Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The psychophysical/ intercultural trend, its suitability to train interpreters capable of assuming the contemporary scene.
PDF (Español (España))

Keywords

Theater, interpretation, formative trends, psychophysical, interculturality.
Teatro, interpretación, vertientes formativas, psicofísico, intercultural.

Abstract

The paths of acting education have historically converged in the need for organicity and credibility of interpretation to face the scene. Currently, with the poetic diversity proposed by the contemporary scene, it is necessary to review the training searches to understand the opportunities that each formative aspect contributed to the vision of the stage from the acting angle. The framework in which this reflection makes sense is in the interstices between pedagogy, theatre and interculturality. We consider a brief historical analysis of acting instruction, in this sense, to think about the possibility of asking ourselves about the intercultural psychophysical trend as a decolonial opportunity for acting education.

https://doi.org/10.15517/re.v0i39.39860
PDF (Español (España))

References

Asían, O. (1979). El actor en el siglo XX. Evolución de la técnica, problema ético. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A.

Barba, E. & Savarese, N. (1988). Anatomía del actor, Diccionario de antropología teatral. México: Grupo Editorial Gaceta S.A de C.V.

Barba, E. & Savarese, N. (2007). El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. (2da ed.). La Habana, Cuba: Ediciones Alarcos.

Blasco, J. A. (enero-junio, 2007). Un cuerpo inhala o la presencia de la expresión. Artes, La revista, 7(13), 86-89.Recuperadode: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/artesudea/article/view/23762/19496.

Carvajal, M. 2015. El entrenamiento del actor en el siglo XX. Fundamenmtos etimológicos, ontológicos, científicos y pedagógicos (Tesis de doctorado). Universidad Autónoma de Barcelona.

Ceballos, E. (2013). Principios de la Dirección Escénica. México. Escenología.

D’ Amico, S. (1972). Historia del teatro dramático. La Habana, Cuba: Instituto Cubano del Libro.

Dennis, A. (2014). El cuerpo elocuente. La formación física del actor. Madrid, España: Editorial Fundamentos.

Grotowski, J. (1992). Hacia un teatro pobre. México D.F: Siglo XXI editores.

Lecoq, J. (2011). El cuerpo poético. Barcelona, España: Alba Editorial. S.l.u, quinta edición.

Meyer-Dinkgräfe, D. (2001). Approaches to Acting Past and Present. New York: ed. Vol. Continuum.

Müller, C. (Ed.). (2007). El training del actor. ed. Vol. México D.F: unam-imba.

Pavis, P. (1980). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona, España. Ediciones Paidós.

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ciudad de México. Paso de Gato.

Quintiliano, M.F. (s.f) Instituciones Oratorias. Biblioteca Virtual Universal. Recuperado de:https://biblioteca.org.ar/libros/154922.pdf

Rojas, E. (2012). Metodología de la enseñanza de la interpretación teatral. Algunos ejemplos (Tesis de doctorado). Universidad del Rey Juan Carlos de Madrid.

Ruiz, B. (2012). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias (2da ed.). Bilbao: Artezblai SL.

Sais, P (2015). Hacia una poética del arte como vehículo de Jerzy Grotowski. (Tesis de doctorado).Universiad Autónoma de Barcelona.

Schinca, M. (2002). Expresión Corporal Técnica y Expresión el Movimiento. (3er ed. Vol.) Barcelona: PRAXIS.

Stanislavski, K. (2007). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. España: Alba Editorial. Traduc Jorge Saura.

Stanislavski, K. (2009). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la encarnación. España: Alba Editorial. Traduc Jorge Saura.

Tadashi, S. (2015). Culture is the body. New York, NY. Theatre Communications Group.

Tavira, L. (s.f). El espectáculo invisible. Paradojas sobre el arte de la actuación. Mardid, España.Serie "Debate" n°9.

Zarrilli, P. (2009). Psychophysical acting. An intercultural approach after Stanislavski. New York, NY: Routledge.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.