorial de la Universidad de Antioquia.

Szczesiul, S., y Huizenga, J. (2014). The burden of leadership: Exploring the principal’s role in teacher collaboration. Improving Schools, 17(2), 176-191. doi: https://doi.org/10.1177/1365480214534545

Villegas, A., Ciotoli, F. y Lucas, T. (2017). A framework for preparing teachers for classrooms that are inclusive of all students. En N. Florian y N. Pantić (Eds.), Teacher education for the changing demographics of schooling. Issues for Research and Practice (pp. 132-148). Switzerland: Springer International Publishing AG.

Wegerif, R., Postlethwaite, K., Skinner, N., Mansour, N., Morgan, A. y Hetherington, L. (2013). Dialogic Science Education for Diversity. En A. Mansour y R. Wegerif (Eds.), Science Education for Diversity. Theory and Practice (pp. 3-22). Dordrecht: Springer.

Wenger, E. (2002). Comunidades de Práctica: aprendizaje, significado e identidad. España: Paidós.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.