Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Playing with the Text; stimulation of deep reading comprehension and critical thinking: a methodological challenge
PDF (Español (España))

Keywords

Deep reading comprehension
metacognition
critical thinking
university teaching
functional illiteracy
playfulness
constructivist learning
Comprensión lectora inferencial
metacognición
pensamiento crítico
didáctica universitaria
analfabetismo funcional
ludismo
aprendizaje constructivista

How to Cite

Arrieta Molina, G. (2016). Playing with the Text; stimulation of deep reading comprehension and critical thinking: a methodological challenge. Revista Estudios, 92–128. https://doi.org/10.15517/re.v0i0.27590

Abstract

This paper discusses the difficulties presented in deep reading comprehension in college primer income; during the Humanistic Studies. This phenomenon is analyzed in relation to the lack of methodological strategies that encourage teachers constructively reading practice aiming to develop critical thinking in learners. Making the unreview of other university contexts, they detect achieved some important aspects such as functional illiteracy and low levels of skill in reading of the learners. In response to previous behold reference to the implementation of a teaching strategy executed students primer income Integrated Course Humanities Campus of Paradise (Headquarters Atlantic UCR), whose essential fin root in Foster playfulness is done to recreate some texts suggested by teachers and ensure reading comprehension deep and the development of critical thinking.
https://doi.org/10.15517/re.v0i0.27590
PDF (Español (España))

References

Andrade Calderón, Martha (2009). “La escritura y los universitarios”. En: Universitas Humanística. Disponible en: revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/article/.../1587

Calderón Ibañez, Arlenys y Quijano Peñuela, Jorge (2010). “Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios”. En: Revista Estudios Sociojurídicos. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=73313677015

Camps, Anna. (2005). La comprensión lectora, problema de todos. En: Tribuna. Disponible en: es.slideshare.net/.../ensayo-comprension-lectoraproblemas-paratodos

González Moreyra, Raúl (1998). Comprensión lectora en estudiantes universitarios iniciales. En: Persona 1. Disponible en: www.eduteca.mex.tl/imagesnew/8/8/4/5/0/Comprensión.pdf

Hernández Rojas, Gerardo (2008). “Teorías implícitas de lectura y conocimiento metatextual”. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003804

López Aymés, Gabriela (2002). “Pensamiento crítico en el aula”. En: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo. Disponible en: educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

Serrano de Moreno, María Stella (2008). “El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios: Hacia una propuesta didáctica”. En: Artículos arbitrados. Disponible en: www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S1316- 49102008000300011

Ugarriza Chávez, Nelly. (2006). “La comprensión lectora inferencial de textos especializados y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios del primer ciclo”. En: Persona 9. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=147112814002

Comments

Downloads

Download data is not yet available.