ESCENA. Revista de las artes ISSN electrónico: 2215-4906

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/escena/oai
Español
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

Keywords

Mayan law
conflict resolution
social drama
criminality
inter-comunal politics
derecho maya
resolución de conflictos
drama social
criminalidad
política intracomunal

How to Cite

Flores, C. Y. (2024). Español. ESCENA. Revista De Las Artes, 84(1), 43–68. https://doi.org/10.15517/es.v84i1.58668

Abstract

Given the systemic weakness of the state justice system, popular courts coordinated by local mayors have become common in indigenous towns in western Guatemala to prosecute criminals or alleged criminals as a community and apply some type of sanction under the so-called Mayan law with the ultimate goal of to reintegrate them into the social body after their public repentance. Such court proceedings, known locally as suk' b'anik (correction/righting), take place within their own cultural understandings, often offering spectacular, highly ritualized choreography for local public consumption in the first place. This article is based on the follow-up of a study case prosecuted by Mayan law in Santa Cruz del Quiché and seeks to deepen the analysis of the mobilization of logic, gestures and collective emotions through representation and circulation mechanisms -among them the video- operating under visual regimes of truth/power within conflicting social fields.

https://doi.org/10.15517/es.v84i1.58668
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
LIBRO DESPLEGABLE (Español (España))

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.

Ardèvol, E., Martorell, S., & San Cornelio, G. (2021). El mito en las narrativas visuales del activismo medioambiental en Instagram. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 29(68), 59-70. https://doi.org/10.3916/C68-2021-05

Artaud, A. (1958). The Theatre and Its Double. Grove Press.

Asociación Maya Uk’ux B’e. (2019). 15 casos resueltos por las autoridades indígenas de Santa Cruz del Quiché. Aportes al Sistema Jurídico Mayab’. Asociación Maya Uk’ux B’e.

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós.

Butler, J. (2001). Mecanismos psíquicos del poder: teorías sobre la sujeción. Universitat de València, Ediciones Cátedra.

de la Peña, G. (2002). Costumbre, ley y procesos judiciales en la antropología clásica: apuntes introductorios. En E. Krotz (Ed.), Antropología jurídica: perspectivas socioculturales en el estudio del derecho (pp. 51-68 ). UAM-Iztapalapa.

Derrida, J. (1992). Force of Law: The “Mystical Foundation of Authority”. In D. Cornell, M. Rosenfeld, & D. Gray Carlson (Eds.), Deconstruction and the Possibility of Justice (pp. 5-67). Routledge.

Ertür, B. (2015). Spectacles and Spectres: Political Trials, Performativity and Scenes of Sovereignty [Doctoral dissertation, University of London, England]. Online Repository of Birkbeck Institutional Theses. https://eprints.bbk.ac.uk/id/eprint/40110/

Flores, C. Y. (2012). Derecho maya y video comunitario: experiencias de antropología colaborativa. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, (42), 71-88. https://iconos.flacsoandes.edu.ec/index.php/iconos/article/view/361

Flores, C. Y. (2022, 18 de enero). Sukbanik-Corrección. Vimeo. https://vimeo.com/manage/videos/667371891

Flores, C. Y. (2023). Justicia comunitaria y espectáculo ritual. Un caso de derecho maya en Guatemala. Encartes, 6(11), 173-183. https://doi.org/10.29340/en.v6n11.286

Foucault, M. (2014). Obrar mal, decir la verdad. Función de la confesión en la justicia. Curso de Lovaina. Siglo XXI. (Original publicado en 1981).

Goldstein, D. (2005). Flexible Justice. Neo-liberal Violence and self-help security in Bolivia. Critique of Anthropology, 25(4), 389-411. https://doi.org/10.1177/0308275X05058656

Hartigan, R. (2018). “This is a Trial, Not a Performance!” Staging the Time of the Law. In A. Sarat, L. Douglas, & M. Merrill Umphrey (Eds.), Law and Performance (pp. 68-100). University of Massachusetts Press.

Lutz, C., & White, G. M. (1986). The Anthropology of emotions. Annual Review of Anthropology, 15, 405-436. https://doi.org/10.1146/annurev.an.15.100186.002201

Melossi, D., & Pavarini, M. (1980). Cárcel y fábrica. Los orígenes del sistema penitenciario. Siglo XXI.

Menjívar, C. (2014). Eterna violencia. Vida de las mujeres ladinas en Guatemala. Ediciones del Pensativo; FLACSO Guatemala.

Sarat, A., Douglas, L., & Merrill Umphrey, M. (Eds.). (2018). Law and Performance. University of Massachusetts Press.

Scott, J. (2004). Los dominados y el arte de la Resistencia. Discursos ocultos. Ediciones Era.

Sieder, R., & Flores, C. Y. (2011). Autoridad, autonomía y derecho indígena en la Guatemala de posguerra. F&G Editores.

Sierra, A. (2023). “Ahora los jueces hablan bonito”. Dimensión ritual y eficacia simbólica del proceso penal oral que involucra personas indígenas en conflicto con la ley federal en Oaxaca, México [tesis doctoral, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, México]. Repositorio CIESAS. https://ciesas.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1015/1663

Stone, J. (2018). Penitentiary Performances: Spectators, Affecting Scenes, and Terrible Apparitions in the Nineteenth-Century Model Prison. In A. Sarat, L. Douglas, & M. Merrill Umphrey (Eds.), Law and Performance (pp. 18-67). University of Massachusetts Press.

Turner, V. (1987). The Ritual Process. Structure and Anti-structure. Cornell University Press. (Original published in 1969).

Turner, V. (2008). Antropología del ritual. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Carlos Y. Flores

Downloads

Download data is not yet available.