Abstract
The Southern Regional Extension has developed the "Professor Hiring Guide" to comply with the observations made by the University Comptroller's Office aimed at improving the management processes of hiring professors. Although the University of Costa Rica has had teacher education and training as a university policy, the actions have been developed especially after the hiring process. Therefore, this article describes the experience of elaborating and implementing this instrument or guide, as well as the sections that steer the hiring process in strict compliance with institutional policies and familiarization with the college context where new professors will be advancing professionally before starting the employment relationship.
References
Bibliografía
Bermúdez, H. L. (2012). La inducción general en la empresa. Entre un proceso administrativo y un fenómeno sociológico. Revista Universidad y Empresa, 13(21), 117-142. Recuperado a partir de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/view/1905
Lezcano, Y., Montero, E., y Zúñiga, C. (2018). Deserción, permanencia y graduación, una discusión preliminar: el caso del Recinto de Golfito de La Universidad de Costa Rica. Intersedes. Recuperado de: http://www.scielo.sa.cr/scielo.phpm?script=sci_arttext&pid=S2215-24582018000200034&lng=en&nrm=iso
Muñoz, D. (6 de diciembre de 2019). UCR crea Sede del Sur en Golfito. Semanario Universidad. Recuperado de: https://semanariouniversidad.com/universitarias/ucr-crea-sede-del-sur-en-golfito/
Ministerio de Hacienda. (1994). Normas para la aplicación de la dedicación exclusiva para instituciones y empresas públicas cubiertas por el ámbito de la autoridad presupuestaria. Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/Busqueda/Normativa/Normas/nrm_texto_completo.aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=20161&nValor3=65016&strTipM=TC
Orozco, J. X., y Montilla, G. M. (2017). Influencia del proceso de inducción y re-inducción de los colaboradores en la cultura organizacional. Caso Escuela de Educación Básica Particular Universidad Católica. Editorial: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Recuperado de http://repositorio.ucsg.edu.ec/handle/3317/7490
Universidad de Costa Rica. (2018). Convención colectiva de trabajo. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/convencion_colectiva.pdf
Universidad de Costa Rica. (1974). Estatuto Orgánico. Recuperado de: https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf
Universidad de Costa Rica. (2001). Reglamento de régimen académico estudiantil. Recuperado de: https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_estudiantil.pdf
Universidad de Costa Rica. (2002). Normas que regulan el régimen de dedicación exclusiva. Recuperado de: https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/dedicacion_exclusiva.pdf
Universidad de Costa Rica. (2008). Reglamento de régimen académico y servicio docente. Recuperado de: https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_docente.pdf
Universidad de Costa Rica. (2015). Reglamento general de zonaje y bonificación en la Universidad de Costa Rica. Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/zonaje_bonificacion.pdf
Universidad de Costa Rica. (2020). Políticas Institucionales 2021-2025. Recuperado de: https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2021-2025.pdf
Vicerrectoría de Docencia UCR. (2017). Lineamientos para la administración y asignación de la Carga Académica Docente del profesorado de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://vd.ucr.ac.cr/documento/vd-r-9927-2017/