Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Team Roles According to Belbin's Theory and Their Relationship with Student Performance in Civil Engineering: A Literature Review
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Group Teaching
Learning Methods
Pedagogical Innovation
Civil Engineering
Higher Education
Enseñanza en grupo
Métodos de aprendizaje
Innovación pedagógica
Ingeniería Civil
Educación superior

How to Cite

García Ramírez, Y. D. (2024). Team Roles According to Belbin’s Theory and Their Relationship with Student Performance in Civil Engineering: A Literature Review. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–19. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58179

Abstract

The field of civil engineering necessitates the development of effective teamwork skills among professionals, a process facilitated by higher education. This study critically reviews the literature on the application of the Belbin team roles model in civil engineering student teams and its impact on academic performance. A systematic review was conducted using academic databases, focusing on studies that employed the Belbin questionnaire in civil engineering and examined its relationship with student performance from 2000 to 2023. The findings indicate that further research is needed at the undergraduate level, where the relationships between team roles and performance were weak or inconsistent, particularly in balanced or unbalanced teams. Conversely, at the postgraduate level, the results were more robust, with specific roles (Plant, Teamworker, Completer/Finisher) showing a correlation with performance and a positive perception of the questionnaire. This review is pertinent for university professors aiming to enhance teamwork skills and highlights areas for future research in this domain.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58179
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aguilar, R., Díaz, J., Ucán, J. P. y Quiñones, Y. (2019). Exploring the influence of belbin’s roles in software measurement: A controlled experiment with students [Explorando la influencia de los roles de Belbin en la medición del software: Un experimento controlado con estudiantes]. En J. Mejia, M. Muñoz, Á. Rocha, A. Peña y M. Pérez-Cisneros (Eds.), Trends and Applications in Software Engineering - CIMPS 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing (pp. 69-79). Springer, Cham.

Aguilar, R., Muñoz, M., Díaz, J. y Ucán, J. (2020). Exploring the influence of belbi´s roles on software requirements specification [Explorando la influencia de los roles de Belbin en la especificación de requisitos de software]. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 36, 34-49. https://doi.org/10.17013/risti.36.34-49

Aranzabal, A., Epelde, E. y Artetxe, M. (2022). Team formation on the basis of Belbin’s roles to enhance students’ performance in project based learning [Formación de equipos basada en los roles de Belbin para mejorar el rendimiento del estudiantado en el aprendizaje basado en proyectos]. Education for Chemical Engineers, 38, 22-37. https://doi.org/10.1016/J.ECE.2021.09.001

Ayinde, O. N. y Oke, A. E. (2017). Preferred Team Roles of Construction Team Members in Selected Higher Institution Projects [Roles de equipo preferidos de los miembros del equipo de construcción en proyectos seleccionados de instituciones superiores]. International Journal of Built Environment and Sustainability, 4(2), 139-145. https://doi.org/10.11113/IJBES.V4.N2.186

Batenburg, R., van Walbeek, W. and in der Maur, W. (2013). Belbin role diversity and team performance: Is there a relationship? [Diversidad de roles de Belbin y rendimiento del equipo: ¿Existe una relación?]. Journal of Management Development, 32(8), 901-913. https://doi.org/10.1108/JMD-08-2011-0098

Belbin, M. (1981). Management teams, why they succeed or fail [Equipos de gestión, por qué tienen éxito o fracasan]. Heinemann.

Belbin Limitada (2014). Method, reliability & validity, statistics and research: A comprehensive review of Belbin team roles [Método, confiabilidad y validez, estadísticas e investigación: Una revisión exhaustiva de los roles de equipo de Belbin]. https://www.belbin.com/media/1158/belbin-uk-2014-a-comprehensive-review.pdf

Belbin Limitada. (s.f.). Developing employability and cultural intelligence at Northumbria University [Desarrollando empleabilidad e inteligencia cultural en la Universidad de Northumbria]. https://www.belbin.com/about/higher-education/northumbria-university/

Blenkinsop, N. y Maddison, A. (2007). Team roles and team performance in defence acquisition [Roles de equipo y rendimiento del equipo en la adquisición de defensa]. Journal of Management Development, 26(7), 667-682. https://doi.org/10.1108/02621710710761298

Bullen, F. y Wood, D. (2006). The construction of undergraduate student engineering design teams using the MBTI and Belbin Test [La formación de equipos de diseño de ingeniería del alumnado universitario utilizando el MBTI y el Test de Belbin]. En G. Rowe y G. Reid (Eds.), Proceedings of the 17th Annual Conference of the Australasian Association for Engineering Education: Creativity, Challenge, Change; Partnerships in Engineering Education (pp. 111-120). Australasian Association for Engineering Education.

Curşeu, P. L. y Pluut, H. (2013). Student groups as learning entities: The effect of group diversity and teamwork quality on groups’ cognitive complexity [Grupos de población estudiantil como entidades de aprendizaje: El efecto de la diversidad del grupo y la calidad del trabajo en equipo en la complejidad cognitiva de los grupos]. Studies in Higher Education, 38(1), 87-103. https://doi.org/10.1080/03075079.2011.565122

García-Ramírez, Y. (2020, 19-23 octubre). Roads project: The relationship between team roles and their performance [Conferencia]. 15th Latin American Conference on Learning Technologies, Loja, Ecuador. https://laclo2020.utpl.edu.ec/es/node/37

García-Ramírez, Y. (2021). Belbin’s team roles and their performance in road design courses: a study with undergraduate and postgraduates students [Roles de equipo de Belbin y su rendimiento en cursos de diseño de carreteras: un estudio con población estudiantil de pregrado y posgrado]. Espacios, 42(01), 176-188. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n01p15

Golshani, A. D. y Nikraz, H. (2011). E-Learning and engineering leadership - Curtin University of Technology experience [E-Learning y liderazgo en ingeniería: Experiencia de la Universidad de Tecnología de Curtin]. En C. Gomez y D. Belenguer e I. Torres (Eds.), Proceedings of the International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN10) (pp. 35-43). International Association of Technology, Education and Development (IATED).

Gražulis, V. (2012). Teamwork-the assumptions of the theoretical construct adaptation in organization activity (Lithuanian case) [Trabajo en equipo: las suposiciones de la adaptación del constructo teórico en la actividad organizativa (caso lituano)]. Human Resources Management y Ergonomics, VI, 78-94. https://frcatel.fri.uniza.sk/hrme/files/2012/2012_2_06.pdf

Gutiérrez, L., Flores, V., Keith, B. y Quelopana, A. (2019). Using the Belbin method and models for predicting the academic performance of engineering students [Usando el método y modelos de Belbin para predecir el rendimiento académico de la población de ingeniería]. Computer Applications in Engineering Education, 27(2), 500-509. https://doi.org/10.1002/cae.22092

Hadgraft, R. G. y Smith, D. W. (2008, 7-10 de diciembre). Civil Engineering Education of the Future [Conferencia]. 2008 AaeE Conference, Yeppoon, Australia. https://aaee.net.au/

Hossain, Z. (2020, 10-14 de agosto). Assessment of project-based effective learning in transportation engineering [Conferencia]. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Detroit, Michigan, Estados Unidos. https://ieomsociety.org/

Jacquez, R., Gude, V. G., Hanson, A., Auzenne, M. y Williamson, S. (2007, 24-27 de junio). Enhancing critical thinking skills of civil engineering students through supplemental instruction [Conferencia]. ASEE Annual Conference and Exposition, Honolulu, Hawaii, Estados Unidos. https://peer.asee.org/collections/2007-annual-conference-exposition

Lupuleac, S., Lupuleac, Z. L. y Rusu, C. (2012). Problems of assessing team roles balance-Team. Procedia Economics and Finance, 3, 935-940. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(12)00253-5

Magera, T. (2022). Smart Educational Technologies in Training Construction Teams: Responsibility and Sustainable Development Goals [Tecnologías Educativas Inteligentes en la Capacitación de Equipos de Construcción: Responsabilidad y Objetivos de Desarrollo Sostenible]. En A. Lyapin, y O. Kalinina (Eds.), igital Technologies in Teaching and Learning Strategies. DTTLS 2021. Lecture Notes in Information Systems and Organisation, (pp. 235-243). Springer, Cham.

Mathieu, J. E., Tannenbaum, S. I., Kukenberger, M. R., Donsbach, J. S. y Alliger, G. M. (2015). Team Role Experience and Orientation: A Measure and Tests of Construct Validity. [Experiencia y Orientación en Roles de Equipo: Una Medida y Pruebas de Validez de Construcción]. Group & Organization Management, 40(1), 6-34. https://doi.org/10.1177/1059601114562000

McCune, V. y Entwistle, N. (2011). Cultivating the disposition to understand in 21st century university education [Fomentando la disposición para comprender en la educación universitaria del siglo XXI]. Learning and Individual Differences, 21(3), 303-310. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.11.017

Meslec, N. y Curşeu, P. L. (2015). Are balanced groups better? Belbin roles in collaborative learning groups [¿Son mejores los grupos equilibrados? Roles de Belbin en grupos de aprendizaje colaborativo]. Learning and Individual Differences, 39, 81-88. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.03.020

Miranda, M., Saiz-Linares, Á., da Costa, A. y Castro, J. (2020). Active, experiential and reflective training in civil engineering: evaluation of a project-based learning proposal [Entrenamiento activo, experiencial y reflexivo en ingeniería civil: evaluación de una propuesta de aprendizaje basada en proyectos]. European Journal of Engineering Education, 45(6), 937-956. https://doi.org/10.1080/03043797.2020.1785400

Moraes, J. L. y Loos, M. J. (2017). The importance of balancing personalities for the formation of teams in a food industry [La importancia de equilibrar personalidades para la formación de equipos en la industria alimentaria]. Espacios, 38(61), 27-41 https://www.revistaespacios.com/a17v38n61/a17v38n61p27.pdf

Nukić, I. Š., Galić, M. y Dolaček-Alduk, Z. (2015). Impact of changes in a project team structure on the team performance [Impacto de los cambios en la estructura de un equipo de proyecto en el rendimiento del equipo]. Advances in Civil and Architectural Engineering, 6(10), 58-66. https://doi.org/10.13167/2015.10.7

Pakpahan, N. F. D. B. (2017, 22 y 23 de mayo). Learning outcomes through the cooperative learning team assisted individualization on research methodology’ course [Conferencia]. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Indonesia. https://iopscience.iop.org/issue/1757-899X/296/1

Partington, D. y Harris, H. (1999). Team role balance and team performance: An empirical study [Equilibrio de roles de equipo y rendimiento del equipo: Un estudio empírico]. Journal of Management Development, 18(8), 694-705. https://doi.org/10.1108/02621719910293783

Prichard, J. S. y Stanton, N. A. (1999). Testing Belbin’s team role theory of effective groups [Poniendo a prueba la teoría de roles de equipo de Belbin sobre grupos efectivos]. Journal of Management Development, 18(8), 652-665. https://doi.org/10.1108/02621719910371164

Scaioni, M., Longoni, L., Zanzi, L., Ivanov, V. y Papini, M. (2020). Teaching geomatics for geohazard mitigation and management in the CoViD-19 time [Enseñanza de la geomática para la mitigación y gestión de riesgos geológicos en tiempos de Covid-19]. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences - ISPRS Archives, 54(3/W1), 131-138. https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLIV-3-W1-2020-131-2020

Smith, M., Polglase, G. y Parry, C. (2012). Construction of Student Groups Using Belbin: Supporting Group Work in Environmental Management [Construcción de grupos estudiantiles utilizando Belbin: Apoyando el trabajo en grupo en gestión ambiental]. Journal of Geography in Higher Education, 36(4), 585-601. https://doi.org/10.1080/03098265.2012.692156

Sommerville, J. y Dalziel, S. (1998). Project teambuilding - the applicability of Belbin’s team-role self-perception inventory [Construcción de equipos de proyecto: la aplicabilidad del inventario de autopercepción de roles de equipo de Belbin]. International Journal of Project Management, 16(3), 165-171. https://doi.org/10.1016/S0263-7863(97)00054-9

Stevens, M. J. y Campion, M. A. (1999). Staffing work teams: Development and validation of a selection test for teamwork settings [Selección de equipos de trabajo: Desarrollo y validación de una prueba de selección para entornos de trabajo en equipo]. Journal of Management, 25(2), 207-228. https://doi.org/10.1177/014920639902500205

van de Water, H., Ahaus, K. y Rozier, R. (2008). Team roles, team balance and performance [Roles de equipo, equilibrio de equipo y rendimiento]. Journal of Management Development, 27(5), 499-512. https://doi.org/10.1108/02621710810871817

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.