Abstract
This article studies violence produced by high school students at two premises. One is an academic high school and the other is a vocational one, both in are located in an urban-marginal setting. Both case studies are made considering students and teachers opinions. I analyze adolescence and violence as linked structurally to social bonds and power relations. The information obtained led to an analysis of the institutional climate and to understand how students and teachers use violence as a form of resistance and coercion. Because the educational system reproduces social order, students are limited in ways to address their malaise; therefore violence is a form of empowerment and resistance. Therefore, relations between students and the institution are studied introducing elements like contingency, empowerment and socialization.
References
Aksenchuk, R. (2006) Resonancias del malestar en tiempos de la incautación de los real. E Revista Psikeva Revista de Psicanalisis y estudios culturales [ 19 de octubre 2006] http://www.psikeba.com.ar/articulos/RAeticareal.htm
Bercovich, S. (1994) El Sujeto de la Adolescencia, en Inscribir el Psicoanálisis Año 1 N° 2 Juniodiciembre, San José, Costa Rica.
Bourdieu, P.( 2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI. Buenos Aires.
Bourdieu, P. (2004). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Siglo XXI. Buenos Aires
Burin, M. (1998) La relación entre padres e hijos adolescentes. En: Género y Familia. Poder, amor y sexualidad en la construcción de la subjetividad. Paidos: Argentina.
Carbone, V. (2002) Conferencia: "El acting out y el pasaje al acto como respuesta a la a angustia en la clínica de hoy" en Psicomundo Argentina. [16 de julio, 2005] http://psicomundo.com/argentina/alvear2002/ carbone.htm
Cordié, A. (2004) ¿Por qué nuestro hijo tiene problemas? Nueva Visión, Buenos Aires
Cordié, A. (2003). Los retrasados no existen: psicoanálisis de niños con fracaso escolar. Nueva Visión, Buenos Aires.
Código de la Niñez y la Adolescencia. (1998) Ley W 7739. Aprobado por la Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica el 3 de setiembre de 1997. Publicado en La Gaceta
Corea, C. y Lewkowicz, 1. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas Familias perplejas. Paidos Buenos Aires
Duschatzky, S. (2002). Chicos en banda: los cambios de la sujetividad en el declive de las instituciones. Paidos, Buenos Aires.
Duschatzky, S. (S .F.) Hilos artesanales de composición social, otas sobre la relación entre escuelas y sujetividades juveniles. Publicaciones Universidad Nacional de Costa Rica
Fernández, C. Editora, (1998). Jóvenes violentos. Causas psicológicas de la violencia en grupo. Icaria Editorial. Barcelona
Follari, R. (1997). Psicoanálisis y Sociedad: crítica del dispositivo pedagógico. Lugar Editorial. Argentina.
Freire, P (1970) Pedagogía del Oprimido, (1999) Editorial Siglo Veintiuno, México
Freud, S. (1930) El Malestar en la cu ltura T 3. En Obras Completas.( 1996)TraducciónLópezBallesteros y De Torres. Biblioteca Nueva e n 3 Tomos. Madrid.
Krauskopf, D (1998) Participación social y desarrollo en la adolescencia en Conferencia La Protección Integral de la Niñez y Adolescencia: Un nuevo paradigma. Panamá
Lyotard, F. (1987). La Condición Postmoderna. Editorial. Minuit, Madrid.
Pardo. M.C. (2003). Freud y los avatares del aprendizaje. Carta Psicoanalítica N° 2, enero. [de noviembre 2003] http://www.cartapsi .org/ recorn/forrn.php.
Perdomo, R. (2004) Siglo XXI -Trauma social, violencia y adolescencia en Revista del Área de Psicopatología de la Facultad de Psicología de la UdelaR (Uruguay) [19 de octubre 2006] http://www.itinerario.psico.edu.uy/SigloXXIT raumasocialviolenciayadolescencia.htm
Rodríguez, F. Editor. (2002). Comunicación y cultura juvenil. Editorial Ariel. Barcelona.
Rodríguez, Z. (2005). La escuela pública como institución democrática ante los desafíos del mundo actual. En Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. Contexto Educativo N° 37, Año VII
Rodulfo, R. (1989) El adolescente y sus trabajos. Conferencia dictada en la Escuela Argentina de Psicoterapia para graduados, Buenos Aires.
Sauret, M-J. (2005) Apuntes propios sobre: Seminario Violencia y sujetividad: la Degradación del Lazo social contemporáneo. Seminario impartido en la Universidad de Costa Rica.
Sloterdijk, P. (2000 ) El desprecio de las masas. Ensayos sobre las luchas culturales de la sociedad moderna. Pre-textos Valencia
Toledo, ME Y otros (1998). El traspatio escolar. Una mirada al aula desde el sujeto. Paidos, Buenos Aires
Tubert, S. (1988) La muerte y lo imaginario en la Adolescencia. Editorial Saltés. Madrid
Zizek, S. y Jameson, F. (1998) Estudios Culturales. Reflexiones sobre el Multiculturalismo. Paidos. Buenos Aires.