Abstract
The antihero in Bigas Luna's Bilbao
The present article analyzes the first one and probably more famous it films of the Catalonian director Bigas Luna, Bilbao (1978) that formally gave beginning to its cinematographic race. The article studies the visual history of a disfuncional pair and elements between which they emphasize surrealists compositions and an illumination that is characterized for being low (low key) agreeding with the general squalor of it films that only would stay in its following film, Caniche (1979).
References
Aumont, Jacques et al.. (1996). Estética del cine. Barcelona: Paidós.
Bailó, Jordi; Espelt, Ramon y Lorente, Joan. (1990). Cinema catalá 1975-1986. Barcelona: Columna.
Bataille, Georges. (1997). El erotismo. Barcelona: Tusquets.
Baudrillard, Jean (1989). De la seducción. Madrid: Cátedra.
Benjamin, Walter. (1973). Discursos interrumpidos 1. Madrid: Taurus.
Berthier, Nancy et al.. (2001). Le cinéma de Bigas Luna. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail.
Casetti, Francesco y Di Chio, Federico (1998). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
Company, Juan Manuel. (1978). "Saturación de la mirada", La Mirada, 1, (4): 42-46.
Eliade, Mircea (1988). Tratado de historia de las religiones. México: Era.
Espelt, Ramon (intr.). (1989). Mirada al món de Bigas Luna. Barcelona: Laertes.
Font, Domenech; Batlle, Joan y Garay, Jesús (1978). "Entrevista con Bigas Luna", La Mirada, 1, (4):11-13.
Fowles, John. (1999). El coleccionista. Madrid: Cátedra.
Girard, René. (1983). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama.
Hopewell, John. (1989). El cine español después de Franco (1973-1988). Madrid: El Arquero.
Kinder, Marsha (1993). Blood Cinema: The Reconstruction of National Identity in Spain. Berkeley & Los Angeles: University of California Press.
Mulvey, Laura (1998). Placer visual narrativo. Valencia: Fundació Shakespeare. y cine Institut
Pérez Perucha, Julio. (1997). Antología crítica del cine español 1906-1995. Madrid: Cátedra.
Romaguera i Ramió, Joaquim. (2005). Diccionari del cinema a Catalunya. Barcelona: Enciclopedia Catalana.
Sánchez, Alberto. (1999). Bigas Luna. La fiesta de las imágenes. Huesca, España: Gráficas Alós.
Vanoye, Francis. (1996). Guiones modelo y modelos de guión. Barcelona: Paidós.
Weinrichter, Antonio. (1992). La línea del vientre. El cine de Bigas Luna. España: La Versal.
PRENSA
Anónimo. (02.11.1982). "Arrebato y Bilbao, en las cálidas noches de Florida", Diario de Barcelona, España, 14.
Anónimo. (29.06.1978). "Charla morbosa en torno a Bilbao", Tele/eXprés, España, 26.
Anónimo. (20.09.1978). "Los estrenos, todos a una", Catalunya Express, España, s.p.
Cerc, Tomas .. (27.08.1989). "Bigas Luna, heterodox del desassossec", Avui, España, 19.
Delclós, Tomas. (08.07.1978). "Bilbao", Tele/eXprés, España, s.p ..
Font, Ramon. (s.f.). Manuscrito no publicado, s.r.e. , España, s.p.
Memba, Javier. (07.04.1993). "Un cineasta underground", El Mundo, España, 39
Tubau, Ivan. (04.05.1985). "Bilbao en catalán", El Noticiero Universal, España, s.p.
Xavier-Daniel. (30.06.1978). "Pre-estreno de Bilbao de Bigas Luna", Mundo Diario, España, 28. 197
FUENTES ORALES
Notas del curso doctoral Imagen y conocimiento: una introducción histórica a la visualización del saber, dictado por el Dr. Josep Maria Catala, a la Facultat de Comunicació Audiovisual de la Universitat Autónoma de Barcelona, 15.02.2002-03.05.2002.
Notas del curso doctoral El cine español contemporáneo: industria, legislación y modelos culturales, dictado por el Dr. Josetxo Cerdán, a la Facultat de Comunicació Audiovisual de la Universitat Autónoma de Barcelona, 20.02.2002-08.05.2002.
Conversaciones con el Dr. Román Gubern en el despacho de la Universitat Autónoma de Barcelona, 07.03.2002, 18.11 .2002.