Nursing Journal in Costa Rica ISSN electrónico: 1409-4568

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/enfermeria/oai
Application of Information Technology and Communication in the teaching of anatomy for nursing students
PDF (Español (España))

Keywords

anatomy
information-and-communication-technology
meaningful-learning
nursing
anatomía
aprendizaje-significativo
enfermería
tecnología-de-información

How to Cite

1.
Leiva Díaz V, Mora Escalante E. Application of Information Technology and Communication in the teaching of anatomy for nursing students. Enferm. Actual Costa Rica (en línea) [Internet]. 2014Apr.1 [cited 2024Nov.23];(26). Available from: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/enfermeria/article/view/13696

Abstract

The results of the first stage of a study that is part of the research project n° 187 is presented, it belongs to the School of Nursing at the University of Costa Rica. The study was based on the fundamentals of descriptive and
quantitative research. The participant population consisted of students enrolled in the Anatomy course for nursing (67 students Enclosure Golfito), of which 22 of them participated in the study. The course is given during the first cycle of the curriculum of Nursing. To collect data, a questionnaire was applied. The study showed that the use of Information Technology and Communication (TIC) in the teaching of anatomy to nursing contributes to meaningful learning process, in addition, the relationship established in the development of theoretical concepts of anatomy in specific situations of nursing practice served of extrinsic motivator and essential to achieve the objectives of the course, in the second phase of the proposed investigation arose: analysis of the effectiveness of this course in the formation of the pupils enrolled in the final year of the race. We conclude that the use of TIC in the various courses of the curriculum of nursing represents a novel strategy that benefits the teaching-learning process, however, clearly does not replace the teacher, demand great domain as part of the new technology information, handling of amount data, selection capacity and quality of the information available to the students.
https://doi.org/10.15517/revenf.v0i26.13696
PDF (Español (España))

References

Azpilcueta, M. (2002). Herramientas computacionales, multimedia e internet como alternativa educativa en la Unidad Regional Universitaria de Zonas Áridas de la Universidad Autónoma Chapingo. Tercer Congreso Nacional y Segundo Internacional “Retos y Expectativas de la Universidad”: Ponencia 81. Universidad Autónoma de México. Recuperado de

http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/Congreso%203/Mesa%205/Mesa5_23.pdf

Ballestero, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Las Palmas: Ed. Pirámide.

Baños, J. (2007). La plataforma educativa MOODLE: Creación de Aulas Virtuales. España: Creative Commons. Recuperado de

http://www.edu.xunta.es/centros/iesasmarinas/aulavirtual/file.php/12/3.Moodle/Material/ManualMoodleIESSatafi/Getafe/1_pdfsam_Moodle18_Manual_Prof.pdf.

Bolívar, M. (2009). ¿Cómo fomentar el aprendizaje significativo en el aula? Revista digital para profesionales de la enseñanza N°3 1-6. Recuperado de http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd5097.pdf.

Bouza, O. y Guardado, M. (1999). La informatización: una disciplina necesaria en la educación superior cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 4 (2), 57-65. Recuperado de

http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/download/145/145.

Campanario, J. y Otero, J. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estructuras metacognitivas de los alumnos de ciencias. Revista Enseñanza de las Ciencias, 18 (2), 155-169

Cardozo, G. (2008). Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación. Un punto de vista para discusión. Revista Iberoamericana de Educación, 45(1) 5. Recuperado de http://www.rieoei.org/boletin45_1.htm

Cole, J. y Foster, H. (2008). Using Moodle: teaching with the popular source course management system. 2nd Edition. USA: O¨Reilly Media, Inc.

Del Prado, I. (2011). Aprendizaje significativo: David Ausubel. Buenos Aires: Educar el portal educativo de la República de Argentina.

Dussel, I. y Quevedo, L. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Editorial Santillana.

Falcó, A. (2005). Orientar la asignatura de Anatomía y Fisiología hacia las competencias profesionales de enfermería. Propuesta de un proyecto docente. Revista Educación Médica 8 (4), 208-215.

Galbis, A. (2002). Aprender y Enseñar en Compañía y con Apoyo de TIC: Tecnologías de Información y Comunicación. España: Formación en Economía y Políticas Agrarias y de Desarrollo Rural en América Latina (FODAPAL). Recuperado de http://www.educoas.org/portal/docs/Aprender_enseniar_en_compania.pdf

Gil, N. (2005) “Aprendizaje Significativo”. En Contexto Educativo. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. 36, Año VI. [en línea] www.contexto- educativo.com.ar

González, V. (2011) Aprendizaje significativo y uso de TIC en la Universidad de la Frontera. Rev. Educación y Humanidades 2 (1), Chile.

Gurdián, A. (2001). Las nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación (NTIC) en la Educación Universitaria. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación 1(1), 2-6. Recuperado el 10 de agosto en http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/ntic.pdf.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2007). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGraw Hill.

Inzunza, O. y Bravo, H. (1999). Impacto de dos programas computacionales de Anatomía humana en el rendimiento del conocimiento práctico de los alumnos. Revista chilena de anatomía, 17(2), 205-209. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-98681999000200012&lng=es&tlng=es.10.4067/S0716-98681999000200012.

Marquéz, P. (2004). Ier Encuentro de profesorado de Centros TIC. Almería: Los cambios que se producen en la escuela con la introducción de las TIC en la sociedad del conocimiento. España: Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Recuperado de http://www.peremarques.net/almeria.htm

Martínez, M. (2000). La investigación acción en el aula. Revista Agenda Académica 7(1), 27- 30.

Meléndez, S. (2009). Mediación Virtual: herramienta para complementar la docencia. Boletín Presencia Universitaria: Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.odi.ucr.ac.cr/boletin/index.php?option=com_content&task=view&id=721&Itemid=5

Quispe, C. (2005). Eficacia de la educación virtual en el aprendizaje de la anatomía. La Habana: Universidad de la Habana de Cuba. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos40/anatomia-virtual/anatomiavirtual2.shtml

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento 1(1).

York: Holt, Rinehart and Winston. Reimpreso, New York: Werbel & Peck, 1986. Edición en español: Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. (1983) México D.F.: Trillas.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.