Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Manifestations of Well-being Based on the Experience of Separation in Couples among Men in Middle Adulthood: A Contribution from the Field of Counseling
PDF (Español (España))

Keywords

Well-being
Counseling
Intermediate Adulthood
Dimensiones del bienestar
Orientación
Adultez intermedia

How to Cite

Marin Solórzano, A., Hernández Delgado, B. A. ., & Jiménez Espinoza, E. I. . (2024). Manifestations of Well-being Based on the Experience of Separation in Couples among Men in Middle Adulthood: A Contribution from the Field of Counseling . Revista Educación - Journal of Education, 48(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.56058

Abstract

This scientific article aims to compile the primary contributions of investigating well-being manifestations based on the experiences of men in middle adulthood who have experienced a separation. The general objective is to analyze these proposed manifestations from well-being. Both national and international investigations have been studied to contextualize the research findings on the topic of well-being and couple relationships. In terms of guidance, the study considers the three fundamental pillars characterizing the discipline: prevention, social intervention, and development. It underscores that the discipline can offer precise alternatives facilitating the comprehensive growth of individuals with experiences of separation in mid-adulthood. The research employs a qualitative approach and a phenomenological methodology. In-depth interviews were conducted with six men in middle adulthood to gain a deeper understanding of their experiences and feelings. This methodology proved instrumental in elucidating the perspectives of the participating groups through their collected testimonies. The authors utilized consistency tables to analyze the information and to contrast relevant bibliography with the narratives of the participants. As part of the findings, a series of strategies are proposed, including principles applicable in the counseling environment. Notably, the support among equals is highlighted as valuable during the separation process. Recommending the articulation of such processes, where men can explore their emotions in a group setting, is emphasized. This collective exploration is suggested to generate tools that enhance their levels of well-being. 

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.56058
PDF (Español (España))

References

Álvarez, S. (2015). La autonomía personal y la autonomía relacional. Análisis Filosófico, 35(1),13-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=340042261002

Arguedas, I. (2019). Autorrealización en personas adultas jóvenes: fuentes y estrategias para su construcción. Revista de Educación, 51, 9-18. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/51/51_Arguedas.pdf

Bermúdez, S. K. Hernández, D., Marín S. A., Sandí C. C., Segura M. C. y Sáenz O. D. (2021). Manifestaciones del bienestar desde las vivencias de hombres en adultez intermedia que experimentaron separación de pareja: un aporte de la Orientación. Seminario de graduación (Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación). Universidad de Costa Rica. https://repo.sibdi.ucr.ac.cr/handle/123456789/18045

Cáceres, C., Manhey, C. y Vidal, C. (2009). Separación, pérdida y duelo de la pareja: Relaciones imprescindibles para una terapia de divorcio. Revista del Instituto Chileno de Terapia Familiar, 17(27), 41-60.

Casado, E., Venegas, M., Páez, D. y Fernández, I. (2001). Factores psicosocioculturales en la separación de pareja. Humanitas, 3, 7-35. https://www.researchgate.net/publication/286929758_FACTORES_PSICOSOCIOCULTURALES_EN_LA_SEPARACION_DE_PAREJA

De la Parra, J. (2008). Experiencia emocional y ruptura de pareja. FAMILIA, 36, 25-40. https://summa.upsa.es/high.raw?id=0000029326&name=00000001.original.pdf

Deci, E. y Ryan, R. (2013). The importance of autonomy for Development and well-Being [La importancia de la autonomía para el desarrollo del bienestar] En B. Sokol, F. Grouzet y U. Mueller. (Eds.) Self-Regulation and Autonomy: Social and Developmental Dimensions of Human, (pp. 19-46). Cambridge University Press.

Díaz, D., Stavraki, M., Blanco, A. y Gandarillas, B. (2015). The eudaimonic component of satisfaction with life and psychological well-being in Spanish cultures [El componente eudaimónico de la satisfacción con la vida y el bienestar psicológico en las culturas españolas.]Psicothema, 27(3), 247-253. https://www.redalyc.org/pdf/727/72741183007.pdf

Fernández, O., Muratori, M. y Zubieta, E. (2013). Bienestar Eudaemónico y Soledad Emocional y Social. Boletín de Psicología, (108), 7-23. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N108-1.pdf

Flecha, A. C. (2019). Autoaceptación y sentido/propósito vital en personas mayores institucionalizadas. Revista Interuniversitaria, 137-150 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6836758

Frías, C. (2015). La Orientación como disciplina y profesión. En A. Mata. (Ed.), El desarrollo teórico de la Orientación: un aporte de la Universidad de Costa Rica, pp. 15-50. Universidad de Costa Rica.

García, D., José-Soler, M. y Achard, L. (2017). Promoción del bienestar psicológico en la secundaria: una experiencia piloto. Búsqueda. 1, 22. http://dx.doi.org/10.21892/01239813.335

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGRAW-HILL. http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/ 22000/13511/DISERTACI%C3%93N%20MAR%C3%8DA%20ISABEL%20SALAZAR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez, E. (2015). Aportes del enfoque de desarrollo humano a la Orientación. En: A. Mata (Ed.) El desarrollo teórico de la Orientación: un aporte de la Universidad de Costa Rica. Universidad de Costa Rica.

Jiménez, F. y Arguedas, I. (2004). Sentido de vida en la adversidad y en el bienestar: teoría y práctica. Universidad de Costa Rica.

Lazos, E. (2008) Autoconocimiento: una idea tensa. Scielo, 53(61). https://www.scielo.org.mx/pdf/dianoia/v53n61/v53n61a6.pdf

Mansilla, M. (2000) Etapas del desarrollo humano. https://sisbib.nmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v03_n2/pdf/a08v3n2.pdf

Mebarak, M., De Castro, A., Salamanca, M. y Quintero, M. F. (2009). Salud Mental: Un abordaje desde la perspectiva actual de la psicología de la salud. Psicología desde el Caribe, 23, 83-112. https://www.redalyc.org/pdf/213/21311917006.pdf

Molina, S. (2008). Influencia del contexto sobre el conocimiento de la formación profesional de los estudiantes de Educación Secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(3), 291-302. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230780004.pdf

Murillo, O. (2018). La Incertidumbre en la construcción de proyectos de vida: Criterios para los procesos de orientación. En Colegio de Profesionales en Orientación (Ed.) Memoria II Congreso de Profesionales en Orientación. (349-364). https://congreso2018.cpocr.org/wp-content/uploads/2018/04/Memoria%20Congreso%20de%20Profesionales%20en%20Orientaci%C3%B3n%202018.pdf

Neff, K. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion [El desarrollo y validación de una escala para medir la autocompasión]. Self and Identity, 2, 223-250. https://self-compassion.org/wp-content/uploads/publications/empirical.article.pdf

Neff, K. (2011). Self-Compassion-Self Esteem, and Well-Being [Autocompasión-Autoestima y Bienestar]. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1-12. https://self-compassion.org/wp-content/uploads/2015/12/SC.SE_.Well-being.pdf

Petersen, J. y Le, B. (2017). Psychological distress, attachment, and conflict resolution in romantic relationships [Angustia psicológica, apego y resolución de conflictos en las relaciones románticas]. Modern Psychological Studies, 23(1), 1-26. https://scholar.utc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1278&context=mps

Piña, K. (2017). Bienestar psicológico y resiliencia en jóvenes universitarios. [Tesis de Maestría], Universidad Autónoma de México. http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/68666/TesisBPfinal.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ribeiro-Silva, E., Amorim C., Aparicio-Herguedas, J. L. y Batista, P. (2022). Trends of Active Learning in Higher Education and Students’ Well-Being: A Literature Review. [Tendencias del aprendizaje activo en la educación superior y el bienestar de los estudiantes: una revisión de la literatura.] Frontiers in Psychology, 13, 844236. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.844236

Rodríguez, Á.A. (2016). La orientación vocacional basada en las teorías de las inteligencias múltiples. [Trabajo final de graduación]. Universidad de Sevilla.

Romero, A., Brustad, R. y García, A. (2007). Bienestar psicológico y su uso en la psicología del ejercicio, la actividad física y el deporte. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 2(2), 31-52. https://www.redalyc.org/pdf/3111/311126258003.pdf

Rosa, R. y Quiñones, A. (2012). El bienestar psicológico en el proceso de ayuda con estudiantes universitarios. Revista Griot, 5(1), 7-17. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1772/1569

Rosa, Y., Negrón, N., Maldonado, Y., Quiñones, A. y Toledo, N. (2015). Dimensiones de bienestar psicológico y apoyo social percibido con relación al sexo y nivel de estudio en universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 33(1), 31-43. https://www.redalyc.org/pdf/799/79933768003.pdf

Ryff, C. (1989). Happiness is everything, Explorations on the Meaning of Psycho- logical Well-Being [La felicidad lo es todo, Exploraciones sobre el significado del bienestar psicológico]. Journal of Personality and Psychology, 57(6), 1069-1081.

Ryff, C. D. y Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39.

Sánchez, R. y Retana, B. (2013). Evaluación Tridimensional del Duelo Amoroso en México. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica, 2(36), 49-69. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645436004.pdf

Sandoval, C. (2002). Investigación Cualitativa. ARFO Impresores Ltda.

Sanjuán, P. y Ávila, M. (2016). Afrontamiento y motivación como predictores del bienestar subjetivo y psicológico. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 21(1), 1-10. https://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/15401/pdf_57

Sanz, F. (2007). Los vínculos amorosos. Amar desde la identidad en la terapia de reencuentro. Editorial Kairós, S.A.

Singh, H. y Sharma, U. (2018). Self-regulation as a correlate of psychological well-being. [La autorregulación como correlato del bienestar psicológico]. Indian Journal of Positive Psychology; 9(3), 441-444. https://www.i-scholar.in/index.php/ijhw/article/view/181481

Sugarman, L. (2005). Life-span development. Framework, Accounts and Strategies. [Desarrollo de la vida útil. Marco, cuentas y estrategias]. Ed. Psychology Press Ltd.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (2da ed.). Paidós.

Torres, F., Pompa, E., Meza, C., Ancer, L. y González, M. (2010). Relación entre Autoconcepto y Apoyo Social en Estudiantes Universitarios. International Journal of Good Conscience, 5(2), 289-307. http://www.spentamexico.org/v5-n2/5%282%29298-307.pdf

Ureña, V. y Barboza, C. (2015). Aportes de la Orientación Vocacional en el contexto laboral. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 15(1), 1-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a40v15n1.pdf

Valle, M. G. (2015). Bienestar psicológico y su influencia en la rotación de personal en una empresa financiera en la ciudad de Ambato. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

Vielma, R. y Alonso, L. (2010). El estudio del bienestar psicológico subjetivo. Una breve revisión teórica. Revista Venezolana de la Educación, 49(14). https://www.redalyc.org/pdf/356/35617102003.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.