Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Apprehend about literacy with students of Social Work at the University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

reading comprehension, Social Work, academic writing, dropout prevention, qualitative research.
Comprensión lectora, Trabajo Social, escritura académica, prevención de deserción, investigación cualitativa.

How to Cite

Argüello Scriba S., & Regueyra Edelmann, M. G. (2019). Apprehend about literacy with students of Social Work at the University of Costa Rica. Revista Estudios, (39). https://doi.org/10.15517/re.v0i39.39855

Abstract

This article synthesizes the perception of nine Social Work students on reading comprehension and written production based on their realities, expectations and experiences in the thematic. It was the product of one of the stages of an exploratory qualitative research Comprensión lectora y producción escrita en la población estudiantil de Trabajo Social carried out by one professor from Social Work career and the other from Philology career, in the period of 2015 to 2017. With diverse techniques of information gathering and analysis, it is possible to demonstrate that academic literacy is determined by the particular characteristics of the students, their cultural capital and their study habits, as well as by the way in which the teaching population introduces this population into the culture academic of its area of knowledge

https://doi.org/10.15517/re.v0i39.39855
PDF (Español (España))

References

Argüello, S. y Regueyra, M. (2018a). Superando mitos sobre la comprensión lectora en la población estudiantil universitaria. Káñina, 42(1), 33-49. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/article/view/32941/32394

_______________________ (2018b). Cultura académica, retórica y lectoescritura en la universidad. Estudios, 37. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/35392/36009

Araya, J. y Roig, J. (2014). La producción escrita de textos argumentativos en la educación superior. Revista de Lenguas Modernas, (20), 167-181. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/14971/14230

Arias-Cardona, A., Alvarado-Salgado, S.. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. Revista CES Psicología, 8(2), 171-181. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf

Carlino, P. (2004). ¿De qué modos incentivar en nuestras instituciones la responsabilidad compartida por cómo se lee y se escribe en la Universidad? I Congreso Internacional Educación, Lenguaje y Sociedad Tensiones Educativas en América Latina. Congreso llevado a cabo en Universidad Nacional de la Pampa, Argentina. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/86.pdf

________. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. (2.ed.). Argentina: Fondo de Cultura Económico de Argentina. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/12132/11016

Diccionario Latín-Español, Español-Latín. (2011). España: Vox.

Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de www.rae.es/obras.../diccionarios/diccionario-de-la-lengua-espanola

Ezcurra, A. (2011). Igualdad en Educación Superior: un desafío mundial. Buenos Aires, Argentina: UNGS.

Okuda Benavides, M. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.

Parodi, G. (2008). Géneros del discurso escrito: Hacia una concepción integral desde una perspectiva sociocognitiva. En G. Parodi (Ed.) Géneros Académicos y Géneros Profesionales: Accesos Discursivos para Saber y Hacer. (pp. 75-96). Valparaíso, Chile: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Recuperado de: www.euv.cl/archivos_pdf/generos.pdf

Parodi, G. (2000). La evaluación de la producción de textos escritos argumentativos: una alternativa cognitiva/discursiva. Revista Signos, 33(47), 151-166. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342000000100012

Parodi, G. (1989). La inferencia: una aproximación al concepto. En Actas del Octavo Seminario Nacional de Investigación y Enseñanza de la Lingüística (211-220). Santiago de Chile. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Giovanni_Parodi/publication/309202616_La_inferencia_una_aproximacion_al_concepto/links/5804ec1708aef179365e5623.pdf?origin=publication_detail

Quirós, M. (1997). Inicio de las universidades y de su medio expresivo: el latín. Káñina, 21(1).

Quirós, Manuel Antonio. (1997). Inicio de la Universidad y su terminología académica. Káñina, 21(1).

Reglamento de Adjudicación de Becas a la Población Estudiantil de la Universidad de Costa Rica. (2013). Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/adjudicacion_de_becas_2015.pdf

Regueyra, M. (2013). Aprendizajes sobre la población estudiantil que no continúa y el derecho a la educación superior. III Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Conferencia llevada a cabo en Universidad Autónoma de México, México. Recuperado de http://www.alfaguia.org/www.alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_1/ponencia_completa_8.pdf Consulta: 2014-2015.

Saavedra Guajardo, E. y Castro, A. (2007). La investigación cualitativa, una discusión presente. Liberabit. Revista de Psicología, 13, 63-69. Recuperada de www.redalyc.org/articulo.oa?id=68601308.

Silva, M. (2012). Equidad en la Educación superior en México: La Necesidad de un Nuevos concepto y Nuevas políticas. Archivos analíticos de Políticas Educativas 20(4), 1-27. Recuperado de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/965.

Tapia, J., Carriedo, N., González, E., Gutiérrez, F. y Mateos, M. (1992). Leer, comprender y pensar: nuevas estrategias y técnicas de evaluación. España: Centro de publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia CIDE. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=378744

Teobaldo, M. y Melgar, S. (2009). Competencias en la comprensión lectora y producción escrita. Alumnos de Institutos Superiores de Formación Docente: Dificultades de los estudiantes de 1er. año. Informes de investigación de la Dirección de Investigación y Estadística del Ministerio de Educación del GCBA. Recuperado de http://www.ba.gov.ar/areas/educacion/dirinv/pdf/competenciacomprensionlectora.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.