Abstract
Artistic creation involves self-knowledge processes. We, the stage artists, create with all our being. We are bodies, soma, people with stories, will and Voice, poured into our art. Therefore, the learning process of performing artists gets enhanced with the inclusion of didactic strategies that stimulate self-knowledge. Thus, the development of the future artist as a creative subject with a Voice is strengthened, with this Voice understood as the set of desires, concerns, needs, ideas, dreams and fears, which make up the uniqueness of each subject. The BIO-installation as a somatic experience seeks to highlight that Voice and open the way for configuration, strengthening, development and expression. This article refers to the implementation and development of the BIO-installation at the School of Dramatic Arts of the University of Costa Rica since 2014, its impact and derived reflections
References
Referencias
Cazenave, G. (1996). Música para una nueva era. Músicoterapia. Buenos Aires: Kier.
Colmenares E., A. y Piñero M., M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, Revista de Educación,14(27), 96-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892006.pdf
Dergarabedian, A. (2015). Arte y humor científico en el Centro Cultural de la Ciencia. Recuperado de https://blog.portinos.com/novedades/ciencia/arte-y-humor-cientifico-en-el-centro-cultural-de-la-ciencia
Díaz-Obregón, R. (2003). Arte contemporáneo y educación artística: los valores potencialmente educativos de la instalación. (Tesis de Doctorado en Didáctica de la Expresión Plástica) Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://eprints.ucm.es/7259/
Díaz-Obregón, R. (2015). Bioarte: arte y vida en la era de la tecnología. España: Akal.
Foucault, M. (1992). O que é um autor? Lisboa: Passagens. Recuperado de https://casadohiphopdeportofeliz.files.wordpress.com/2015/10/foucault-michel-a-escrita-de-si.pdf
Jodorowski, A. (2004). Psicomagia. Madrid: Siruela. Recuperado de https://www.academia.edu/30295837/ALEJANDRO_JODOROWSKY_PSICOMAGIA_Ediciones_Siruela
Kabakov, I. (2014). Sobre la instalación total. México: COCOM. Recuperado de https://monoskop.org/File:Kabakov_Ilia_Sobre_la_instalacion_total_2014.pdf
Klinger, Diana Irene. (2012). Escritas de si, escritas do outro. O retorno do autor e a virada etnográfica. Rio de Janeiro: 7 Letras.
Richmond V., P. (2019). Envolvente experiencial del proceso de enseñanza-aprendizaje sobre diseño escenográfico. (Tesis de Maestría en Artes con Énfasis en Artes Escénicas, Universidad de Costa Rica). Recuperado de http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/80681
Salabert Solé, P. (2009). El cuerpo es el sueño de la razón y la inspiración de una serpiente enfurecida. Marcellí Antúnez: cara y contracara. España: Cendeac
Salles, C. (2011). Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Intermeios.
Sobrado, T. (2014). Voz no corpo gritante. Os desafíos do processo solo de ator. (Tesis de Doctorado, Escuela de Comunicaciones y Artes, Universidad de Sao Paulo) Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27155/tde-05112014-103209/pt-br.php
Toro, R. (2008). Biodanza. Chile: Cuarto Propio