Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Self-awareness and Corporality: A Path of Awareness and Appropriation of the Body as an Expressive Tool in Interpretation
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

body; appropriation; expressive segments; acting
cuerpo; apropiación; segmentos expresivos; interpretación

How to Cite

Bautista Díaz, R. C. (2022). Self-awareness and Corporality: A Path of Awareness and Appropriation of the Body as an Expressive Tool in Interpretation. Revista Estudios, (44). https://doi.org/10.15517/re.v0i44.51209

Abstract

This article shares a teaching experience in the teaching of corporal expression in the framework of virtuality. The methodological proposal and the exposed exercises reflect the imprint from which we had to rethink objectives and contents in body work from technological mediation and remote presence, which suggests a paradigm shift for teaching and learning processes from the University of Costa Rica. The proposal exposes a journey towards the appropriation of the body as an expressive tool for students of the third semester of the Dramatic Arts career, while also reflecting on the implications of the absence of the body-present in the teaching-learning processes.

https://doi.org/10.15517/re.v0i44.51209
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Barba, E. Y Savarese, N. (2007). El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. (2da ed.). Habana, Cuba: Ediciones Alarcos.

Cornago, Ó. (2005). ¿Qué es la teatralidad? Paradigmas estéticos de la Modernidad. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, (1), 1-13. https://doi.org/10.34096/tdf.n1.9684

Dubatti. J. (2017) Teatro-Matriz, Teatro Liminal. Nuevas perspectivas en la filosofía del teatro. Cuadernos de Ensayo Teatral. México: Paso de Gato.

García, R., y Ortíz, R. (2005) La partitura del cuerpo. Revista Universidad de la Universidad de México. 81-90. https://www.revistadelauniversidad.mx/download/ee4315b4-7715-4e12-8556-289c9e79c019

Grotowski, J. (1992). Hacia un teatro pobre. México: Siglo XXI editores.

Laban, R. V. (1987). El Dominio del Movimiento. Madrid, España: Editorial Fundamentos.

Lecoq, J. (2011). El cuerpo poético. Barcelona, España: Alba Editorial. S.l.u, quinta edición.

Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Barcelona, España: Paidós

Molina, M. D. (2015). La Presencia Escénica Del Individuo: Análisis Conceptual Y Empírico De Los Factores Determinantes. [Tesis de doctorado]. Universidad Católica de Murcia.

Ruiz, B. (2012). El arte del actor en el siglo XX. Un recorrido teórico y práctico por las vanguardias (2da ed.). Bilbao: Artezblai SL.

Sola M. S. (2013). El cuerpo y la corporeidad simbólica como forma de mediación. Mediaciones Sociales. 12, 42-62. DOI:http://dx.doi.org/10.5209/rev_MESO.2013.n12.45262

Stanislavski, K. (2007). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de la vivencia. España: Alba Editorial. Traduc Jorge Saura.

Stokoe, P. y Harf, R. (1992). La expresión corporal en el jardín de infantes. Barcelona, España: Paidos Ibérica. S.A.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.