Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Proposal for Constructivist Application within the Project-Based Learning Approach for Teaching Natural Sciences: Science Fair and Laboratory Manuals
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Teaching
Natural Sciences
Manual
Learning
Research Project
Education Project
Experiment
Enseñanza
Ciencias naturales
Manual
Aprendizaje
Proyecto de investigación
Proyecto de educación
Experimento

How to Cite

Quesada Palacios, D. H. . (2024). Proposal for Constructivist Application within the Project-Based Learning Approach for Teaching Natural Sciences: Science Fair and Laboratory Manuals. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–12. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58187

Abstract

This essay proposes a pedagogical approach for teaching natural sciences to seventh, eighth, and ninth-grade students through project-based learning. The primary objective is to employ two instructional methodologies emphasizing laboratory experimentation and the organization of interdisciplinary scientific fairs, aimed at nurturing students' investigative and experimental skills. Adapting the guidelines from the National Program of Science and Technology Fairs to steer the scientific fair's development, and suggesting a laboratory setup approach based on the Cornell method for preliminary or optional assessment, are highlighted. Emphasis is placed on enhancing the inclusivity and assessment of students' skills in this process, alongside ensuring their engagement and active participation. The analysis concludes that there is potential for enhancing natural science teaching projects and recommends adherence to the implementation guidelines proposed herein. However, flexibility in adapting the implementation method to suit the specific needs of individual educational institutions is also acknowledged.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58187
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Barquero-Chaves, J. y Gutiérrez-Agüero, L. (2019). Diagnóstico de los procedimientos de recopilación, análisis y evaluación de datos en la feria institucional de Expoingeniería del Colegio Técnico San Agustín, Ciudad de los Niños. [Tesis de Licenciatura, Instituto Tecnológico de Costa Rica]. Repositorio TEC. https://hdl.handle.net/2238/11188

Benítez-Vargas, B. (2023). El Constructivismo. Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 3, 10(19), 65-66. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/10453

Programa Nacional de Ferias de Ciencia y Tecnología [PRONAFECYT]. (2023). Manual del Programa Nacional de Ferias de Ciencia y Tecnología. Ministerio de Ciencia, Innovación, Tecnología y Telecomunicaciones (Micitt). https://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/pronafecyt-2023-manual.pdf

Jiménez, C. M. (2021). Método de proyectos: su incidencia en la práctica pedagógica de un grupo focalizado de docentes de ciencias básicas de Asunción y en el rendimiento académico de sus alumnos. Revista de Análisis y Difusión de Perspectivas Educativas y Empresariales -RADEE, 1(1), 2-13. https://doi.org/10.56216/radee012021jun.a01

Jiménez de los Reyes, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos como motivación para el alumnado de Biología y Geología en 4º ESO. [Tesis de Maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. ReUNIR. https://reunir.unir.net/handle/123456789/6936

Herrera, R. F. (2017). Collaborative Project-Based Learning of Environments Programming From Civil Engineering Projects [Aprendizaje colaborativo basado en proyectos de programación de entornos a partir de proyectos de ingeniería civil]. Educare Electronic Journal, 21(2), 15-17. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.10

Navarro-Soria, I., Gonzáez-Gómez, C., López-Monsalve, B. y Botella-Pérez, P. (2015). Aprendizaje de contenidos académicos y desarrollo de competencias profesionales a través de prácticas pedagógicas multidisciplinares y trabajo cooperativo. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 99-117. https://doi.org/10.6018/rie.33.1.183971

Orjuela-Méndez, J. D. (2012). Influencia de la implementación de un proyecto de clase fundamentado en aprendizaje basado en proyectos y en formación de competencias en un curso de pregrado sobre procesos de maquinado [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/20578

Pereira-Porras, D. K. y Rico, J. S. (2023). Fortalecimiento de las competencias identificar, explicar y comunicar de las ciencias naturales y las habilidades comunicativas del idioma inglés mediante la metodología CLIL [Tesis de Licenciatura, Universidad Libre Seccional Socorro]. Repositorio Institucional Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/26651

Rascon, B. (2017). The Cornell Method [El método Cornell]. Repositorio Institucional EdocUR. https://doi.org/10.48713/10336_13307

Retana-Alvarado, D. A., Vázquez-Bernal, B. y Camacho-Álvarez, M. M. (2018). Las Ferias de Ciencia y Tecnología de Costa Rica y sus aportes a la educación secundaria. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 24-35. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33170

Roque-Herrera, Y., Valdivia-Moral, P. A., Alonso-García, S. y Zagalaz-Sánchez, M. L. (2018). Metacognición y aprendizaje autónomo en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 32(4), 293-302. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412018000400024&script=sci_arttext

Sánchez-Martínez, D. V. y Ruvalcaba-Ledezma, J. C. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPro). TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 10(19), 45-46. https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9757

Tigse-Parreño, C. M. (2018). El constructivismo, según bases teóricas de César Coll. Revista Andina de Educación, 2(1), 25-28. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.1.4

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.