Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Knowledge of the Sexuality and Affectivity Program of New Students of the University of Costa Rica (West)
PDF (Español (España))

Keywords

Sexual and Affective Education
Pedagogical Mediation
Sexually Transmitted Infections
Contraceptive Methods
Violence
Educación sexual y afectiva
Mediación pedagógica
Infecciones de transmisión sexual
Métodos anticonceptivos
Violencia

How to Cite

Arias Salas, P. (2024). Knowledge of the Sexuality and Affectivity Program of New Students of the University of Costa Rica (West) . Revista Educación - Journal of Education, 48(1), 1–20. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.53999

Abstract

Given that sexuality forms part of each individual, the knowledge that people can acquire about it during adolescence is of vital importance throughout life both in making responsible decisions and in healthy and pleasant enjoyment. Therefore, the objective of this research consists of inquiring about the knowledge of sexuality, obtained by the students of General Studies of the University of Costa Rica, West Campus, which have been addressed in secondary education in a formative way through the Integral Affectivity and Sexuality Program which is part of the subject of science and later of psychology of the Ministry of Public Education. Regarding the approach for this research, the author used a quantitative one. Moreover, aiming to collect information, a questionnaire consisting of Likert scales was applied and had the participation of 171 individuals from a total population of 600 people, which corresponds to the total student body. The results indicate that there is confusion in basic terminology, as well as a lack of knowledge about sexually transmitted infections (STIs) and contraceptive methods. Hence, the researcher concludes that there is a priority in avoiding pregnancy, but the consequences of an STI are not considered. Likewise, it is essential to continue addressing these issues in tertiary education, as well as in different spaces that adolescents share. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.53999
PDF (Español (España))

References

Comisario de Derechos Humanos. (2020). Una educación sexual integral protege a los niños y a las niñas, y ayuda a construir una sociedad más segura e inclusiva. Consejo de Europa. https://www.coe.int/es/web/commissioner/-/comprehensive-sexuality-education-protects-children-and-helps-build-a-safer-inclusive-society

Gamboa, I. (2010). Sexualidad en la primaria, tratado de un inútil combate. Revista Historia, 61(62), 115-147. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/historia/article/view/5193/4951

León, G., Bolaños, G., Campos, J. y Mejías, F. (2013). Percepción de una muestra de educandos y docentes sobre la implementación del programa educación para la afectividad y la sexualidad integral. Revista Electrónica Educare, 17(2), 145-165. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.9

Maurutto, L., Schiavoni, M. y Crabay, M. (2014). Educación y Prevención: Conductas de riesgo relacionadas con la sexualidad en niños, niñas y adolescentes. Cuadernos de Educación, 12(12), 1-16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/9220

Ministerio de Educación [MEP]. (2017). Programa de Estudio de Afectividad y Sexualidad Integral, P.A.S.I. Ministerio de Educación Pública. https://www.mep.go.cr/programa-estudio/afectividad-sexualidad-0

Nader, L. (2014). Sexualidad Humana. Orientaciones para Padres y Maestros. Ediciones Norma.

Naranjo, G. (2011). La construcción social y local del espacio áulico en un grupo de escuela primaria. Revista de Investigación Educativa, 12. https://www.uv.mx/cpue/num12/inves/naranjo-construccion-social.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2014). Educación Integral de la Sexualidad: conceptos, enfoques y competencias. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232800

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265335

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2021). VIH y Educación Sexual. https://es.unesco.org/themes/educacion-salud/vih-educacion-sexual

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. https://www.who.int/es/publications/i/item/978924151288

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2019). Recomendaciones de la OMS sobre salud y derechos sexuales y reproductivos de los adolescentes. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789241514606

Preinfalk-Fernández, M. (2016). Abordajes de la educación sexual en universidades públicas costarricenses: Un estudio exploratorio. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.14

Quaresma, D. (2014). Tratamiento de la educación sexual en escuelas primarias en el sur de Brasil. Revista Cubana de Salud Pública, 40(4), 289-298. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21432546005

Romero, G. (2021). Sentidos en Disputa en Torno a La “Transversalización” de la Educación Sexual Integral en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 47-68. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662021000100047&script=sci_arttext

Skoog, D., West. D., Holler, F. y Crouch, S. (2014). Fundamentos de química analítica. (9a ed.). Cengage Learning. http://www.surcosistemas.com.ar/virtual/ebooks/QUIMICA_ANALITICA_Novena_edicion.pdf

Velázquez, S. (2013). Unidad 2. Sexualidad Humana. Programa Institucional Actividades de Educación para una vida saludable. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://repository.uaeh.edu.mx/bitstream/handle/123456789/8046/discover?filtertype=author&filter_relational_operator=equals&filter=Vel%C3%A1zquez+Cort%C3%A9s%2C+Suhail

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.