Abstract
In the last two decades Chile has increased its national immigration rate. The latest estimate determined that by the year 2014 2.3% of the national population will correspond to permanent migrants, doubling in the last 12 years. Given this scenario it is necessary that the training of nursing professionals is adapted in order to respond to the new social needs of the country and consequently to be able to provide care considering cultural diversity.
The text invites to reflect on the preparation that is given to nurses in training for the delivery of sensitive cultural care, through the acquisition of cultural skills. In the light of the evidence it is no easy task, including the development of cultural competitions in the various curricula it is an immeasurable challenge.
In the context of the curricular innovation of the Nursing career of the University of Chile, actions are being carried out aimed at the formation of cultural competitions through the implementation of a course. According to the perception of teachers and students the experience is satisfactory and necessary but still insufficient to achieve the expected objective. It is undoubtedly essential that nurses develop cultural competencies. As teachers we have the opportunity to generate new strategies that contribute to the development of these and to create a model that allows progress in a management of care that is more equitable, inclusive and has cultural relevance.
References
Rojas N, Silva C. La migración en Chile: breve reporte y caracterización. España: OBIMID; 2016 [Internet]. Disponible en https://www.documentcloud.org/documents/3406604-Informe-Julio-Agosto-2016.html
Departamento de Extranjería y Migración del Ministerio del Interior y Seguridad Pública. Migración en Chile 2005 – 2014. Chile: Ministerio del Interior y Seguridad Pública; [Internet]. 2016. Disponible en http://www.extranjeria.gob.cl/media/2016/02/Anuario-Estad%C3%ADstico-Nacional-Migraci%C3%B3n-en-Chile-2005-2014.pdf
Elizalde A, Thayer LE, Córdova, MG. Migraciones sur-sur: paradojas globales y promesas locales. Polis. Revista Latinoamericana. [Internet] 2013; [consultada el 23 de marzo de 2017]; 35. Disponible en http://polis.revues.org/9375
Cabieses, B. La Compleja Relación Entre Posición Socioeconómica, Estatus Migratorio y Resultados de Salud. Value in Health Regional Issues [Internet]. 2014[consultada el 23 de marzo de 2017]; 5: 1-6. Disponible en http://dx.doi.org/10.1016/j.vhri.2013.11.001
Álvarez D. Enfermería en América Latina: una mirada al horizonte. Avances en Enfermería[Internet]. 2015 [consultada el 23 de marzo de 2017]; 33(2):298. Disponible en http://dx.doi.org/10.15446/av.enferm.v33n2.37032
Mc Farland. Teoría de la diversidad y de la universalidad de los cuidados culturales. En: Raile M. editora. Teorías y Modelos de Enfermería. 8ª ed. España: Elsevier; 2015. p 410-411.
Cabieses B, Bernales M, McIntyre AM. La migración internacional como determinante social de la salud en Chile: evidencia y propuestas para políticas públicas. (2017). Repositorio Universidad del Desarrollo. P 21.
Marreno, CM. Competencia Cultural. Enfoque del modelo de Purnell y Campinha-Bacote en la práctica de los profesionales sanitarios. ENE, Revista de Enfermería [Internet]. 2013. [consultada el 23 de marzo de 2017]; 7(2). Disponible en http://ene-enfermeria.org/ojs/index.php/ENE/article/view/278
Ibarra TX. Siles J. Competencia Cultural: Una forma humanizada de ofrecer Cuidados de Enfermería. Index de Enfermería[Internet]. 2006 [consultada el 23 de marzo de 2017]; 15(55): 44-48. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962006000300010
Yilmaz M, Toksoy S, Direk ZD, Bezirgan S, Boylu M. Cultural Sensitivity Among Clinical Nurses: A Descriptive Study. Journal of Nursing Scholarship [Internet]. 2017 49(2):153-161. Disponible en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jnu.12276/abstract;jsessionid=53846EBC546BD3D240FE8E1708D26F06.f03t03?systemMessage=Wiley+Online+Library+will+be+unavailable+on+Saturday+01st+July+from+03.00-09.00+EDT+and+on+Sunday+2nd+July+03.00-06.00+EDT+for+essential+maintenance.++Apologies+for+the+inconvenience.
Plaza del Pino FJ, Soriano E. Formación de los profesionales de enfermería: Cuidar en la sociedad multicultural del siglo XXI. Index de Enfermería [Internet]. 2009 [consultada el 23 de marzo de 2017]; 18(3): 190-194. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962009000300011
Castrillón Chamadoira, E. La enfermera transcultural y el desarrollo de la competencia cultural. Cultura de los Cuidados [Internet]. 2015 [consultada el 23 de marzo de 2017]; 19, 42; Disponible en http://dx.doi.org/10.14198/cuid.2015.42.11
Roca N, Vega C. Diversidad cultural: actitudes, valores y saberes de los estudiantes de enfermería. EMIGRA working papers [Internet]. 2007; (73): 0001-19. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/emigrawp/emigrawp_a2007n73/emigrawp_a2007n73p1.pdf
Prosen, M. Introducing transcultural nursing education: Implementation of transcultural nursing in the postgraduate nursing curriculum. Procedia-Social and Behavioral Sciences [Internet]. 2015; 174: 149-155. Disponible en http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815006916
Cruz I. C. Diversidade, Equidade em Saúde e Cuidados de Enfermagem–proposta de disciplina para a graduação em enfermagem na EEAAC/UFF. Boletim NEPAE-NESEN [Internet]. 2015; [Consultado el 25 de marzo de 2017] 11(3). Disponible en http://www.uff.br/jsncare/index.php/bnn/article/view/2780
Pulido-Fuentes M, Abad L, Silva MF, Flores JA. Health Competence from a Transcultural Perspective. Knowing how to Approach Transcultural Care. Procedia-Social and Behavioral Sciences[Internet]. 2017 [Consultado el 25 de marzo de 2017] 237: 365-372. Disponible en http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042817300228
Lastre G .Introyección en el estudiante de último semestre de las teorías y modelos de formación que fundamentan el programa de enfermería de la Universidad Simón Bolívar. [Tesis maestría] Universidad Nacional de Colombia; 2009 (repositorio). Disponible en http://www.bdigital.unal.edu.co/8584/
Universia.cl. (2017). Universia Chile. Portal de las Universidades chilenas. [online] Disponible en: http://www.universia.cl [Consultado el 25 de marzo de 2017].
Escuela de Enfermería. Programa de curso Educación para la Salud y Multiculturalidad. Santiago: Universidad de Chile. (2014)
Escuela de Enfermería. Programa de curso Educación para la Salud y Multiculturalidad. Santiago: Universidad de Chile. (2015)
Escuela de Enfermería. Programa de curso Educación para la Salud y Multiculturalidad. Santiago: Universidad de Chile. (2016)
Comelles JM Bernal M. El hecho migratorio y la vulnerabilidad del sistema sanitario en España. HUMANIAS Humanidades Médicas [Internet]. 2007 [Consultado el 25 de marzo de 2017]; 13: 16-25. Disponible en: http://www.iatros.es/wp-content/uploads/humanitas/materiales/TM13.pdf
Vilelas, J. M. D. S., y Janeiro, S. I. D. Transculturalidade: o enfermeiro com competência cultural. Revista Mineira de Enfermagem [Internet]. 2012 [Consultado el 25 de marzo de 2017]; 16(1): 120-127.Disponible en http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/509