Abstract
Programmes of bilingual education are becoming prevalent in Spanish primary schools, this implying the incorporation of language assistants into teaching. The objectives of this article are: (1) To explore the role played by these lan-guage assistants in primary schools in the Region of Murcia, Spain). (2) To an-alyse the coordination between teachers and language assistants. (3) To ex-plore their appraisals of such a contribution to linguistic communication and the cultural competence of students. In the light of the data obtained, our re-sults suggest the relevance of language assistants in the mentioned pro-grammes, this implying that these need improvements having two major axes: a) the language assistant, his/her role, and his/her training; b) his/her work con-text, with special emphasis on coordination and recognition of teachers.
References
Barbero, J. (2014). Programas de Educación Bilingüe en Cantabria: la mediación de las lenguas extranjeras en un nuevo escenario educativo. Cabás, 11, pp..40-70.
Benito, C., Crichlow, J. y Fernández, R. (2018). Feeling, doing, thinking: the role of the language assistants at cu cardinal Cisneros. Centro Universitario Cardenal Cisneros, Madrid.
Buckingham, L. (2018). Defining the role of language assistants in the bilingual classroom. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 9, pp.38-49, doi.org/10.51302/tce.2018.173.
Caparrós, C. (2010). El auxiliar de conversación: una figura necesaria. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(5), 36-43.
Castaño, A. (2012). ¿Desinhibe el hablar con un nativo? Los auxiliares de conversación como elementos motivadores para derribar las inhibiciones iniciales en el aula de lengua inglesa. Campo Abierto, 31(1), pp.133-148.
Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación. Theoria, 14(1), pp.61-71.
Decreto n. 286/2007 de 7 de septiembre, por el que se establece el currículo de la educación primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.
Dobson, A., Pérez, M.D. y Johnstone, R. (2011). Programa de Educación Bilingüe en España. Informe de evaluación. Resultados de la investigación independiente sobre el Programa de Educación Bilingüe del Ministerio de Educación y el British Council en España. Ministerio de Educación y British Council.
Frigols, M. J., y Marsh, D. (2014). Informe de evaluación externa. Programa CLIL de la Consejería de Educación, Universidades y Sostenibilidad de Canarias. Canarias. Consejería de Educación, Universidades y Sostenibilidad de Canarias.
González, A. (2005). La Didáctica de la pragmática en el proceso enseñanza-aprendizaje de lenguas segundas y extranjeras: Algunas consideraciones. Lenguaje y textos, 23, pp.127-138. http://hdl.handle.net/2183/8234
Laorden, C., y Peñafiel, E. (2010). Proyectos bilingües en los centros de la Comunidad Autónoma de Madrid: Percepción de los equipos directivos. Revista de Investigación Educativa, 28(2), pp.325-344.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Liu, L. (2008). Co-teaching between native and non-native English teachers: An exploration of co-teaching models and strategies in the Chinese primary school context. Reflections on English Language Teaching, 7(2), pp.103–118.
Méndez, M.C., y Pavón, V. (2012). Investigating the coexistence of the mother tongue and the foreign language through teacher collaboration in CLIL contexts: perceptions and practice of the teachers involved in the plurilingual programme in Andalusia. International Journal of BilingualEducation and Bilingualism ,15(5), pp.573-592, https://doi.org/10.1080/13670050.2012.670195
Orden de 25 de mayo del 2009, de la Consejería de Educación, Formación y Empleo, por la que se regula la enseñanza ˜ bilingüe español-inglés ˜ para centros docentes de Educación Infantil y Primaria, se establece el programa Colegios Bilingües Región de Murcia y se aprueba la convocatoria de selección de centros para el curso 2009/2010.
Ortega, A. (2003). La experiencia Pedagógica del Auxiliar de Conversación de Lengua Extranjera. España: Grupo Editorial Universitario.
Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. (3rd ed.). Sage.
Pavón, V. y Ramos, M.C. (2015). AICLE, coordinación y aprendizaje colaborativo. Revista digital Andalucía educativa. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.
Pérez-Márquez, M. E. (2008), La enseñanza del inglés: un antes y un después de la implantación de la enseñanza bilingüe. Revista Aula de Innovación Educativa,168, pp.17-20.
Quecedo, R. y Castaño, C. (2003). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, pp.5-40.
Resolución de 2 de junio de 2014, de la Directora General de Calidad Educativa, Innovación y Atención a la Diversidad por la que se define el Programa Sistema de Enseñanza Bilingüe Español-Inglés en Educación Primaria y se convocan adscripciones de centros docentes sostenidos con fondos públicos de la Región de Murcia para el curso 2014/2015.
Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe, Málaga.
Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Servicio de Publicaciones, Universidad de Deusto.
Sánchez-Torres, J. (2014). Los Papeles que Desempeñan el “Auxiliar de Conversación” y el “Profesor-Coordinador” en Centros Bilingües Español/Inglés de Sevilla. Un Estudio Empírico de Casos (Tesis de doctorado). http://hdl.handle.net/11441/31276
Scobling, C. (2011). El auxiliar de conversación como herramienta de motivación en la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras en la educación secundaria y bachillerato en España. Trabajo fin de máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria. http://www.mecd.gob.es/dctm/sede/catalogo-tramites/profesores/extranjeros/auxilares-conversacion-espana/2011-proyec-investiga-candy-scobling-sobre-auxiliares-conversacion.pdf?documentId=0901e72b810b75ce
Travé, G. (2013). Un estudio sobre las representaciones del profesorado de Educación Primaria acerca de la enseñanza bilingüe. Revista de Educación,361, pp.379-402. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-149