Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Experience of the implementation of Gender Policies in the Faculty of Social Sciences of the National University
PDF (Español (España))

Keywords

Higher-education; gender; diversity; equality; equity; interaction
educación superior; género; diversidad; igualdad; equidad; interacción

How to Cite

Arias Cascante, N. (2020). Experience of the implementation of Gender Policies in the Faculty of Social Sciences of the National University. Revista Estudios, (41), 508–533. https://doi.org/10.15517/re.v0i41.44866

Abstract

Abstract: The objective of this research was: to establish the impact of gender policies in the academic endeavor of the Faculty of Social Sciences. On the basis of the category of gender as a transdisciplinary theoretical perspective, to enrichment and visibility of methodological references open toward the understanding of the complex social reality, in the field of endeavor teacher.  The findings demonstrate the academic settings in which they have been imbued women in everyday life, permeated by the lingering effects of the patriarchal ideology; resulting in an androcentric culture that   stops the development opportunities in key of equality and equity for women academics. Also, the main results realize the need to promote the realization of in-depth studies and broad spectrum on the reality of women, on topics such as: inequity, inequality, bullying, discrimination, archetypes and apprehensions inaccurate.

https://doi.org/10.15517/re.v0i41.44866
PDF (Español (España))

References

Referencias bibliográficas

Babbie, E. (2000). Fundamentos de Investigación Social. Traduc. J. Dávila M. México: Thomson Learning Editores.

Barrantes, R. (2006). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque Cualitativo y Cuantitativo. 2º Edición. San José, Costa Rica: EUNED.

Carrión, G. (2006). La Calidad en los métodos de investigación cualitativa principios de aplicación práctica para estudios de casos. Cuadernos de Economía y Dirección de Empresa. Sin Vol., (29), 57‐82. ISSN 1138-5758.

Fainholc, B. (2011). Educación y género: una perspectiva social, cultural y tecnológica. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Fernández Carvajal, D., Jiménez Mata, S., Marenco Marocchi, L. y Sequeira Rovira, P. (2014). Diagnóstico institucional: relaciones de equidad entre mujeres y hombres en la Universidad Nacional. Heredia: Instituto de Estudios de la Mujer, Universidad Nacional.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C.; Baptista Lucío, M. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta Edición. México: Mc Graw-hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Lagarde, M. (1996). Los Cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: UNAM.

Yin, R. (2014). Case Study research: design and methods. Applied Social Research Methods. Fifth edition. Series Volume 5. London, United Kingdom: Sage Publications Ltd.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.