Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Feminist epistemological premises in the novel Limón Reggae by Ana Cristina Rossi
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Costa Rican literature; gender; identity; society; culture; epistemological premises; narrative
literatura costarricense; género; identidad; sociedad; cultura; claves epistemológicas; narrativa

Abstract

This research proposes a reflection about the vision of women from three key feminist epistemological premises: deconstruction, disassembly and elaboration through an analysis of the leading role of Laura in the novel Limón Reggae by Ana Cristina Rossi and the procedures of visibilization, denaturalization and historization. The study establishes the possibility of highlighting elements that are specific of the female character by constructing or destructing spaces, historical and cultural facts, life circumstances and other elements within a Costa Rican and Central American reality. All this will make it possible to reconstruct the female discourse from a more humanistic perspective in a society where women are faced with daily challenges that they need to overcome.

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.51854
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Bidaseca, K. (2010). Perturbando el texto colonial. Los estudios (pos)coloniales en América Latina. Buenos Aires: Editorial SB: Buenos Aires.

Blazquez, N et al. (2012). Investigación feminista : epistemología, metodología y representaciones sociales / Norma Blazquez Graf, Fátima Flores Palacios, Maribel Ríos Everardo, oordinadoras. México : UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades : Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias, Facultad de Psicología,

Castañeda, P. (2008). Metodología de la investigación feminista. México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México, Fundación Guatemala.

Díaz S., C. (2010). Claves epistemológicas de la Metodología Feminista para la Investigación Social en la Educación no Formal. Tesis para optar al grado de Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración de Programas en Educación no Formal. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Guerrero, P. (2012). Corazonar la interculturalidad como horizonte ¨otro¨ para la decolonización de la vida. En: Patiño, Ninfa (compiladora): Plurinacionalidad, Interculturalidad y Territorio: hacia la construcción del Estado plurinacional e intercultural, Quito: Secretaria Nacional de Pueblos, Movimientos Sociales y Participación Ciudadana.

Hernández, R. (2011). Feminismos poscoloniales reflexiones desde el sur del Río Bravo. En Lilliana Suárez y Rosalva Hernández, Decolonizando el feminismo, teoría y prácticas desde los márgenes. 2ed. Madrid: Ediciones Cátedra.

Lagarde, M. (1996). Género y feminismo desarrollo humano y democracia. Madrid, España: Horas y horas.

Claves feministas para la autoestima de las mujeres. (2000). Madrid, España: Horas y horas.

Restrepo, E y Rojas, A. (2010). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Editorial de la Universidad del Cauca.

Real Academia de la Lengua Española. (2011). Diccionario de la lengua española. Madrid, España: RAE. Recuperado de https://www.rae.es/

Rossi, A. C. (2007). Limón Reggae. San José, Costa Rica: Legado.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.