ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
The work of theatre artists in San Miguel of Tucumán during the decades of 1960 and 1970: independent circuit, official theatre and radio drama
Un astronauta sosteniendo un paraguas abierto
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

performing arts
theatre
labour
art criticism
Argentina
artes escénicas
teatro
trabajo
crítica de arte
Argentina

How to Cite

Salas Tonello, P. (2022). The work of theatre artists in San Miguel of Tucumán during the decades of 1960 and 1970: independent circuit, official theatre and radio drama. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(2), 272–297. https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53485

Abstract

This article analyzes the work of performing artists in San Miguel de Tucumán in a modernization period during the 60’s and 70’s. This study examines the new status that artistic work achieves due to two important events: the creation of the Teatro Estable de la Provincia and the presence of specialized theatre criticisms in the most popular local journal. Then, the article explores the radio drama’s circuit, a specific field separated from independent and official theatre, characterized for productions held by an entrepreneur, the circulation of companies in the interior of the province and a large number of spectators. The article makes contributions in the understanding, from a historical perspective, of the problems and challenges faced by theatre workers in a non-metropolitan city, where the frontier between radio drama and independent and official circuits is of great relevance.

https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53485
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Ardiles Gray, J. (1 de octubre de 1960). La ratonera. La Gaceta, p. 8.

Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1960). En música y teatro, la de 1960 fue una activa temporada. La Gaceta, p. 10.

Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1963). Para el espectador, 1963 fue un año muy bueno. La Gaceta, p. 8.

Ardiles Gray, J. (31 de octubre de 1966). Las criadas. La Gaceta, p. 10.

Ardiles Gray, J. (10 de octubre de 1968a). El zoo de cristal. La Gaceta, p. 13.

Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1968b). Tiempo de crisis en teatro. La Gaceta, p. 11.

Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1969). Teatro: desencanto con algunas excepciones. La Gaceta, p. 15.

Bliss, S. (2010). Tucumán. Una historia para todos. San Miguel de Tucumán, Argentina: Ediciones de la Feria del Libro.

Casale, M. (2018). El actor en el star system argentino ¿Trabajador privilegiado o mero producto? Telón de fondo, 27, 245-254. DOI: 10.34096/tdf.n27.5102

de la Garza Toledo, E. (2009). Hacia un concepto ampliado de trabajo. En J.C. Neffa, E. de la Garza Toledo, & L. Muñiz Terra (Comps.), Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales (pp. 111-140). Buenos Aires, Argentina: CICCUS.

Mauro, K. (2015). La actuación popular porteña como patrimonio cultural intangible. En Ministerio de Cultura de la Nación (Ed.), #PensarLaCulturaPública: aportes para una cartografía nacional (pp. 177-183). Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Cultura de la Nación.

Mauro, K. (2018). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores del teatro porteño. Revista Pilquen, 21(15), 38-48. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232018000500005

Mauro, K. (14 de septiembre de 2020). Tenemos que hablar (de números), Torvaldo. Revista Gestión Cultural. Recuperado de http://rgcediciones.com.ar/tenemos-que-hablar-de-numeros-torvaldo-un-analisis-de-los-indicadores-surgidos-durante-la-pandemia

Mauro, K. (2022). Trabajo y artes del espectáculo en la Ciudad de Buenos Aires. Precariedades y contradicciones que reveló la pandemia. Trabajo y sociedad, XXIII(38), 163-181.

Menger, P.M. (1999). Artistic labor markets and careers. Annual Review of Sociology, 25, 541-574.

Menger, P.M. (2016). Sociology and Creative Work: a Critical Debate. American Sociological Association (ASA) Sociology of Culture Newsletter, 28(2), 6-12.

Nofal, R. (s.f.). Confluencias. Evolución y desarrollo de la actuación en Tucumán. San Miguel de Tucumán, Argentina: Ediciones del Ente Cultural de Tucumán.

Pellettieri, O. (2006). Teatro del Pueblo. Una utopía concretada. Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Pucci, R. (2007). Historia de la destrucción de una provincia. Tucumán 1966. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Pago Chico.

Salas Tonello, P. (2022a). El teatro de San Miguel de Tucumán: reconocimientos, circuitos, instituciones y trayectorias (Tesis de doctorado en Sociología). Escuela de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina. Recuperado de https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/1844

Salas Tonello, P. (14 de octubre de 2022b). El Teatro estable de la provincia de Tucumán: un análisis como política cultural y como oportunidad laboral. Trabajo presentado en el Workshop “Diálogos sobre Cultura, Arte y Política”, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.15227/ev.15227.pdf

Tilly, C. (2008). Credit & Blame. Princeton, United States: Princeton University Press.

Tossi, M. (2017). Capítulos IV, V y VI. En M. Vignoli (Coord.), La cultura en Tucumán. Artistas, instituciones, prácticas (pp. 146-282). Buenos Aires, Argentina: Consejo Federal de Inversiones.

Tossi, M. (2019). Estrategias de regionalización de la historiografía del teatro argentino. Revista Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 10(20), 45-65.

Tríbulo, J.A. (2006). Tucumán es teatro. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Instituto Nacional del Teatro.

Tríbulo, J.A. (2007). Tucumán (1959-1976). En O. Pellettieri (Dir.), Historia del teatro argentino en las provincias. Volumen II (pp. 525-570). Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Tríbulo, J.A. (2009). Gratificaciones y desventuras de un investigador: rescate y revalorización de Cañas y trapiches de Alberto García Hamilton. En M. Tossi (Comp.), La Quila. Cuadernos de Historia del Teatro. Nº 1 (pp. 101-112). San Miguel de Tucumán, Argentina: Universidad Nacional de Tucumán.

Ure, A. (2009). Ponete el antifaz: escritos, dichos y entrevistas de Alberto Ure. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Instituto Nacional del Teatro.

Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 215-234.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Pablo Salas Tonello

Downloads

Download data is not yet available.