Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Communication and Language: literary education through the application of virtual teaching techniques
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

participants; casa de idiomas de la Sede del Sur; university extension; language learning; academic, social and working conditions; brunca region.
población participante; casa de Idiomas de la Sede del Sur; acción social; aprendizaje de lenguas extranjeras; condiciones laborales, sociales y académicas; región brunca.

Abstract

This article tries to approach of the population that participates in the project ED-3314 Casa de Idiomas de la Sede del Sur in order to show how it is developed. At the same time, it seeks to highlight the importance of getting to know the participants of this project, and the role language learning plays as a tool to improve academic, social, and working conditions. This information was partially exposed as part of I Jornadas de Acción Social de la Sede del Sur, carried out in November 2021. Results show that this project is a significant tool for the improvement of current and future academic, social and working conditions people in the Brunca Region have, particularly for those living in Golfito and Corredores.

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.50284
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bibliografía

Araya, W. (2012). Características socio-demográficas de un grupo de la población de primer ingreso del año 2010 a la Carrera de Bachillerato en Inglés de la Escuela de Lenguas Modernas, Sede Rodrigo Facio. Revista De Lenguas Modernas, (16). 143-164. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12602

Fonseca, E. (2021). Análisis de la comunidad de estudiantes, graduados y docentes de la Sede del Sur de la Universidad de Costa Rica, 2006 – 2019. Reflexiones, 100(1). 1-25. https://doi.org/10.15517/rr.v100i1.40320

Hernández, L. (2018). Perfil sociodemográfico y académico en estudiantes universitarios respecto a su autoeficacia académica percibida. Psicogente, 21(39), 35-49. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2820

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2011). Censo 2011: Indicadores demográficos y sociales según provincia, cantón y distrito. https://www.inec.cr/censos/censos-2011

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2013). Costa Rica Mapas de Pobreza 2011. https://www.inec.cr/sites/default/files/documentos/pobreza_y_presupuesto_de_hogares/pobreza/metodologias/documentos_metodologicos/mepobrezacenso2011-01.pdf.pdf

López, R. (2018). Enseñanza de idiomas mediante la acción social. Revista Universidad en Diálogo, 8(1), 11-22. http://dx.doi.org/10.15359/udre.8-1.1

Mayorga, G. (2018). Los beneficios laborales del bilingüismo en Costa Rica. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2018/11/13/los-beneficios-laborales-del-bilinguismo-en-costa-rica.html

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2021). Atlas de desarrollo humano cantonal 2021. https://www.cr.undp.org/content/costarica/es/home/atlas-de-desarrollo-humano-cantonal.html

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe estado de la educación.

Programa Estado de la Nación. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/665

Rojas, R., y Mauro, S. (2012). Eficacia e impacto en la implementación del programa ED-93 Idiomas para la Comunicación Intercultural. Revista de Lenguas Modernas. (16), 113-128. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12595

Sibaja, I. (2021). La caracterización de los perfiles estudiantiles universitarios: reflexiones sobre su importancia. Revista Estudios, Especial: Perspectivas del Humanismo 1-14. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/46028/45912

Comments

Downloads

Download data is not yet available.