Abstract
This study investigates the how social skills are included in citizenship studies curriculums for schools located in the Concepción and Arauco provinces pertaining to the Biobío Region in Chile. The study was conducted as a documentary based on a combined using a mixed methodology that had a qualitative perspective and hermeneutic design. Quantitatively speaking, the design was non-experimental, descriptive and cross-cutting with convenience sampling of 29 Citizenship Studies programs, specifically, in the area known as the Biobío region, The authors used a content analysis technique as well as a univariate and bivariate description of educational and socio-demographic variables. According to the study results, most of the schools promote between 4 and 5 social skills through citizenship curricular development plans. However, a marked difference was observed regarding the number of social skills developed among subsidized schools versus municipal schools, in the provinces of Arauco and Concepción, and whether or not the schools were located in in urban or rural areas.
References
Cómo citar
Araneda Machmar, J., Montre Águila, V. (2021). Habilidades sociales en los planes de formación ciudadana de escuelas de las provincias de Concepción y Arauco, región del Biobío-Chile. Revista Educación, 45(2). Recuperado de http://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43561
Referencias bibliográficas
Bartholomeu, D., y Montiel, J. (2017). Behavioral and personality predictors of acceptance and rejection in University. Paidéia (Ribeirão Preto), 27(68), 272-280. doi: https://dx.doi.org/10.1590/1982-43272768201704
Bellei, C., y Morawietz, L. (2016). Contenido fuerte, herramientas débiles: Competencias del siglo XXI en la reforma educativa chilena. En H. G. Education, C. K. Chung, y F. M. Reimers (Eds.), Teaching and Learning for the Twenty-First Century Educational Goals, Policies, and Curricula from Six Nations (pp 121-162). Cambridge, Massachusetts, Estados Unidos: Harvard Education Publishing Group.
Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel Sociología.
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Ediciones Paidós.
Caballo, V. E., y Irurtia, M. J. (2011). Entrenamiento en Habilidades Sociales. En F. J. Labrador Encinas, Técnicas de Modificación de Conducta (pp. 573-592). España: Ediciones Pirámide.
Cáceres, F., Granada, M., y Pomés, M. (2018). Inclusión y Juego en la Infancia Temprana. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 181-198. doi: https://doi.org/10.4067/s0718-73782018000100181
Carmona, S., Dueñas, C., Fernández, P., y Salas, B. (2020). Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista Educación, 44(2), 76-90. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38438
Colichón Chiscul, M. E. (2020). Inteligencia emocional y habilidades sociales en la conducta disruptiva de estudiantes del nivel secundario | Emotional intelligence and social skills in the disruptive behavior of secondary school students. ESPIRAL. CUADERNOS DEL PROFESORADO, 13(26), 29-40. doi: https://doi.org/10.25115/ecp.v13i26.2679
Costales, Y., Fernández, A., y Macías, C. (2014). Algunas consideraciones teóricas sobre las habilidades sociales. Revista Información Científica, 87(5), 949-959. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5517/551757255019
Cuadra, D., Salgado, J., Lería, F., y Menares, N. (2018). Teorías subjetivas en docentes sobre el aprendizaje y desarrollo socioemocional: Un estudio de caso. Revista Educación, 42(2), 250-271. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25659
El Achkar, A., Romera, V., Benevides, A., y Mattar, M. (2019). Life Satisfaction and Academic Performance of Elementary School Students. Psico-USF, 24(2), 323-335. doi: https://doi.org/10.1590/1413-82712019240209
Farkas, C., Vallotton, C. D., Strasser, K., Santelices, M. P., y Himmel, E. (2017). Socioemotional skills between 12 and 30 months of age on Chilean children: When do the competences of adults matter? Infant Behavior and Development, 49, 192-203.doi: https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.09.010
Goldstein, A., Sprafkin, R., Gershaw, J., y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. (A. Sàenz, Trad.) Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca
Gonçalves, M., Romera, V., y Vieira, N. (2018). Influence of Social Skills and Stressors on Academic Achievement in the Sixth-Grade. Paidéia (Ribeirão Preto), 28, e2819. doi: https://doi.org/10.1590/1982-4327e2819
Guerra, M., Rodríguez, J., y Artiles, J. (2019). Aprendizaje colaborativo: experiencia innovadora en el alumnado universitario. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 269-281. doi: https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191836guerra5
Fernandes, L., Leme, V., Elias, L., y Soares, A. (2018). Preditores do Desempenho Escolar ao final do Ensino Fundamental: Histórico de Reprovação, Habilidades Sociais e Apoio Social. Trends in Psychology, 26(1), 215-228. doi: https://dx.doi.org/10.9788/tp2018.1-09pt
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Albéne, A., Ortuño-Sierra, J., y Lucas-Molina, B. (2017). Efectos de una intervención de educación emocional en alumnos de un programa universitario para mayores. Universitas Psychologica, 16(1), 286-296. doi: https://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.eiee
Gómez-Acosta, C. (2018). Factores psicológicos predictores de estilos de vida saludable. Revista de Salud Pública, 20, 155-162. doi: https://doi.org/10.15446/rsap.V20n2.50676
Henríquez, C. (marzo de 2021). Las habilidades socioemocionales en la escuela. Revista Educar. Recuperado de https://www.grupoeducar.cl/revista/edicion-219/las-habilidades-socioemocionales-en-la-escuela/
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). La Metodología de la Investigación. Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education.
Jovarini, N., Leme, V., y Correia-Zanini, M. (2018). Influence of Social Skills and Stressors on Academic Achievement in the Sixth-Grade. Paidéia (Ribeirão Preto), 28, e2819. doi: https://dx.doi.org/10.1590/1982-4327e2819
Kaya, İ., y Deniz, M. E. (2020). The effects of life skills education program on problem behaviors and social skills of 4-year-old preschoolers. Elementary Education Online, 19(2), 612-623. doi: https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.692983
Leria-Dulčić, F., y Salgado-Roa, A. (2019). Efecto del clima social escolar en la satisfacción con la vida en estudiantes de primaria y secundaria. Revista Educación, 43(1), 364-379. doi: https://doi.org/10.15517/REVEDU.V43I1.30019
Lohndorf, R., Vermeer, J., Cárcamo, A., De la Harpe, C., y Mesman, J. (2019). Preschoolers’ problem behavior, prosocial behavior, and language ability in a Latin-American context: The roles of child executive functions and socialization environments. Early Childhood Research Quarterly, 48, 36-49. doi: https://doi-org.ezpbibliotecas.udec.cl/10.1016/j.ecresq.2019.02.005
Loria, M., y Farfán, M. (2018). Estudio exploratorio de las competencias sociales en niños de una escuela primaria de la Ciudad de Mérida/Exploratory study of social skills in children from an elementary school in the city of Merida, México. Magister, 29(2), 1-8. doi: https://doi.org/10.17811/msg.29.2.2017
Martínez-Lirola, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica Educare, 22(1), 40-58. doi: https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.3
Maisto, A. A., y Morris, C. G. (2009). Psicología. (L. Gaona Figueroa, Ed.) México: Pearson Educación.
Milicic, N., Alcalay, L., Berger, C., y Álamos, P. (2013). Aprendizaje socioemocional en estudiantes de quinto y sexto grado: presentación y evaluación de impacto del programa BASE. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 645-666. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3995/399538147002
Ministerio de Educación. (28 de Marzo de 2016). Ley N°20.911. Santiago, Chile.
Recuperado de https://bit.ly/2OWpyRG
Ministerio de Educación. (27 de Junio de 2019). Ley Nº20.370. Recuperado de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043
Mujica-Johnson, N. (2020). Análisis crítico del currículo escolar en Chile en función de la justicia social. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-14. doi: http://doi.org/10.15359/ree.24-1.25
Muñoz, C., y Torres, B. (2014). La formación ciudadana en la escuela: Problemas y desafíos. Revista Electrónica Educare, 18(2), 233-245. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.12
Muñoz, C., y Torres, B. (2019). Escuela y formación ciudadana: Temas, escenarios y propuestas para su desarrollo (Primera ed.). Concepción, Chile: Universidad de Concepción.
OECD (2018). Social and emotional skills for student success and well-being. Education Working Papers, 173, 1-136. doi: https://doi.org/10.1787/db1d8e59-en
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2018). Sobre el Plan de Formación Ciudadana. Ciudadanía y Escuela. Recuperado de https://www.ciudadaniayescuela.cl/sobre-el-plan/
Quiñones, T. (2020). Habilidades sociales y estrategias didácticas para la formación del liderazgo desde la educación básica. Revista Educación, 44(2), 651-665. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40270
Repetto, E., y Pena, M. (2010). Las competencias socioemocionales como factor de calidad en la educación. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (RINACE), 8(5), 82-95. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55119084006.pdf
Rodríguez, A., y Zapata, E. (2019). Formación para la tolerancia, autorregulación de las emociones. Revista Educación, 43(2), 433-451. doi: https://doi.org/10.15517/REVEDU.V43I2.30068
Rodríguez-Macayo, E., Vidal-Espinoza, R., y Cossio-Bolaños, M. (2019). Desarrollo de las habilidades sociales de estudiantes que ingresan a la universidad. Papeles de trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural, (37), 112-128. Recuperado de https://bit.ly/3ein5vH
Pérez, Á. (2009). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. Buenos Aires: LPP, Laboratorio de Políticas Públicas. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/lpp/20100324022908/9.pdf
Santamaría-García, H., Baez, S., Gómez, C., Rodríguez-Villagra, O., Huepe, D., y Portela, M. et al. (2020). The role of social cognition skills and social determinants of health in predicting symptoms of mental illness. Translational Psychiatry, 10(1). doi: https://doi.org/10.1038/s41398-020-0852-4
Scott, C. L. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación, 14, 1-19. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242996_spa/PDF/242996spa.pdf.multi
Segura, M. (2002). Ser persona y relacionarse Habilidades cognitivas y sociales, y crecimiento moral. Madrid, España: Narcea Ediciones.
Torres, D., Fonseca, W., y Pineda, B. (2017). Las vivencias como estrategia de fortalecimiento del pensamiento crítico en educación rural. Praxis & Saber, 8(17), 201-224. doi: https://dx.doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7207
Valenzuela-Santoyo, A. y Portillo-Peñuelas, S. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 228-242. doi: https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.11
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Woolfolk, A. (2010). Psicología Educativa. México: Pearson Educación.