Abstract
This research aimed to determine the strategies of the supervising nurse in the integration of nursing work teams in a hospital institution. This is a qualitative investigation carried out in a second level hospital, between August 2017 and July 2018. An individual interview was applied to 10 supervising nurses of that institution. The analysis was carried out using the chromatic technique and the content analysis; the discussion was developed based on the contrast of the data obtained with the Belbin Team Roles theory. They are presented in categories and subcategories related to the characteristics of human nursing talent: level of knowledge, technical skills, personality, interpersonal skills and high performance teams. Strategies that nursing supervisors use when integrating work teams were identified.
References
Malpica R, Rossell R, Hoffmann I. Equipos de trabajo de alto desempeño. Observatorio Laboral Revista Venezolana. 2014; 7(14): 69-83. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2190/219040849005.pdf
Sánchez S, Herrera M. Los recursos humanos bajo el enfoque de la teoría de los recursos y capacidades. Investigación y Reflexión. 2016; (24): 133-146. DOI: http://dx.doi.org/10.18359/rfce.2216
Soares I, Rodrigues ZM, Henriques S, De Souza Terra F. Gestión de recursos humanos y su interfaz en la sistematización de la asistencia de enfermería. Enfermería Global. 2016; 15 (2): 341-352. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v15n42/administracion3.pdf
Dias-Silveira C, Teixeira-de-Bessa T, Oroski-Paes A, Conceição-Stipp G, Andrade M. Gestión del equipo de enfermería: factores asociados a la satisfacción en el trabajo. Enfermería Global. 2017; 16 (3): 193-207. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/eglobal.16.3.249471
Villegas-Gutiérrez NB, Soto-Arreola M, Meljem-Moctezuma J, Perez J. Perfil del supervisor de enfermería en la unidad de alta especialidad. Revista CONAMED. 2018; 23 (1): 28-32. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6372045
Simón A. Estudio de los roles de equipo en el sector de la auditoría contable. España: Universidad Politécnica de Valencia; 2015. Disponible en: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/53309/SIM%c3%93N%20-%20ESTUDIO%20DE%20LOS%20ROLES%20DE%20EQUIPO%20EN%20UNA%20EMPRESA%20DEL%20SECTOR%20DE%20LA%20AUDITOR%c3%8dA%20CONTABLE..pdf?sequence=4&isAllowed=y
Rodríguez-Ponce E, Pedraja-Rejas L, Ganga-Contreras F. La relación entre los estilos de liderazgo y el desempeño de los equipos de dirección intermedia: un estudio exploratorio desde Chile. Contabilidad y Negocios. 2017; 12(23): 129-144. DOI: https://doi.org/10.18800/contabilidad.201701.009
Belbin M. Beyond the team. 2nd ed. New York: Routledge; 2012.
Sánchez OS, Herrera AM. Los recursos humanos bajo el enfoque de la teoría de los recursos y capacidades. Revista Facultad de Ciencias Económicas. 2016; 24(2): 133-146. DOI: http://dx.doi.org/10.18359/rfce.2216.
Secretaría de Salud. Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación en Salud. Diario Oficial de la Federación. México; 1987. Disponible en: http://www.ijc.gob.mx/arc/8/ll/d/RegLeySaludMateriaInvestigaci%C3%B3n.pdf
Rojas Ramírez C, Carlisbeth C. Conocimientos sobre competencias gerenciales en enfermeras supervisoras del Hospital Universitario Dr. Ángel Larralde. [Disertación]. Universidad de Carabobo; 2018. Disponible en: http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/8175/1/cramirez.pdf
Belbin M. Team roles at work. 2nd ed. New York: Elsevier; 2010.
Coluccio G, Rodríguez-Ponce E. Personalidad y el surgimiento de liderazgo en equipos: un estudio en estudiantes universitarios. Revista de ciencia y tecnología de América. 2018; 43(10): 723-728. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6575865
Belbin M. La guía de Belbin para triunfar en el trabajo. Inglaterra: Belbin Associates; 2009.
Flores E, García M, Calsina W, Yapuchura A. Las habilidades sociales y la comunicación interpersonal de los estudiantes de la Universidad Nacional del Altiplano. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo. 2016; 7(2): 5-14. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v7n2/a01v7n2.pdf
Romeu V. Hacia una teoría personalista de la comunicación interpersonal. Revista especializada de periodismo y comunicación. 2015; 1 (48): 188-198. Disponible: file:///Users/ccubero/Downloads/2692-Texto%20del%20art%C3%ADculo-10479-1-10-20151221.pdf
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey [Internet]. El desarrollo de habilidades, valores y actitudes propuestos en la misión; 2018. Disponible en: http://sitios.itesm.mx/va/dide2/documentos/havs.pdf
López P, Díaz Z, Segredo A, Pomares Y. Evaluación de la gestión del talento humano en entorno hospitalario cubano. Revista Cubana de Salud Pública. 2017; 43(1): 3-15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v43n1/spu02117.pdf
Durán de Villalobos M. Una mirada hacia afuera: proyección de enfermería para el 2050. Aquichan. 2018; 18(1): 5-8. DOI: 10.5294/aqui.2018.18.1.1
Majad Rondón M. Gestión del talento humano en organizaciones educativas. Revista de Investigación. 2016; 40(88): 148-165. Disponible en: http://ve.scielo.org/pdf/ri/v40n88/art08.pdf
Trespalacios M. Trabajo en equipo, especialidades formativas. Madrid: EditorialCEP:2017