Abstract
The home visit made by the technical assistant of primary health care (ATAPS), corresponds to the main primary care activity developed in Costa Rica, whose main task is to provide information and recommendations on health education to users. Regarding the above, the objective of this research is to determine the knowledge and the modification in the lifestyles that people make after the ATAPS visit. The design of the study was qualitative, analytical and observational. For the data collection, in-depth interviews were applied to the users visited and a focus group was made with the ATAPS. For the analysis of the data, categories of analysis were established from the methodology of the grounded theory. It was identified that users report a greater acquisition of knowledge when addressing issues such as dengue, vaccination, hand washing, vaginal cytology and healthy eating and a significant predominance of the housewife in the participation of this activity, which in the end limits the transmissibility of the information to the rest of the members. With respect to the modification of practices, most people express changes in healthy lifestyles and greater facilities for access to health services. It is conclude that it is important to understand the home visit as a means of approximation between families and the health system, which favors access to health services, while providing an instrument that meets the needs.
References
Organización Mundial de la Salud. Organización Panamericana de la Salud; 1978 [citado el 10 de Junio 2012. Tomado de la página: http://www.paho.org/spanish/dd/pin/alma-ata_declaracion.htm
Vargas W. Atención primaria de salud en acción : su contexto histórico, naturaleza y organización en Costa Rica San José: Editorial Nacional de Salud y Seguridad Social (EDNASSS); 2006.
Garro M. Programa de capacitación dirigido a asistentes técnicos de atención primaria para el manejo del individuo con trastorno mental en la comunidad, Guapiles. Costa Rica: Universidad de Costa Rica; 1997.
Centeno M. Calidad del trabajo de los asistentes técnicos de atención primaria en la visita domiciliar, desde la efectividad, la aplicación de los procedimientos y la satisfacción del usuario, en el Área de Salud Florencia. 2011.
García J. Estudios descriptivos; 2004. Tomado de la página: http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/180
Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada Bogotá: CONTUS-Editorial Universidad de Antioquia; 2002.
Ávila H. Introducción a la Metodología de la Investigación México; 2006.
Caja Costarricense del Seguro Social. Manual Normativo de Visita Domiciliar de Atención Primaria Primer Nivel de Atención. San José; 2003.
Organización Mundial de la Salud. Promoción de la Salud. Glosario. Ginebra:; 1998. Tomado de la página: www.who.int/iris/handle/10665/67246
Organización Mundial de la Salud. Educación para la salud. Manual sobre educación sanitaria en Atención Primaria de Salud. Ginebra; 1989.
Organización Panamericana de la Salud. La Renovación de la Atención Primaria de Salud en las Américas. Documento de Posición de la Organización Panamericana de la Salud/ Organización Mundial de la Salud (OPS/OMS). Washington, D.C.:; 2007. Tomado de la página: http://new.paho.org/hq/.../2010/Renovacion_Atencion_Primaria_Salud_Americas-OPS.pdf
Moiso A. Determinantes de la Salud. In Barragán H. Fundamentos de Salud Pública. La Plata : Editorial de la Universidad Nacional de La Plata; 2007. p. 160-189.
Organización Mundial de la Salud. Subsanar las desigualdades en una generación. Buenos Aires:; 2008. Tomado de la página: http://www.paho.org/tierra/index.php/subject-matters/documents/subsanar-desigualdades-generacion-alcanzar-equidad-sanitaria-actuando-sobre-determinantes-sociales-salud
Área de Salud de Pavas. Análisis de la Situación Integral de Salud Área de Salud de Pavas. San José; 2014.
Ramos M, Choque R. La educación como determinante social de la salud en el Perú. Lima; 2007. Tomado de la página: https://books.google.com/books/.../La_educación_como_determinante_social_d.html
Huertas C. Percepción de las actividades de educación para la salud en un grupo de personas que asisten a programas de promoción de la salud y prevención de la enfermedad cardiovascular. Bogotá:; 2011. Report No.: DB-UNC/FM; CO136.3.Tomado de la página: http://www.bdigital.unal.edu.co/4491/