Abstract
Abstract: This article pretends to show the current tension in the image of the Cuban-Spanish writer Gertrudis Gómez de Avellaneda (1814-1873), to know: first, how the identity element has coexisted more like a historiography than a literary discourse; second, whether the author portrays a Cuban or a Spanish nationality. For this reason, the textual space in her writing is examined, and with it, the poems: “Al partir” and “La vuelta a la patria” are analyzed. The first poem was written in 1836 when the author leaves Cuba, and the second poem was written in 1859, when she returns. In these two moments of the poetic-and-historic “I” a reading of the adherence to Cuba as an identify space is presented, as well as the standing-out elements of this voice such as the climate, vegetal surroundings, and the wildlife of the Latin American environment.
References
Bibliografía
Aínsa, Fernando (2005). Espacio literario y fronteras de la identidad. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Angulo, José Esteban (1931). La historia en los dramas de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Wichita: Universidad de Kansas.
Armiño, Mauro (1980). Historia de la literatura española e hispanoamericana. Barcelona: Ramón Sopena.
Catena, Elena, ed. (1989). Poesías y epistolario de amor y amistad / Gertrudis Gómez de Avellaneda. Madrid: Castalia.
Diez Echarri, Emiliano; Roca Franquesa, José María (1972). Historia de la Literatura Española e Hispanoamericana. Madrid: Aguilar.
Ette, Otmar (2008). Literatura en movimiento. Espacio y dinámica de una escritura transgresora de fronteras en Europa y América. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Genette, Gérard (2001). Umbrales. México: Siglo veintiuno editores.
Gómez de Avellaneda, Gertrudis (1841). Poesías. Madrid: Establecimiento tipográfico calle del Sordo.
Gómez de Avellaneda, Gertrudis (1850). Poesías. Madrid: Imprenta de Delgrás Hermanos. Pretil de los Consejos.
Gómez de Avellaneda, Gertrudis (1869). Obras literarias. Tomo I. Madrid: Imprenta y Estereotipia de M. Rivadeneyra.
Kirkpatrick, Susan (1991). Las románticas. Escritoras y subjetividad en España, 1835-1850. España: Ediciones Cátedra.
Lazo, Raimundo (1990). Gertrudis Gómez de Avellaneda. La mujer y poetisa lírica. México: Editorial Porrúa.
Martínez Bello, Antonio (1954). Dos musas cubanas. La Habana: P. Fernández y Cía.
Ortiz, Fernando (s.f.). Cubanidad y cubanía. Recuperado de:
http://www.fundacionfernandoortiz.org/downloads/ortiz/Cubanidad%20y%20cuban%C3%ADa.pdf
Oviedo, José Miguel (2005). Historia de la literatura hispanoamericana. Vol. 2. Del Romanticismo al Modernismo. Madrid: Alianza Editorial.
Pedraza Jiménez, Felipe; Rodríguez Cáceres, Milagros (1982). Manual de literatura española. Vol. VI. Época Romántica. Navarra: Cénlit Ediciones.
Pedraza Jiménez, Felipe (2000). Manual de literatura hispanoamericana. Vol. II. Siglo XIX. Navarra: Cénlit Ediciones.
Rexach, Rosario (1996). Estudios sobre Gertrudis Gómez de Avellaneda (La reina mora del Camagüey). Madrid: Editorial Verbum.