Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Development of the First Defense of Applied Research Final Thesis for the Master's Degree Conducted in the Metaverse in Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Virtual Reality
Metaverse
Information Technologies
Education
Internet
Realidad virtual
Metaverso
Tecnologías de información
Educación
Internet

How to Cite

Obando Zambrano, B. S. (2024). Development of the First Defense of Applied Research Final Thesis for the Master’s Degree Conducted in the Metaverse in Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 48(2), 1–16. https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58523

Abstract

This research describes the fundamental aspects to consider when developing the defense of an Applied Research Work in the Metaverse. To achieve this goal, topics such as the costs associated with implementing such activities and the hardware, software, and connectivity requirements necessary for successfully conducting activities in the Metaverse are explored. The methodology adopted for this purpose is descriptive with a mixed approach. Drawing on the defense of the Final Applied Research Work conducted in the Metaverse in June 2023, associated with the postgraduate program in Information and Communication Technologies for Organizational Management at the University of Costa Rica, this pilot test demonstrated the feasibility of using these technologies in educational environments. It has emerged as an innovative tool for creating sessions for presenting university work in the Metaverse. Additionally, it emphasizes the importance of considering aspects such as the effects of prolonged use of virtual reality, physiological impacts, and device design details. Finally, it underscores the need to establish new regulations that provide a clear protocol for the use of virtual reality and the Metaverse in academic settings. These regulations aim to encourage and effectively guide the use of these technologies at an academic level, ensuring their integration is both effective and responsible.

https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58523
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Acevedo-Nieto, J. (2022). Una introducción al metaverso: conceptualización y alcance de un nuevo universo online. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (24), 41-56. http://dx.doi.org/10.6035/adcomunica.6544

Bosada-Morán, M. (2022). El metaverso en la educación: oportunidades y retos. Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2022/10/04/metaverso-educacion-retos-oportunidades-21018/

Cerda-M.S. , C. (2002). Elementos a considerar para integrar las tecnologias del aprendizaje de manera eficiente en el proceso de enseñanza aprendizaje. Estudios Pedagógicos, (28), 179-191. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052002000100011

Diálogo Interamericano. (2021). El estado de la conectividad educativa en américa latina: Desafíos y oportunidades estratégicas. Diálogo Interamericano. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2021/11/El-estado-de-la-conectividad-educativa-en-America-Latina-Desafios-y-oportunidades-estrategicas-1.pdf

Fernández, R. (2023). Crecimiento anual de los ingresos del mercado de la realidad virtual (RV) a nivel mundial de 2024 a 2030. https://n9.cl/4v9ay.

Guevara, G., Verdesoto, A. y Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas,experimentales, participativas, y de investigación-acción). Saberes del Conocimiento.

Herrera-Pérez, J. C. y Ochoa-Londoño, E. D. (2022). Análisis de la relación entre la educación y la tecnología. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 47-68. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/3503/4193

Lara, D., Giler, M., Muñiz, J. y Alcivar, D. (2022). La realidad virtual como recurso y herramienta útil para la docencia y la investigación. Polo del conocimiento.

Mangisch -Moyano, G. y Mangisch-Spinelli, M. (2020). El uso de dispositivos móviles como estrategia educativa en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 201-216. https://www.redalyc.org/journal/3314/331462375011/331462375011.pdf

Pereira-Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf

Pérez, S., Muñoz, A., Stefanoni, M. y Carbonari, D. (2021, 15-16 de abril). Realidad virtual, aprendizaje inmersivo y realidad aumentada: Casos de Estudio en Carreras de Ingeniería [Ponencia]. XXIII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, Chilecito, Argentina. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/120930/Ponencia.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Prado-Alvarez, D. (2016). Creación de Interfaces de Realidad Virtual Móvil en Unity 3D y Validación Experimental de sus Requisitos de Red [tesis de maestría, Universidad Politecnica de Valencia]. RiuNet Repositorio Institucional UPV. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/112997/Danaisy%20Prado%20Alvarez%20TFM.pdf?sequence=1

Sancho-Gil, J., Bosco-Paniagua, A., Alonso-Cano, C. y Sánchez-Valero, J. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 17-30. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/1823/1368

Serrano-Sanchez, J., Gutiérrez-Porlán, I. y Prendes-Espinosa, M. (2016). Internet como recurso para enseñar y aprender: una aproximación práctica a la tecnología educativa. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 169-170. https://relatec.unex.es/index.php/relatec/article/view/2711/1935

Superintendecia de Telecomunicaciones [SUTEL]. (2017). Estadísticas del sector de telecomunicaciones Costa Rica 2017. Superintendencia de Telecomunicaciones. https://www.sutel.go.cr/sites/default/files/sutel_informe-esp_18_junio_ver_baja_0.pdf

Torres-Cañizález, P. y Cobo Beltrán, J. (2017). Tecnología educativa y su papel en el logro de los fines de la educación. Educare, 68(21), 31-40. https://www.redalyc.org/pdf/356/35652744004.pdf

Urquijo-Valdivielso, J. (2017). Sociedad y nuevas tecnologías, ventajas e inconvenientes. Revista Extremeña de Ciencias Sociales "ALMENARA", 9, 45-49. https://sociologiaext.files.wordpress.com/2017/04/almenara-9.pdf

Valverde-Hernández, M. y Paniagua-Esquivel, C. (2021). Propuesta de Índice de acceso y tenencia de las TIC en centros educativos públicos en Costa Rica. Innovaciones Educativas, 23(Especial), 31-46. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rie/v23nspe1/2215-4132-rie-23-spe1-31.pdf

Villalobos-Chacón, F. (2019). Desafíos de la regionalización universitaria en Costa Rica. Yulök Revista de Innovación Académica, 3(1), 84-95. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/yulok/article/view/197/148

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2024 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.