Abstract
This paper analyzes the digital gap of Elementary Education teachers in Valle de Sula, Honduras, from the dimensions of digital literacy and its impact on teaching practices in 2022. The investigators employed a mixed approach with a descriptive scope; moreover, they collected the information through various techniques and instruments. Regarding the quantitative approach, the authors used a technological skills test according to the office automation program and a questionnaire survey addressed to professors of the first and second cycle of elementary education in which items referring to instrumental, cognitive, axiological, and attitudinal dimensions were included. As for the qualitative approach, the investigators conducted individual interviews, used focus groups, and applied the observation technique by using a checklist. The results reveal that teachers' competencies in office automation skills are basic, they lack electronic devices and connectivity provided by the State in their educational centers, which is why they resort to the use of their own devices and connectivity. In addition, 40% of educators do not employ teaching-learning strategies using Information and Communication Technologies (ICT); hence, it is necessary to develop digital literacy and teacher updating programs to reduce the digital gap and strengthen connectivity, provision of technological resources that favor the application of ICT in education. Finally, the authors recommend creating training programs to improve access to ICTs in education.
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2020). Estudio: Prácticas de alfabetización digital 2020. Biblioteca Digital Mineduc. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17459
Area-Moreira, M. (2014). La alfabetización digital y la formación de la ciudadanía del siglo XXI. https://www.researchgate.net/publication/317528838
Asamblea Nacional Constituyente. (1982). Constitución de la República de Honduras. OIM. https://www.tsc.gob.hn/biblioteca/index.php/leyes/177-constitucion-de-la-republica-de-honduras
Camacho-Marín, R., Rivas-Vallejo, C., Gaspar-Castro, M. y Quiñonez-Mendoza, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 460-471. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146030
Castro, S., Guzmán, B. y Casado, D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, 13(23), 213-234. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311
Coppari, N. y Bagnoli, L. (2020). Alfabetización Digital de Docentes: Análisis Teórico y Propuesta de Evaluación Piloto. Eureka. https://psicoeureka.com.py/sites/default/files/articulos/eureka-17-1-15.pdf
Escobar, J. y Bonilla-Jiménez, F. (s.f.). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicológica, 9(1), 51-67. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/bitstream/123456789/957/1/Gupos%20focales%20una%20guía%20conceptual%20y%20metodológica.pdf
Falconí-Gavilanes, P. D. (2018). La alfabetización digital docente y la integración de las Tics en el currículo de educación general básica. [Tesis de Maestría]. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/27839/1/0604643932FALCONI%20GAVLANES%20PABLO%20DAVID.pdf
FEREMA. (2022). Informe de progreso educativo Honduras. Tegucigalpa. https://ferema.org:8000/pubFiles/1654629356878_InformeProgesoEducativo_Honduras_2022.pdf
Gallardo-Echenique, E. (2013). Competencia digital: Revisión integradora de la literatura. Revista de Ciencias de la Educación ACADEMICUS, 1(3), 56-62. https://www.researchgate.net/publication/273343367_Competencia_digital_Revision_integradora_de_la_literatura
García-Ávila, S. (2017). Alfabetización Digital. Razón y Palabra, 21(98), 66-81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199553113006
Gértrudix-Barrio, F., Gálvez de la Cuesta, M. d., Said-Hung, E. y Duránm-Medina, J. F. (2016). Alfabetización digital, competencias mediáticas y Open Data. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 113-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5578604
Gutiérrez, A. y Tyner, K. (2013). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, XIX, 32-39. https://idoc.pub/documents/alfabetizacion-mediatica-3no70yzd05ld
Hernanini, B. (2018, 20 de agosto). Adaptación tecnológica. Crítica. https://www.revista-critica.es/2018/08/20/adaptacion-tecnologica/
Hernandez-Sampieri, R., Fernandez-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Lamoth-Soler, Y., Montero-O’farrill, J. y García-Bruzón, Y. (2020, 8 de octubre). La Alfabetización Digital en los docentes universitarios: un reto para las universidades contemporáneas. Edusol, 20(73), 193-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-80912020000400193
Lapeyre, J. (2015). Plan Nacional de Alfabetización Digital. Ministerio de Educación de Perú. https://www.academia.edu/24537774/Plan_Nacional_de_Alfabetizaci%C3%B3n_Digital_Propuesta_National_Digital_Literacy_Plan_Proposal_
Matamala, C. T. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información?. Perfiles Educativos, 40(162), 68-85. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.58846
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113
Novomisky, S., Sujatovich, L. y Vestfrid, P. (2020). Alfabetización digital en tiempos de pandemia. https://perio.unlp.edu.ar/wp-content/uploads/2020/05/Alfabetización-digital-y-pandemia.pdf
Pantoja-Vallejo, A., Sierra y Arizmendiarrieta, B., Perez-Ferra, M., Lopez-Barajas, D., Tójar-Urtado, J., Matas-Terrón, A., Sancho-Rodriguez, M., Zwierewicz, M., Moraes-Cruz, R., Ramos-Alvaréz, M., Lozano, L., De la Fuente-Solana, E., Campoy-Aranga, T., Gomes-Araújo, E., Gil-García, E., Navarrete-Cortés, J., Gil-Pascual, J., Zagalaz-Sánchez, M. y Cachón-Zagalaz, J. (2015). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. (2Da ed.). GiuntiEOS.
Poder Legistalitvo de Honduras, decreto 1358-SE-2014. (2014, 17 de septiembre). Ley de Alfabetización en Tecnologia de Información y Comunicación. La Gaceta. https://www.tsc.gob.hn/web/leyes/Ley_alfabetizacion_TICS_2013.pdf
Rangel-Baca, A. y Peñalosa-Castro, E. (2013). Alfabetización digital en docentes de educación: Construcción y prueba empírica de instrumento de evaluación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 43, 9-23. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61545/37558
Sánchez-Pizarro, C. M. (2011). Entre el reto de la alfabetización...digital ¿una utopía o realidad? Comunicación, (28), 159-166. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2970/2691
Secretaría de Educación. (2003). Currículo Nacional Básico, CNB. https://www.se.gob.hn/media/files/basica/cnb.pdf
Secretaría de Educación. (2012, 22 de febrero). Reglamento General de la Ley Fundamental de Educación. La Gaceta. https://www.se.gob.hn/media/files/leyes/REGLAMENTO_GENERAL_DE_LA_LEY_FUNDAMENTAL_DE_EDUCACION_1.pdf
Tarango, J., García-Prieto, V. y González-Quiñones, F. (2021). Brecha digital en didáctica de docentes de educación básica: caso escuelas públicas en la ciudad de Chihuahua (México). Revista De comunicación, Estudios mediáticos Y Procesos Sociales, (21), 51–68. https://doi.org/10.25029/od.2021.318.21
UNESCO. (2018, junio). Unesco Institute for Statistic. A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2:. [Instituto de Estadistica de la UNESCO. Un marco Global de Referencia Sobre Alfabetizacion Digital Habilidades para el Indicador 4.4.2:.] http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf
Vega-Velásquez, A. M. (2011). Propuesta integral de alfabetización digital para el siglo XXI. Revista Educación, Comunicación, Tecnología, 5(10), 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3990095
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education