Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Meyerhold, as current as relevant
PDF (Español (España))

Keywords

Theatrical Interpretation; Theatrical Technique; Theatrical Vanguards; Meyerhold; Theatrical Biomechanics
: Interpretación teatral; técnica teatral; vanguardias teatrales; Meyerhold; biomecánica teatral

How to Cite

Salas Murillo, R. (2021). Meyerhold, as current as relevant. Revista Estudios. https://doi.org/10.15517/re.v0i0.45996

Abstract

Eight decades after their disappearance, Vseolod Emilievic Meyerhold’s proposals (1874-1940) are still as valid and relevant for the development of theater as they were in their moment of enunciation, almost a century ago. This validity and relevance concern the pedagogical dimension, as well as the scenic and interpretative practices, despite the circumstances of the theatrical philosopher’s death and the historical difficulties that must have been conquered in order to maintain his legacy. This article offers a review of Mayerhold’s main theoretical and practical proposals in order to demonstrate their presence in contemporary and creative bids.

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.45996
PDF (Español (España))

References

Bibliografía

Barba, E. y Savarese, N. (1990). El Arte Secreto del Actor. Diccionario de Antropología Teatral. México: Gaceta

Barba, E. (2003). Obras Escogidas. Volumen I. La Habana: Alarcos.

Bogart, A. (2007). Los puntos de Vista Escénicos. Madrid: Asociación de Directores de Escena.

Dieterich, G. (2007). Diccionario del Teatro. Madrid: Alianza.

Fevralski, A. (2001). Un Recuerdo. A. D. E. Teatro, (85), p. 43.

Grotowski, J. (1983). Hacia un Teatro Pobre. México: Siglo XXI.

Hormigón, J. (1978). Introducción a la Dramaturgía Meyerholdiana. En Meyerhold. Comunicación. Textos Teóricos. p 28. Madrid: Alberto Corazón Editor.

ISTA – Odin Teatret (Producción). (1996). 10th Session. International School of Theatre Antropology. Demostración Técnica a cargo de Gennadi Bogdanov. [Video]. Copenhague.

Malcovati, F. (1993). L’attore biomeccanico. Milán: Ubulibri.

Meyerhold, V. E. (1978a). Comunicación. Textos Teóricos. Volumen 1. Madrid: Alberto Corazón Editor.

Meyerhold, V. E. (1978b). Comunicación. Textos Teóricos. Volumen 2. Madrid: Alberto Corazón Editor.

Meyerhold, V. E. (2004). El Director, el Material Dramatúrgico y el Actor. A.D.E. Teatro, (100), p. 199.

Meyerhold, V.E. (2005). El Actor Sobre la Escena. Diccionario de Práctica Teatral. México: Gaceta.

Mime Centrum Berlin – Bogdanov, G. (Produccción) y Wittenbencher, T. (Dirección). (1999). Meyerhold´s Theater and Biomechanics. [Video]. Berlín.

Pavis, P. (1980). Diccionario del Teatro: Dramaturgia, Estética, Semiología. Madrid: Paidós.

Picon-Vallin, B. (2001a). El Actor Meyerholdiano. A.D.E. Teatro, (87), p. 49.

Picon-Vallin, B. (2001b). El Teatro y la Teatrología en el Umbral del Siglo XXI: Una Obra Insoslayable, la de Meyerhold. A.D.E. Teatro, (85), p. 52.

Picon-Vallin, B. (2005a). Meyerhold y Chejov: La otra Interpretación. A.D.E. Teatro, (104), p. 66.

Picon-Vallin, B. (2005b). Reflexiones sobre la Biomecánica de Meyerhold. A.D.E.Teatro, (108), p. 148.

Picon-Vallin, B. (2006). Hacia un Teatro Musical. Las Propuestas de Meyerhold. Tablas, (84), p. 20.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.