Abstract
A curricular approach structures, visualizes, and organizes the educational process. However in spite of their importance, the Costa Rican educational system does not identify some clear characteristics of a curricular approach, by means of which the educator can locate the student type they should form. This article pretends to systematize and to contribute by means of a bibliographical review of a curricular approach centered in the person, an alternative that allows the formation of people in an integral way, promoting criticism, searching solutions to communal problems, and in general, the advance of the society through the common wellbeing.References
Referencias extraídas
Buitrago, O. y Amaya, B. L. (2001). Educación personalizada una modalidad educativa. Revista de Ciencias Humanas,26. Extraído el 25 de marzo de 2007 de http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev26/buitrago.htm
Castillo, L. (2003). Enfoques ó concepciones curriculares. Extraído el miércoles 4 de abril de 2007 de http://www.asesoriaspedagogicas.cl/index_ipp.htm
Chadwick, C. (1987). Currículum. Enfoques curriculares. En C. Carvajal (Comp.), Curriculum como realización personal (pp. 1-6). San José, Costa Rica, Facultad de Educación. Escuela de Formación Docente. Universidad de Costa Rica.
Coll, C. (1991). Psicología y curriculum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Díaz, A. (1997). Didáctica y currículum. Convergencias en los programas de estudio. México, D.F.: Editoral Paidós Mexicana, S.A.
García, J. (s.f.). Paradigma humanista en la educación y Carl Rogers. Extraído el 30 de abril de 2007 de http://www.psicopedagogia.com/articulos/?articulo=355
García, V. (1988a). Educación personaliza-da. Madrid: Ediciones Rialp.
García, V. (1988b). La práctica de la educa-ción personalizada. M ad r id : E d i c ione s Rialp.
García, V. (1993). Introducción General a una pedagogía de la persona. Madrid: Ediciones Rialp.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (s.f.). Ley Fundamental de Educación Nº 2160. Capítulo I: De los Fines. Artículo 2º. Extraído el 4 abril de 2007 de http://www.mep.go.cr/CentroDeInformacion/Reglamentos.aspx
Molina, Z. (2004). Planeamiento didáctico: fundamentos, principios, estrategias y procedimientos para el desarrollo. (7º Reimpresión). San José, Costa Rica: EUNED.
Palladino, E. (1998). Diseños curriculares y calidad educativa. Buenos Aires: Espacio Editorial.
Villarini, A. (1996). El currículo orientado al desarrollo humano integral. Río Piedra, Puerto Rico: Biblioteca del Pensamiento Crítico.
Zabalza, M. (1997). Diseño y desarrollo curricular (7º ed.). Madrid: Ediciones Narcea, S.A.