Abstract
Introduction. The burnout syndrome is usually more researched in the workplace, but those working are not the only individuals who suffer from this syndrome, also many students are immersed in this situation, due to both academic load and personnel required to meet all university requirements.
Method. The population is made by the students of the Bachelor of Nursing, School of Nursing at the University of Costa Rica. The design methodology is quantitative, not experimental, with transeccional descriptive scope.
Results. 18.8% of the study population presents academic Burnout syndrome
Conclusion. Most of the population has physical symptoms such as headaches, sleep disorders and musculoskeletal problems. In addition to behavioral symptoms such as irritability, nervousness, feelings of emptiness and loneliness, and cognitive symptoms such as difficulty concentrating and increased sensitivity to criticism that eventually may be open to other ailments both physical and psychiatric wayReferences
Alberti, G., De Mello, I., Chaveiro, E. y Araujo, A. (2009). Autoestima y el trabajo docente: un estudio con profesores y estudiantes de Química de Mato Grosso, Brasil. Revista de la Sociedad Química del Perú. 75 (4). Perú: Lima. Extraído de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1810-634X2009000400013
Arango, S.; Castaño, J.; Henao, C.; Jiménez, D.; López, A. y Páez, M. (2010). Síndrome de burnout y factores asociados en estudiantes de I a X semestre de la Facultad de Medicina de la Universidad de Manizales (Colombia).Recuperado de http://bases.bireme.br/cgibin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=ADOLEC&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=593098&indexSearch=ID
Barco, V.; Miranda, Y.; Herrera, D. y Caridad, Z. (2008). El Síndrome de Burnout en enfermeros básicos del segundo año de la carrera. Revista Scielo. 42 (1).Colombia: Bogotá. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100012
Bosqued, M. (2008). Quemados: El síndrome de Burnout: ¿Qué es y cómo superarlo? Ediciones Paidós Ibérica, S.A. España.
Caballero, C., Abello, R. y Palacio, J. (2007). Relación del Burnout y el rendimiento académico con la satisfacción frente a los estudios de estudiantes universitarios. Avances en psicología latinoamericana. 25(2). 98-111.ISSN1794-4724
Caballero, C.; Hererich, C. y Palacio, J. (2010). El Burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Scielo. 24 (3-4). Cuba: Habana. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192008000300005
Campos, A. (2006). Importancia de las relaciones interpersonales en los cuidados de enfermería. .Universidad del Valle de México, 8(9). Recuperado de http://www.uvmnet.edu/investigacion/episteme/numero8y9-06/enfoque/a_relaciones.asp
Castro, C., David, O. y Ortiz, L. (2011). Síndrome de Burnout en estudiantes de pregrado de la universidad de Nariño. Revista electrónica de Psicología Iztacala. 14(4). Recuperado de www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin
Cova, F., Alvial, W., Aro, M., Bonifetti, A., Hernández, M. y Rodríguez, C. (2007). Problemas de Salud Mental en Estudiantes de la Universidad de Concepción. Revista Terapia Psicológica. 25 (2). Chile: Santiago. Extraído de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082007000200001#z
Donahue, P. (1988). Historia de la Enfermería. EE. UU: Ediciones DOYMA
Escolano, J. (2008). Autoeficacia Académica en Estudiantes de Psicología. Recuperado de http://regulated.investigacion-psicopedagogica.com/aplicaciones/RevistaEscolar/FHCCEE/espannol/leerArticulo.php?3
Feldman, R. (2007). Desarrollo Psicológico a través de la vida. México: Prentice-Hall.
Gomero, R., Palomino, J., Ruíz, F. y Llap, C. (2005). El Síndrome de Burnout en personal sanitario de los hospitales de la empresa minera de Southern Perú Copper Corporation: estudio Piloto. Revista Médica Herediana. 16 (4). Perú. Extraído de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1018-130X2005000400002&script=sci_arttext
Gonzales, M., Lacasta, M. y Ordoñez, A. (2008). El Síndrome de Agotamiento Profesional en Oncología. Editorial Médica Panamericana. S.A. España.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). (5 ed). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill/ Interamericana editores, S.A.
Jácome, S.; Hederich, C.; Ordoñez, J.; Dávila, L.; González, O.; Palacio, J.; Romero, L.; Silva, M. Torrado, O. (2010). Salud Integral, desarrollo humano y calidad de vida. II Congreso de actualización en salud y II semana de psicología. Universidad del Magdalena. Recuperado de http://congresosalud.unimagdalena.edu.co/archivos/II_Congreso_Actualizacion.pdf#page=37
León, G. (2013). ¿Puede el burnout afectar al estudiantado universitario? UNED, (4)1, pp. 130 – 147. Recuperado de http://web.uned.ac.cr/revistas/index.php/caes/article/view/134/157
Llaneza, J. (2009).Ergonomía y psicosociología aplicada. Manual para la formación del especialista. Lex Nova S.A. España.
López, N y Cerezo, S. (2011). Cuidados Paliativos en El Paciente Oncológico. Editorial Visión Libros. España: Madrid. Recuperado de http://books.google.co.cr/books?id=HQwhohdKrPMC&printsec=frontcover&dq=Cuidados+Paliativos+en+El+Paciente+Oncol%C3%B3gico&hl=es&sa=X&ei=I9EaUvyAE-OR2QXgtIGoCw&ved=0CD8Q6AEwAQ#v=onepage&q&f=false
Martínez, A.; Piqueras, J. y Cándido, J. (S. F.). Relaciones entre Inteligencia Emocional y Estrategias de Afrontamiento ante el Estrés. Clínica Neuropsicológica Mayor, Alcantarilla. Departamento de Psicología de la Salud, Universidad Miguel Hernández. Recuperado de http://reme.uji.es/articulos/numero37/article6/article6.pdf
Oliveira, R.; Aquino, R. y Goncalves, S. (2012). Síndrome de burnout en el último año académico de pregrado de enfermería. Revista Acta Paul de enfermería. 25 (2). Brasil. Recuperado 2013 de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002012000900009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Pérez, E. (2006). Síndrome de burnout como factor de riesgo de depresión en médicos residentes. Revista Medigraphic. 22 (6). México. Extraído de http://www.medigraphic.com/pdfs/medintmex/mim-2006/mim064f.pdf
Polo, A.; Hernández, J. y Poza, C. (S. F.). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. España: Madrid. Recuperado de http://www.unileon.es/estudiantes/atencion_universitario/articulo.pdf
Preciado M. y Vázquez, M. (2009). Perfil de estrés y síndrome de burnout en estudiantes mexicanos de odontología de una universidad pública. Revista chilena de neuro-psiquiatría. 48 (1). Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272010000200002
Regina, V.; Cardoso, M. y Oliveira, M. (2010). Burnout y estrés en enfermeros de un hospital universitario de alta complejidad. Revista Latinoamericana de enfermería. 18 (6). Brasil: Barao Geraldo. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v18n6/es_07.pdf
Ríos, I., Carrillo, C., Sabuco, E., (2012). Resiliencia y Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería y su relación con variables sociodemográficas y de relación interpersonal. International Journal of Psychological Research, 5(1), 88- 95. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3974537
Santes, M., Meléndez, S., Martínez, N., Ramos, I., Preciado, M. y Pando, M. (2009). La salud mental y predisposición a síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería. Revista Chilena de Salud Pública. 13(1):23-29. Recuperado de http://www.cuadernosjudaicos.uchile.cl/index.php/RCSP/article/viewFile/656/553
Wilkinson, R. y Marmot, M. (2003). Determinantes sociales de la salud: los hechos irrefutables. Organización Mundial de la salud.