Abstract
Historiography has experienced multiple modifications on its research methods; literature can bring some close and determined historiographical problems. For that reason, the story El Pirata sin Cabeza is used to connect literature with history. From narrative theory, reading theory and metahistory can be justified what has been proposed as part of the narrative and descriptive structured to conclude and exposed those arguments and findings.
References
Bibliografía
Ardash, M. (2012). El Pacífico hispanoamericano: Política y comercio asiático en el Imperio Español (1680-1784). México: Colegio de México.
Cabrera, M. (2005). Hayden White y la teoría del conocimiento histórico. Una aproximación crítica.Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea (4), 117-146.
Cervera, J. (2017). La expansión española en Asia Oriental en el siglo XVI: motivaciones y resultados. Estudios de Asia y África, 52(1), 191-201
González, A. (1984). «De lo fantástico y de la literatura fantástica.» Anuario de Estudios Filológicos, 7, 207-226.
Cuadra, L. (1978). Piratas en Centroamérica siglo XVII. Managua: Colección Cultural Banco de América. Serie Viajeros.
Ferlini, H. (2020). Rememorar y explicar: la imaginación del tiempo en el discurso histórico. Una lectura spinoziana. Revista Filosofía Universidad de Costa Rica LIX (154), 133-143.
León, J. (2009). Los astilleros y la industria marítima en el Pacífico americano: siglos XVI a XIX. Diálogos Revista Electrónica de Historia 10 (1).
Mackenbach, W. (2015). Historia, memoria y ficción. Tirana Memoria de Horacio Castellanos Moya. Ayer, 97(1), 83-111.
Poyato, P. (2013). La voz narrativa: modalidades de narrador en Los abrazos rotos (Almodóvar, 2009). Revista Comunicación, 1(11), 99-110.
Quirós, C. (1990). La Era de la Encomienda. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración III. El tiempo narrado. México: Editorial Siglo XXI.
Rodríguez, V. (1940). El Pirata sin cabeza. Revista Surco, 1(2),12.
Tozzi, V. (2009). Hayden White y una filosofía de la historia literalmente informada. Ideas y valores, 58(140), 73-98.