Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
About the Pedagogical Experiences as English Teachers and Political Subjects during COVID-19
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

COVID-19
Foreign Languages
Pedagogical Experience
Political Attitude
COVID-19
Experiencia pedagógica
Lenguas extranjeras
Actitud política

How to Cite

Lopera, S., & Sierra Ospina, N. . (2024). About the Pedagogical Experiences as English Teachers and Political Subjects during COVID-19. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–21. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58175

Abstract

The COVID-19 pandemic necessitated an abrupt shift from in-person to Emergency Remote Teaching (ERT). This article aims to describe the pedagogical experiences and political actions of two English teachers during the pandemic at a public university. Utilizing qualitative research principles, a descriptive case study was conducted. Pedagogical activities included fostering social presence through cohesive (greetings, forms of address), affective (emotions, feelings), and interactive (acknowledgment, approval) responses. As political actors, the teachers served as support, guides, and counselors for students with special needs. They also negotiated assessment terms with students and referred them to university welfare services. Ultimately, the teachers' role in pedagogical encounters extends beyond subject-specific instruction to promoting critical education, empowering students with the tools to exert control over their lives.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58175
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Andrew, M. B., Dobbins, K., Pollard, E., Mueller, B. y Middleton, R. (2023). The role of compassion in higher education practices [El papel de la compasión en las prácticas de educación superior]. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(3), 1-12. https://doi.org/10.53761/1.20.3.01

Arboleda, J. (2014). La pedagogía de la alteridad en la perspectiva de la comprensión edificadora. Revista de Educación y Pensamiento, (21), 7-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4786014

Barbosa, D. J., Tosoli-Gomes, A. M., Gomes-Pereira, M. y Da Silva-Gonçalves, L. M. (2021). Reflexiones sobre la enseñanza a distancia en la educación superior de enfermería en tiempos de pandemia: uso, dificultades y posibilidades. Revista Cubana de Educación Superior, 40(Supl. 1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400013

Bentley, K. J., Secret, M. C. y Cummings, C. R. (2015). The Centrality of Social Presence in Online Teaching and Learning in Social Work [La centralidad de la presencia social en la enseñanza y aprendizaje en línea en trabajo social]. Journal of Social Work Education, 51(3), 494-504. http://www.jstor.org/stable/44017133

Casero-Béjar, M. O. y Sánchez-Vera, M. M. (2022). Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19: percepciones del alumnado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 243-260. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30623

Castellanos-Páez, V., Abello-Correa, R., Gutiérrez-Romero, M., Ochoa-Angrino, S., Rojas-Ospina, T. y Taborda-Osorio, H. (2022). Impacto de la pandemia en el aprendizaje: reflexiones desde la psicología educativa. Praxis & Saber, 13(34), 210-244. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.14532

Castro, M. S., Paz, Mariela L. y Cela, E. M. (2020). Aprendiendo a enseñar en tiempos de pandemia COVID-19: nuestra experiencia en una universidad pública de Argentina. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2). http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v14n2/2223-2516-ridu-14-02-e1271.pdf

Chao-Chao, K. W. y Arias-Corrales, I. (2024). El impacto de la enseñanza remota de emergencia en las competencias escritas y los componentes lingüísticos en lenguas extranjeras: Costa Rica. Revista Internacional De Lenguas Extranjeras, (20), 86-113. https://doi.org/10.17345/rile20.3795

Coffee, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos: estrategias complementarias de investigación (E. Zimmerman, Trans.). Editorial Universidad de Antioquia. (Obra original publicada en 1996).

Creswell, J. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research [Investigación en educación: planeación, realización y evaluación de la investigación cuantitativa y cualitativa].Pearson.

Culqui-Culqui, D., Farfán-Pimentel, J. F., Lizandro-Crispín, R. y Álvarez-Huillca, C. (2021). El podcast y la enseñanza del inglés en tiempos de pandemia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(1), 39-44.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2008). Strategies of Qualitative Inquiry [Estrategias de investigación cualitativa]. SAGE Publications.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research [El manual SAGE de investigación cualitativa] (5a ed.). SAGE Publications.

Expósito, C. D. y Marsollier, R. G. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

Fernández-Poncela, A. M. (2020). 2020: Estudiantes, emociones, salud mental y pandemia. Revista Andina De Educación, 4(1), 23–29. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.3

Freire, P. (2001). Política y educación. Editores, s.a de c.v.

Frigerio, G. y Diker, G. (2005). Educar: Ese Acto Político. Del Estante.

Frigerio, G. y Diker, G. (2010). Educar, Saberes Alterados. Del Estante.

Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales transformativos. En Los Profesores como Intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. (pp. 71-178). Editorial Paidós.

Giroux, H. (2017). Pensando peligrosamente: el rol de la Educación Superior en tiempos autoritarios. Revista de Educación, (12), 13-24. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2509

Gomez-Navas, D., Garzón-Chiriví, O. y Molano-Camargo, F. (2023). Pandemia y educación superior. Impactos de las estrategias sincrónicas. Educación y Ciudad, (44), 1-21.https://doi.org/10.36737/01230425.n44.2023.2783

Gunawardena, C. N. (1995). Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferences [Teoría de la presencia social e implicaciones para la interacción y el aprendizaje colaborativo en conferencias informáticas]. International Journal of Educational Telecommunications, 1(2), 147-166. https://www.learntechlib.org/primary/p/15156/

Hernández, N. (2017). Uso del teléfono inteligente para el aprendizaje ubicuo en la enseñanza del inglés en una modalidad de educación superior a distancia. Revista de Pedagogía, 38(102), 144-163.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a Ed.). McGrawHill Education.

Hernández-Vélez, A. (2023). Los significados de la docencia en tiempos de pandemia. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14, 1-16. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1588

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning [La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea]. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Iglesias-Vidal, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional De Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010

León, A. M. (2013). El maestro como sujeto político: dilemas entre los imaginarios y su formación. Revista Infancias Imágenes, 12(1), 117-123. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/4923

López-Maldonado, N., Rossetti-López, S., Rojas-Rodríguez, I. y Coronado-García, M. (2021). Herramientas digitales en tiempos de covid-19: percepción de docentes de educación superior en México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1108

Mairitsch, A., Babic, S., Mercer, S., Sulis, G. y Shin, S. (2023). The Role of

Compassion during the Shift to Online Teaching for Language Teacher

Wellbeing [El papel de la compasión durante el cambio a la enseñanza en línea para el bienestar del profesor de lengua]. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 9(1), 1-22. https://doi.org/10.31261/TAPSLA.13123

Martínez, M. C. (2006). La figura del maestro como sujeto político: el lugar de los Colectivos y redes pedagógicas en su agenciamiento. Nodos y Nudos, 2(19). https://doi.org/10.17227/01224328.1263

Mendoza, M. (2014). El teléfono celular como mediador en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Omnia, 20(3), 9-22.

Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education: Revised and Expanded from Case Study Research in Education [Investigación cualitativa y aplicaciones de estudios de casos en educación: revisada y ampliada a partir de la investigación de estudios de casos en educación]. Jossey-Bass Publishers.

Merriam, S. y Tisdell, E. (2016). Qualitative research: a guide to design and implementation [Investigación cualitativa: una guía para el diseño y la implementación]. Jossey-Bass.

Milanés, A., Molina, K., Milanés, M., Ojeda, L. y González, A. (2016). Factores de riesgo para enfermedades oculares. Importancia de la prevención. Medisur, 14(4), 1-9.

Morales, M. (2020). Docencia remota de emergencia frente al Covid-19 en una escuela de medicina privada en Chile [Tesis de Maestría, Universidad de Concepción]. Repositorio bibliotecas UdeC. http://repositorio.udec.cl/handle/11594/617

Morales-Salas, R. E. y Curiel-Peón, L. (2019). Estrategias socioafectivas factibles de aplicar en ambientes virtuales de aprendizaje. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (69), 36-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1289

Moreira-Pérez, R. W., Palma-Cedeño, M. A., Cedeño-Menéndez, R. S. y Ponce-Anchundia, L. S. (2024). Estrategias efectivas para fortalecer las competencias lingüísticas en inglés: lectura, escritura, audición y expresión oral. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual "ALCON", 4(3), 12-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1289

Moreno, J. y Chiecher, A. (2023). Educación virtual durante la emergencia sanitaria: valoraciones de ingresantes universitarios de carreras de ingeniería. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(1). https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3276

Myers, J. (2009). Learning in politics: Teachers’ political experiences as a pedagogical resource [Aprendizaje en política: las experiencias políticas de los docentes como recurso pedagógico]. International Journal of Educational Research, 48(1), 30-39. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0883035509000330

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 1502-1-1502-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O. y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Pruzzo, V. (2010). La Formación Docente como acción política. Revista de Educación, (1), 43-54. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5

Ramírez-Zúñiga, A., Solís-Pérez, N. y Ureña-Salazar, E. (2022). Percepción del estudiantado de Enseñanza del Inglés de la Sede del Atlántico de la Universidad de Costa Rica al iniciar la pandemia de COVID-19. Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-28. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.50544

Rodríguez-Guardado, M. (2022). Necesidades docentes durante la pandemia por COVID - 19 en educación remota de emergencia. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(47), 185-199. https://doi.org/10.21703/0718-5162202202102147010

Rourke, L., Anderson, T., Garrison, D. y Archer W. (1999). Assessing social presence In asynchronous text-based computer conferencing [Evaluación de la presencia social en conferencias informáticas asincrónicas basadas en texto]. Journal of Distance Education 14(2), 50-71. https://www.researchgate.net/publication/237117735_Assessing_Social_Presence_In_Asynchronous_Text-based_Computer_Conferencing

Russi, N. (2020). El desafío de la educación virtual en un contexto de pandemia. Red Sociales, Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 7(5). 19-24.

San Lucas-Marcillo, M., Matute-Castro, G. R., Tigua-Anzules, J. O. y Sánchez-Choez, L. R. (2021). El fortalecimiento de las habilidades hablar y escuchar en el idioma inglés en la educación virtual. Dominio De Las Ciencias, 7(1), 285-293. https://doi.org/10.23857/dc.v7i1.1641

Scott, R. (2017). Ciudadanía mundial: destino concebido o sueño improbable. Naciones Unidas. https://www.un.org/es/chronicle/article/ciudadania-mundial-destino-concebido-o-sueno-improbable

Stieg, C. (2020, 30 de marzo). 6 science-back activities to help you relax while you´re home [6 actividades científicas que te ayudarán a relajarte mientras estás en casa]. https://www.cnbc.com/2020/03/20/relaxing-activities-to-do-at-home-during-covid-19-quarantine.html

Stufflebeam, D. y Zhang G. (2017). The CIIP evaluation model. How to evaluate for improvement and accountability [El modelo de evaluación CIIP. Cómo evaluar para mejorar y rendir cuentas]. Guilford Publications.

Swan, K. (2019). Social presence in online learning. What’s the big deal? [Presencia social en el aprendizaje en línea. ¿Cuál es el problema?]. https://es.slideshare.net/alexandrapickett/karen-swan-social-presence-in-online-learning-whats-the-big-deal

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466

Tueros, E. (2006). El educador, sujeto ético y político. Educación, 15(29), 35-51. https://doi.org/10.18800/educacion.200602.002

Vandeyar, S. (2021). Educational transmogrification: from panicgogy to pedagogy of compassion [Transmogrificación educativa: de la panicogogía a la pedagogía de la compasión]. Teaching in Higher Education, 28(8), 2160-2172. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1952568

Villafuerte, J., Bello, J., Pantaleón, Y. y Bermello, J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214

Yafe, P. (2020, 19 de febrero). Sobre ser estudiantes en tiempos de COVID-19 [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=6W1e9edvk34

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.