ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Lowering into comedian: conflicts and tactics in the insertion of women in the Rio de la Plata professional theatre (1783-1792)
Un astronauta sosteniendo un paraguas abierto
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

women artists
dramatic arts
comedy
modern history
case study
mujer artista
teatro
comedia
historia moderna
estudio de caso

How to Cite

Uncal, L. . (2022). Lowering into comedian: conflicts and tactics in the insertion of women in the Rio de la Plata professional theatre (1783-1792). ESCENA. Revista De Las Artes, 82(2), 176–197. https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53397

Abstract

The entry of women into the theatrical activity is one of the main problematic knots in the process of professionalization of comedians in the Hispanic Monarchy’s territories during the Early Modern Period. Specifically, the incorporation of comediennes into a theatrical company contemplated their inclusion within specific corporate networks and the constitution of a new social identity. In this paper we will trace the tensions, negotiations, ruptures and alliances that unfolded within the framework of the incorporation of female comedians in the Teatro de La Ranchería, the first coliseum of viceregal Buenos Aires, between 1783 and 1792. Based on two cases recorded in court cases, that of Josefa Zamalloa y Escobar and that of María Mercedes González Benavidez, we propose to address some particularities of the entry of women in the rioplatense theatrical activity by analyzing the way in which they construct their own tactics, individually and corporately.

https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53397
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Archivo General de la Nación. (1930). [Acuerdos del extinguido Cabildo de Buenos Aires]. Documento histórico (Serie III, tomo VII, años 1782-1785), Archivo General de la Nación. Buenos Aires, Argentina.

de Calatayud, P.P. (1765). Opúsculos y Doctrinas Prácticas (Tomo 1). Logroño, España: Nabu Press.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Barcelona, España: Gedisa.

Fuster, M. (2009). La Casa de Niñas Huérfanas de San Miguel: Beneficencia, prestigio y poder Las disputas por su control (1755-1810). Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0719-12432016000200001&script=sci_arttext

Klein, T. (1984). El actor en el Río de La Plata. De la colonia a la independencia nacional. Buenos Aires, Argentina: Asociación Argentina de Actores.

Kluger, V. (2003). Amar, honrar y obedecer en el Virreinato del Río de la Plata: de las reyertas familiares a los pleitos judiciales. Anuario Mexicano de Historia del Derecho, 15, 525-544.

Lorente, J.S.P. (1788). [Cartas con Francisco Javier González. Sobre entrada de María M. Benavidez en la Comedia]. Documentos históricos, Archivo Histórico de la Provincia de Buenos Aires.

Manjon, F. (1784). [Cartas con José de San Pedro Lorente. Sobre gastos por su traída de Potosí para Cómica Josefa Zamalloa]. Documentos históricos, Archivo Histórico de la Provincia de Buenos Aires.

Mauro, K. (2014). Elementos para un análisis teórico de la actuación. Los conceptos de yo actor, técnica de actuación y metodología específica. Telón de Fondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 19, 137-156.

Noguera, L. (2021). Matrimonios y algo más. Blanca Podestá y Alberto Ballerini en clave artística, afectiva y laboral. Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 34, 143-156

Rebagliati, L. (2017). Un honorífico empleo. Apuntes para el estudio de los defensores de pobres en el río de la plata (siglos XVIII-XIX). Revista da Faculdade de Direito UFPR, 62, 157-186.

Sanz Ayán, C., & García García, B. (1995). El ‘oficio de representar’ en España y la influencia de la comedia dell’arte (1567-1587). Cuadernos de Historia Moderna, 16, 475-500.

Seibel, B. (1989). Mujer, teatro y sociedad en Argentina: Época de la colonia. Nuevo Texto Crítico, 4, 19-26.

Seibel, B. (2002). Historia del teatro argentino. Desde los rituales hasta 1930. Buenos Aires, Argentina: Corregidor.

Sidy, B. (2016). La diversión de toros en Buenos Aires. Un análisis de los vínculos entre recreación y ciudad a fines del período colonial. Cuadernos de Historia, 45, 7-28.

Tarantuviez, S. (2013). Mujer y Teatro: El lugar de las mujeres en la historia del teatro Argentino. Revista Melibea, 7, 167-182.

Trenti Rocamora, J. (1947). El teatro porteño durante el período hispánico. Estudios, 425, 410-434.

Twinam, A. (2009). Vidas Públicas, secretos privados. Género, honor, sexualidad e ilegitimidad en la Hispanoamérica colonial. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ana Lucía Uncal

Downloads

Download data is not yet available.