Abstract
Abstract: The University Children's Centers of the University of Costa Rica (CIUS), are projects of the Vice-Rectory for Social Action, and make up the “Institutional Program of Comprehensive University Care for girls and boys under six years that articulates the actions of five centers from a Interdisciplinary Council whose objective is to reflect and activate a comprehensive attention to children who attend with a rights approach. The present work is a product of the experience developed for more than 40 years in the care of children under six years old, in relation to the processes of adaptation of minors and their families; which presents similarities and differences that precisely allow it to be an example, of the way in which the CIUS from the exercise of rights, contributes to the development of new citizenships.
References
Referencias
Aberastury, A. (2009). Teoría y técnica del psicoanálisis de niños. 1-ed. 14 reimp. Buenos Aires: Paidós, 2009.
Consejo Universitario. Políticas Institucionales 2021-2025. Recuperado de https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2021-2025.pdf
Cruz Cruz, P., Borjas, M. (2019). Importancia de los primeros pasos en la relación familia-colegio. (diseño del periodo de adaptación en educación infantil). Ediciones Universidad de Salamanca. Enseñanza & Teaching, 37, 2-2019, pp. 27-44. https://gredos.usal.es/handle/10366/142872?show=full
Espiñeira Bellón, E., Rebollo Quintela, N., (2017). Orientación a las familias en el período de adaptación. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 05-2017, pp 273-277. https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.0.05.2724/pdf
León González, S. (2015). Por qué es necesario el período de adaptación en la educación infantil. Orientación Andujar. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2015/08/%C2%BFPor-qu%C3%A9-el-perido-de-adaptaci%C3%B3n.pdf
Ministerio de Educación Pública. (2015) Educar para una nueva ciudadanía. Transformación curricular. http://www.idp.mep.go.cr/sites/.../72016 educar para una nueva ciudadanía.pdf
Peralvarez MM., (2014). El apego y el período de adaptación en la escuela infantil. Orientación Andujar. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2014/08/El-apego-y-el-periodo-de-adaptaci%C3%B3n-en-la-escuela-infantil.pdf
Porras Gutierrez, A. (2009). El periodo de adaptación en el segundo ciclo de Educación Infantil. Bubok Publishing S.L. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/9El%20Per%C3%ADodo%20de%20Adaptaci%C3%B3n%20en%20el%20Segundo%20Ciclo%20de%20Infantil.pdf
Remy, H. D. Z. (2004). Constructivismo en los procesos de enseñanza-aprendizaje en el siglo XXI/Constructivism in Teaching Learning Processes in the XXI Century. Plaza y Valdes.
Sanabria León, Jorge. (2004). El Enfoque de Derechos de La Niñez y La Adolescencia en Costa Rica y el Papel del Patronato Nacional de la Infancia. Rev. Ciencias Sociales 105: 25-46 / 2004 (III). https://pani.go.cr/descargas/532-02-sanabria-indd/file
Unesco. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible 2030. https://es.unesco.org/sdgs
Universidad de Costa Rica. Estatuto Orgánico. Recuperado de https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf
Winnicott,D.W (2013). Deprivación y Delincuencia. Primera parte. 1-ed. 8 reimp Buenos Aires: Paidós, 2013.
Zuribia,H. (2004) El constructivismo de los procesos de enseñanza aprendizaje en el siglo XXI,. México: Editorial Plaza y Valdez.