Abstract
Through this quantitative, applied, explanatory research and quasi-experimental design, the researchers sought to analyze the impact of didactic strategies on improving creative pictorial translation in students of the I Cycle of the Professional Career of Artistic Education of the School of Plastic Arts of Ayacucho, 2023. From a population of 70 students from both professional majors, the researchers drew a census sample of 35 students for the control group (Professional Artist) and a similar number for the experimental group (Artistic Education). Furthermore, both the experimental plan and the checklist were the data collection instruments. By using relative frequency tables, the researchers presented the descriptive results. On the other hand, they analyzed the inferentials with Wilcoxon Rank and Whitney's U Mann. Thus, the results demonstrate that the control group does not suffer significant variation between the pre- and post-test; while the experimental group suffers significant variation, finding 23.6 points of difference between the assigned tests. Regarding the hypothesis test with Wilcoxon rank, the alternative hypothesis is accepted, concluding that the active teaching strategy allows improving creative pictorial translation in students of the experimental group investigated. In the same way, in the inference with Whitney's U Mann, the researchers find an essential difference between the control and experimental group in terms of creative pictorial translation. Therefore, the use of active teaching strategies is recommended to improve creative pictorial translation.
References
Aronés, J. J. (2021). Técnicas pictóricas en la creatividad artística en estudiantes de pintura de la Escuela de Artes plásticas de Ayacucho, 2020. (Publicación No. 1-7037-07260873_m.PDF) [Tesis de maestría, Universidad Peruana los Andes de Huancayo]. Repositorio Institucional UPLA. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/20.500.12848/3473
Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). Critical Thinking from the perspective of university teachers [El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios]. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 44(1), 88-113. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052018000100089
Bustos, G. M. (2017). Los talleres artísticos como medio de reconstrucción social: El caso de los talleres del programa Envión [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Río Negro]. Repositorio UNRN-Argentina.
https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/1744
Clavelo, J. L. (2017). Talleres de artes plásticas para potenciar la identidad cultural en estudiantes de 7mo. Grado de secundaria básica “El Vaquerito” [Tesis de licenciatura]. Universidad Central Marta Abreu de las Villas. Repositorio Institucional UCLV-Cuba. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8509
Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Editorial Biblioteca Nueva.
Díaz, A. y Ledesma, R. D. G. (2021). El arte y la creatividad en niños y jóvenes: procesos de transformación del espacio escolar y público. Revista Educación, 45(2), 1-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43550
Fernández, J. R., Llamas, F. y Gutiérrez, M. (2019). Creatividad: Revisión del concepto. REIDOCREA, 8(37), 467-483. https://www.ugr.es/~reidocrea/8-37.pdf
Gleason, M. y Rubio, J. (2020). Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Revista Educación, 44(2), 264-282. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197
González-Zamar, M. D. y Abad-Segura, E. (2020). Educación artística y creatividad: su importancia en la educación superior. En L. Sañudo y H. Ademar (Coords.). Miradas y voces de la investigación educativa II: Currículo y diversidad. (pp. 145-161). Universidad Católica de Córdoba y la Red de Posgrados en Educación AC, México. http://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/2495/1/L_Sa%C3%B1udo_Ferreyra.pdf
Guilford, J. P. (1974). The nature of human intelligence [La naturaleza de la inteligencia humana]. Editorial McGraw Hill.
Kolb, D. (2014). Experiencial Learning: Experience as the Source of Learning and Development [Aprendizaje experiencial: la experiencia como Fuente de aprendizaje y desarrollo]. Editorial Pearson Education.
Lau, L. A. (2019). El design thinking y la creatividad en los estudiantes del curso taller de diseño III de la carrera de diseño de interiores de una Escuela Superior Técnica de Lima, 2018 [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional UTP. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/2812
Ollora, N., De la Torre, T. y Palmero, C. (2021). El taller de creación artística como práctica de ocio e innovación cultural. En M. Sáenz y R. A. Alonso (coords.). Ocio y educación, experiencias, innovación y transferencia. (pp. 151-164). Universidad de La Rioja.
Peralta, R. (2017). Actividades de elaboración de trabajos de arte objetual para desarrollar la creatividad artística en los estudiantes del VII ciclo de la especialidad de Dibujo y Pintura de la Escuela Superior Autónoma de Bellas Artes Cusco [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/2329/TM%20CE-Da%203803%20P1%20-%20Peralta%20Jimenez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Reffray, M. D. (2021). La metodología Ludocrearte y su impacto en la creatividad de estudiantes de quinto de secundaria. Educación: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 27(1), 41-48. https://doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n1.2362
Vergara, A. (2023). La creatividad como impulso para el desarrollo sostenible. Unesco. https://www.unesco.org/es/articles/la-creatividad-como-impulso-para-el-desarrollo-sostenible
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2023 Revista Educación - Journal of Education