Abstract
This article analyzes the work of performing artists in San Miguel de Tucumán in a modernization period during the 60’s and 70’s. This study examines the new status that artistic work achieves due to two important events: the creation of the Teatro Estable de la Provincia and the presence of specialized theatre criticisms in the most popular local journal. Then, the article explores the radio drama’s circuit, a specific field separated from independent and official theatre, characterized for productions held by an entrepreneur, the circulation of companies in the interior of the province and a large number of spectators. The article makes contributions in the understanding, from a historical perspective, of the problems and challenges faced by theatre workers in a non-metropolitan city, where the frontier between radio drama and independent and official circuits is of great relevance.
References
Ardiles Gray, J. (1 de octubre de 1960). La ratonera. La Gaceta, p. 8.
Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1960). En música y teatro, la de 1960 fue una activa temporada. La Gaceta, p. 10.
Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1963). Para el espectador, 1963 fue un año muy bueno. La Gaceta, p. 8.
Ardiles Gray, J. (31 de octubre de 1966). Las criadas. La Gaceta, p. 10.
Ardiles Gray, J. (10 de octubre de 1968a). El zoo de cristal. La Gaceta, p. 13.
Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1968b). Tiempo de crisis en teatro. La Gaceta, p. 11.
Ardiles Gray, J. (31 de diciembre de 1969). Teatro: desencanto con algunas excepciones. La Gaceta, p. 15.
Bliss, S. (2010). Tucumán. Una historia para todos. San Miguel de Tucumán, Argentina: Ediciones de la Feria del Libro.
Casale, M. (2018). El actor en el star system argentino ¿Trabajador privilegiado o mero producto? Telón de fondo, 27, 245-254. DOI: 10.34096/tdf.n27.5102
de la Garza Toledo, E. (2009). Hacia un concepto ampliado de trabajo. En J.C. Neffa, E. de la Garza Toledo, & L. Muñiz Terra (Comps.), Trabajo, empleo, calificaciones profesionales, relaciones de trabajo e identidades laborales (pp. 111-140). Buenos Aires, Argentina: CICCUS.
Mauro, K. (2015). La actuación popular porteña como patrimonio cultural intangible. En Ministerio de Cultura de la Nación (Ed.), #PensarLaCulturaPública: aportes para una cartografía nacional (pp. 177-183). Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Cultura de la Nación.
Mauro, K. (2018). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores del teatro porteño. Revista Pilquen, 21(15), 38-48. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232018000500005
Mauro, K. (14 de septiembre de 2020). Tenemos que hablar (de números), Torvaldo. Revista Gestión Cultural. Recuperado de http://rgcediciones.com.ar/tenemos-que-hablar-de-numeros-torvaldo-un-analisis-de-los-indicadores-surgidos-durante-la-pandemia
Mauro, K. (2022). Trabajo y artes del espectáculo en la Ciudad de Buenos Aires. Precariedades y contradicciones que reveló la pandemia. Trabajo y sociedad, XXIII(38), 163-181.
Menger, P.M. (1999). Artistic labor markets and careers. Annual Review of Sociology, 25, 541-574.
Menger, P.M. (2016). Sociology and Creative Work: a Critical Debate. American Sociological Association (ASA) Sociology of Culture Newsletter, 28(2), 6-12.
Nofal, R. (s.f.). Confluencias. Evolución y desarrollo de la actuación en Tucumán. San Miguel de Tucumán, Argentina: Ediciones del Ente Cultural de Tucumán.
Pellettieri, O. (2006). Teatro del Pueblo. Una utopía concretada. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Pucci, R. (2007). Historia de la destrucción de una provincia. Tucumán 1966. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Pago Chico.
Salas Tonello, P. (2022a). El teatro de San Miguel de Tucumán: reconocimientos, circuitos, instituciones y trayectorias (Tesis de doctorado en Sociología). Escuela de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina. Recuperado de https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/1844
Salas Tonello, P. (14 de octubre de 2022b). El Teatro estable de la provincia de Tucumán: un análisis como política cultural y como oportunidad laboral. Trabajo presentado en el Workshop “Diálogos sobre Cultura, Arte y Política”, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.15227/ev.15227.pdf
Tilly, C. (2008). Credit & Blame. Princeton, United States: Princeton University Press.
Tossi, M. (2017). Capítulos IV, V y VI. En M. Vignoli (Coord.), La cultura en Tucumán. Artistas, instituciones, prácticas (pp. 146-282). Buenos Aires, Argentina: Consejo Federal de Inversiones.
Tossi, M. (2019). Estrategias de regionalización de la historiografía del teatro argentino. Revista Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 10(20), 45-65.
Tríbulo, J.A. (2006). Tucumán es teatro. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Instituto Nacional del Teatro.
Tríbulo, J.A. (2007). Tucumán (1959-1976). En O. Pellettieri (Dir.), Historia del teatro argentino en las provincias. Volumen II (pp. 525-570). Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Tríbulo, J.A. (2009). Gratificaciones y desventuras de un investigador: rescate y revalorización de Cañas y trapiches de Alberto García Hamilton. En M. Tossi (Comp.), La Quila. Cuadernos de Historia del Teatro. Nº 1 (pp. 101-112). San Miguel de Tucumán, Argentina: Universidad Nacional de Tucumán.
Ure, A. (2009). Ponete el antifaz: escritos, dichos y entrevistas de Alberto Ure. Buenos Aires, Argentina: Ediciones del Instituto Nacional del Teatro.
Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 215-234.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pablo Salas Tonello