Abstract
The theme of Max Jimenez in his painting is mainly black and, above all, the black Cuban woman. Much of his work with this subject occurs between the decades of the thirties and forties of the twentieth century. Jimenez is considered an avant-garde, particularly expressionist, though his work also presents influence of other Vanguards, and is an expression of Latin American identity. In the same period, the black man and black woman as a motif in painting the Cuban avant-garde, it is uncommon as if it is in the case of Max Jimenez, who was not a Cuban national. This near absence of black as the theme of these Cuban artists, is notable for being the black important part of Cuban ethnic and cultural composition.With respect to poetry , Jimenez shows the same identification with Afro-Cuban , similar , at the time, which only shows the great mulatto poet Nicolas Guillen.In the comparison between poetry and painting Jimenez, the black man, especially black woman, is a central theme in his paintings , often tied to the land , often with a strong presence. In his poetry is not an issue that appears frequently because only dedicates three poems, but the place of enunciation and the attitude of the lyric speaker shows identification and involvement with black , black and culture as seen in his paintingReferences
Bibliografía
______ (2008) ¡Cuba! Arte e historia de 1868 hasta nuestros días. Montreal: Editorial Lunwerg.
______ (1999) Max Jiménez un artista del siglo. San José: Museo de Arte Costarricense.
Balga, Yohanis. “En torno a la representación lingüística del negro en una muestra de la poesía cubana”. http://isearch.avg.com/lo afrocubano en la poesía/ponyohanis-balga.pdf.
Extraído el 8 de marzo del 2013.
Ballagas, Emilio. Antología poética. http://www.artepoetica.net/Emilio_Ballagas1.htm Extraído el 10 de marzo del 2013.
Barrionuevo, Floria y Guardia, Enriqueta (1999). Max Jiménez. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica. Castellanos, Jorge y Castellanos, Isabel (1994). Cultura afrocubana. Tomo 4. Miami: Ediciones Universal.
Chase, Alfonso (2000). Max Jiménez. EUNED. San José, Costa Rica.
De Balboa, Silvestre. Espejo de paciencia.
http://www.camagueycuba.org/espejo_de_paciencia.htm Extraído el 10 de marzo del 2013.
Duncan, Quince, (seleccionador) (1975). El negro en la literatura costarricense. San José: Editorial Costa Rica.
Fallas, Carlos Luis (2008). Mamita Yunai. San José: Editorial Costa Rica.
Fouchet, Max-Pol (1976). Wifredo Lam. Barcelona: Polígrafa Cercle d'Art.
Guillén, Nicolás (2002). Obra poética. La Habana: Editorial Letras Cubanas Guirao, Ramón. “Bailadora de rumba”. http:/www.edicionesencuentro.es/ibioculus/view.php?men
Extraído el 20 de marzo del 2013.
Jiménez, Max (2004). Obra literaria. Compilador Álvaro Quesada Soto. Colección Identidad Cultural. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Lucie-Smith, Edward. (2004). Latin American Art of the 20th Century. London, England: Thames & Hudson Ltd., Second edition.
Lyra, Carmen. Bananos y hombres. http://www.lospobresdelatierra.org/textos/lyrabananosyhombres.html Extraído el 10 de marzo del 2013.
Martí, José (1985). Poesía Completa. Edición Crítica. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
Meléndez, Carlos y Duncan, Quince (1972). El negro en Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica. Palés Matos, Luis. Danza Negra. http://www.poemas-del-alma.com/luis-palesmatos-danza-negra.htm
Extraído el 10 de marzo de 2013.
Pasmanick, Philip (2000). “Décima y rumba: formalismo ibérico en el corazón del cantar afro-cubano”. http://es.scribd.com/doc/16634116/Decima-y-RumbaCompleto
Extraído el 4 de marzo del 2013.
Quesada Soto, Álvaro (1986). La formación de la narrativa nacional costarricense 1890-1910. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Quesada, Álvaro (compilador) (1999). Max Jiménez: Aproximaciones críticas. Colección Identidad Cultural. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Rojas, José Miguel (2003). Arte Costarricense un siglo. San José: Editorial Costa Rica.
Rojas, Margarita y Ovares, Flora (1995). 100 en años de literatura costarricense. San José: Editorial Farben-Norma.
Sullivan, Edward (1996). Arte Latinoamericano del siglo XX. Madrid: Editorial Nerea S.A., primera edición en español.
Tallet, José Zacarías. “La rumba”. http://www.biblioteca.org.ar/libros/549.pdf Extraído el 4 de marzo del 2013.
Vázquez Díaz, Ramón. Víctor Manuel. Cuba: Ediciones Vanguardia Cubana.
Villaverde, Cirilo (1981). Cecilia Valdés o La Loma del Ángel. Prólogo y Cronología de Ivan A. Schulman. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Entrevistas:
Valia Garzón, historiadora de arte cubano. 15 de febrero de2013, vía chat.
Mariví Vélez, historiadora de arte cubano. 17 de febrero del 2013, vía chat