ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Theater, work and affections in the Podestá’s Argentinian companies-families during the end of the 19th century and the beginning of the 20th
Un astronauta sosteniendo un paraguas abierto
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

national theater
work
families
companies
affectivity
teatro nacional
trabajo
familias
compañías
afectividad

How to Cite

Noguera, L. S. (2022). Theater, work and affections in the Podestá’s Argentinian companies-families during the end of the 19th century and the beginning of the 20th. ESCENA. Revista De Las Artes, 82(2), 218–244. https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53521

Abstract

The Podestás are the founding family in what refers to theatrical activity in Argentina. Its family tree houses more than a hundred members (mostly artists) and covers the time span from the end of the 19th century to the 20th century. In this article, we focus on the study of what we have called ‘companies-families’, a category that responds to and evidences the blood ties established between its members and the marriage contracts also produced with artists from the local artistic field. From a study that contemplates the aesthetic, labor conditions and the incidence of affective ties, for their formations and for their ruptures, we center on the analysis of the companies-families formed in Buenos Aires by Jerónimo Podestá and Pablo Podestá between 1880 and 1920.

https://doi.org/10.15517/es.v82i2.53521
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Ahmed, S. (2004). Affective economies. Social text, 22(2), 117-139. DOI: 10.1215/01642472-22-2_79-117

Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad: Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Aisemberg, A. (2009). Podestá, Pablo. En O. Pellettieri (Dir.), Diccionario biográfico estético del actor en Buenos Aires (Vol. I, pp. 329-331). Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Alippi, E. (1936). Mis experiencias como director artístico. Cuadernos de Cultura Teatral, 20, 53-73.

Arfuch, L. (2007). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Arfuch, L. (2013). Memoria y autobiografía. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Blanco Amores de Pagella, A. (1967). Pablo Podestá. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Culturales Argentina.

da Silva Catela, L. (2002). El mundo de los archivos. En S. Catela, & E. Jelin (Eds.), Los archivos de la represión: documentos, memoria y verdad (pp. 195-221). Madrid, España: Siglo XXI Editores.

de Diego, J. (1992-1993). [Archivo personal]. Fondo Jacobo de Diego, Instituto Nacional de Estudios de Teatro. Buenos Aires, Argentina.

Cilento, L. (2009). Podestá, Jerónimo Bartolomé. En O. Pellettieri (Dir.), Diccionario biográfico estético del actor en Buenos Aires (Vol. I, pp. 320-322). Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Cortazzo, A.P. (1985). Don Jerónimo Bartolomé Podestá. Buenos Aires, Argentina: Centro de Estudiantes, Facultad de Filosofía y Letras.

Couselo, J. (1980). [Archivo de notas periodísticas]. Archivo Couselo, Instituto Nacional de Estudios de Teatro, Buenos Aires, Argentina.

Lorey, I. (2008). Gubernamentalidad y precarización de sí. Sobre la normalización de los productores y las productoras culturales. En: Traficantes de sueños (Eds.), Producción cultural y prácticas instituyentes. Líneas de ruptura en la crítica institucional (pp. 57-78). Recuperado de: https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Producci%C3%B3n%20cultural-TdSs.pdf

Macón, C., & Solana, M. (2015). Pretérito indefinido. Afectos y emociones en las aproximaciones al pasado. Buenos Aires, Argentina: Recursos Editoriales.

Mauro, K. (24 de abril de 2015). La sociedad argentina de actores después de la huelga de 1919 [Conferencia]. XVI Jornadas de Investigación del Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano “Luis Ordaz”, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Mauro, K. (2020). “Siempre vas a tener trabajo”. Apuntes sobre la feminización del trabajo actoral. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(8), 1-31.

Meccia, E. (2020). Una ventana al mundo. Investigar biografías y sociedad. En E. Meccia (Dir.), Biografías y sociedad. Métodos y perspectivas (pp. 25-63). Buenos Aires, Argentina: EUDEBA- UNL.

Mogliani. L. (s.f.). El legado de Jacobo de Diego al Instituto Nacional de Estudios de Teatro. Recuperado de https://docplayer.es/190494270-El-legado-de-jacobo-de-diego-al-instituto-nacional-de-estudios-de-teatro-laura-mogliani-inet.html

Noguera, L. (2018). Las condiciones laborales en las compañías teatrales de José Podestá (1872-1937). telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, 27, 144-162. DOI: 10.34096/tdf.n27.5098

Podestá, B. (31 de agosto de 1960). Entrevista. El Día.

Podestá, J. (2003). Medio siglo de farándula. Memorias de José Podestá. Buenos Aires, Argentina: Galerna.

Soiza Reilly, J.J. (1922). Amores de artistas y almas de mujeres. Buenos Aires, Argentina: Casa editora Vecente Matera.

Vargas Islas, L.E. (s.f.). El amor: ¿rehén de familia? Recuperado de https://biblat.unam.mx/hevila/TramasMexicoDF/1996/no9/9.pdf

Williams, R. (1997). Solos en la ciudad. La novela inglesa de Dickens a D.H. Lawrence. Madrid, España: Debate.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Lía Sabrina Noguera

Downloads

Download data is not yet available.