Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Challenges of Educational Inclusion: Perceptions of Normal School Students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Educational Inclusion
Inclusive Education
Normalist Perception
Reasonable Accommodation
Barriers
Learning
Equality
Diversity
Inclusión educativa
Educación inclusiva
Percepción normalista
Ajustes razonables
Barreras
Aprendizaje
Igualdad
Diversidad

How to Cite

Pérez Casillas, I. ., & Prado Salazar, J. R. (2024). Challenges of Educational Inclusion: Perceptions of Normal School Students. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–16. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58471

Abstract

This paper addresses a significant challenge in initial teacher training: the imperative of Education for All, ensuring access to education irrespective of limitations, differences, or conditions. International mandates underscore the necessity for equal educational opportunities for all individuals. Focusing on the need for inclusive education courses, this study explores the perceptions of normal school students regarding the competencies they develop to support educational interventions for learners facing diverse abilities or learning barriers. Utilizing qualitative methodology, student perspectives on educational inclusion are examined through interpretative analysis of their narratives. Information was gathered from databases such as Redalyc, Scielo, Dialnet, and Google Scholar, focusing on key terms including educational inclusion and teacher training over the past decade. The review encompassed a wealth of national and international research, documentary reviews, and legal documents, extracting pertinent insights. Despite the challenges faced by students, findings indicate their proactive pursuit of external courses aimed at addressing learning barriers, fostering professional growth and societal integration. This approach aligns with current educational frameworks and the aspirations outlined in the 2030 Agenda for Sustainable Development, promoting inclusive and equitable societies. Future educators are called upon to embrace these principles, ensuring equality and upholding human rights in the educational landscape.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58471
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Crisol-Moya, E. (2019). Editorial: Hacia una educación inclusiva para todos. Nuevas contribuciones. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 1-9. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/9141

Flores-Barrera, V. J., García-Cedillo, I. y Romero-Contreras, S. (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 23(1), 39-56. https://www.redalyc.org/pdf/686/68651823004.pdf

Gairín-Sallán, J. y Suárez, C. I. (2016). Inclusión y grupos en situación de vulnerabilidad: orientaciones para repensar el rol de las universidades. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (46), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/998/99843455009.pdf

Gobin, J. (2023, 3 de abril). On Teacher´s Responsibility Towards LGBTQI Students Blog Equidad e Inclusión. Status Quo and tips to pave the way towards Inclusive Education [Sobre la responsabilidad de los docentes hacia los estudiantes LGBTQI Blog Equidad e inclusión. Status Quo y consejos para allanar el camino hacia la Educación Inclusiva]. https://www.ei-ie.org/en/item/26504:on-teachers-responsibility-towards-lgbtqi-students

Gonzalez-Gil, F., Martín-Pastor, E. y Poy-Castro, R. (2019). Educación inclusiva: Barreras y facilitadores para su desarrollo. Un estudio desde la percepción del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153

Jiménez, M., Luengo, J. J. y Taberner, J. (2009). Exclusión social y exclusión educativa como fracasos. Conceptos y líneas para su comprensión e investigación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(3), 11-49. https://www.redalyc.org/pdf/567/56712871002.pdf

López-Valdez, J. M. y García-Pineda, E. (2024). Educación inclusiva e integración en las escuelas normales públicas y privadas de México. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 5(1), 126-150. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i1.79

Martínez-Silva, M., Guajardo-Ramos, G., Martínez-Rocha, M. y Valdez-Obregón, S. (2018). Hacia un modelo de escuela incluyente. En E. Escobar y I. Albores (Coordinadoras), Ambientes de Aprendizaje para una educación inclusiva (pp. 11-50). Universidad Intercultural de Chiapas. https://huelladigital.cbachilleres.edu.mx/secciones/docs/foro/Materiales-de-consulta-Foro-3/Lecturas-de-apoyo-Inclusion/Ambientes-de-aprendizaje.pdf

Medina-Castro, Á. S., Soto-Romero, D. G. y Moreno-Lugo, R. M. (2023). Análisis del elemento crítico de la reflexión de la práctica docente, en la acentuación sociocultural de la Licenciatura en Trabajo Social. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 10587-10605. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6141

Mendioroz-Lacambra, A. M., Rivero-Gracia, P. y Aguilera, E. (2019). Una propuesta de formación docente para responder a las altas capacidades en la escuela inclusiva. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 265-284. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9154

Ministerio de Educación y Ciencias de Paraguay. (2018). Lineamientos para un Sistema Educativo Inclusivo en Paraguay. Poder Ejecutivo. Resolución 22720. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00TNPB.pdf

Niembro, C. Gutiérrez, J., Jiménez, J. y Tapia, E. (2021). La Inclusión Educativa en México. Revista Iberoamericana de Ciencias, (8)2, 42-51 http://www.reibci.org/publicados/2021/ago/4300108.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592?posInSet=269&queryId=50ce7668-e66c-4abb-aefe-be91c64352cb

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2020). Inclusión y educación: Todos sin excepción. Resumen del Informe. Unesco. https://doi.org/10.54676/WWUU8391

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2020). Equipo Internacional de Tareas sobre Docentes para la Educación 2030. Documento de política 43. Enseñanza inclusiva: Preparar a todos los docentes para enseñar a todos los alumnos. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374447_spa#

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unesco]. (2023). Una mirada sobre la educación inclusiva. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385847

Pérez-García, M. J. (2012). México: exclusión educativa en un contexto

de pobreza y desigualdad. Presentación elaborada y compartida. En Seminario de Educación Superior – Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.ses.unam.mx/curso2012/pdf/PerezGarcia_M5S1.pdf

Sánchez-Teruel, D. y Robles-Bello, M. A. (2013). Inclusión como clave de una educación para todos: Revisión teórica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(2), 24-36. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338230794003

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.