Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
"Daggers of Zenith Piercing Merciless on the Skin": Body and Avant-garde in the Repertorio Americano
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

body; Latin American literatura; vanguards; Repertorio Americano; Joaquín García Monge.
cuerpo; literatura latinoamericana; vanguardias; Repertorio Americano; Joaquín García Monge.

Abstract

The body does not constitute a central topic in the theorization of literary avant-gardes. Nevertheless, it is a topic that appears with certain frequency within the avant-garde canon. In virtue of the aesthetic heterogeneity and plurality belonging to both the European and Latin American isms, it is not possible, however, to talk about an avant-garde body instead of the different paths and avant-garde searches when approaching the somatic. Nevertheless, in this article we will take care of profiling some of the general characteristics of the avant-garde approaches of the bodily. Specifically, we will refer to the way in which the body is presented in some of the literary movements of the Latin American avant-garde. Finally, we will examine the avant-garde influence in the "Repertorio Americano". In essence, we will pay special attention to the way that certain Costa Rican authors who published in the magazine directed by García Monge replicated the ways in which the literary avant-garde, both Latin American and European, approached the topic of the body.

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.51866
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar, T. (2013). Cuerpos sin límites. Transgresiones carnales en el arte. Madrid: Casimiro.

Baigorria, O. (2010). Estética y pensamiento anarquista. Aportes, límites y tensiones entre las vanguardias y los nuevos movimientos urbanos. Questión, 1(25), Recuperado de: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/891

Castillo, M. (2002). La construcción de Venus: fragmentación, montaje y despersonalización del cuerpo femenino en la estética vanguardista. En M. Amador & M. Ruiz (Coords.), Representación, construcción e interpretación de la imagen visual de las mujeres, (pp. 439-456). Madrid: Asociación Española de Investigación de Historia de las Mujeres (AEIHM).

Fernández, Á. (2013). El etnógrafo como contrabandista. Tráfico de imágenes, propagación de conceptos y usos de la cultura material en la obra de Alfred Métraux. Cuadernos De Literatura, 17 (33), pp. 224-252.

Girondo, O. (1995). Veinte poemas para ser leídos en el tranvía. Calcomanías y otros poemas. Madrid: Visor.

Gonzáles, A., Gasel, A & Arpes, M. (2017). Búsqueda y análisis de los modos vanguardistas de inscribir los cuerpos en la revista Martín Fierro (1924-1927). Informe científico técnico UNPA, 9(2), pp. 30-44.

Jáuregui, C. (2000). Saturno caníbal: fronteras, reflejas y paradojas en la narrativa del antropófago. Revista de crítica literaria latinoamericana, XXVI, 51, pp.9-39.

Lissardi, E. (2013). La pasión erótica: del sátiro griego a la pornografía en Internet. Paidós.

Marinetti T. (1993). La radio futurista. Cuenca: Radio Fontana Mix.

Marinetti T. Y Fillìa. (2017). La cocina futurista y otros textos. México DF: Vanilla Planifolia y Secretaría de Cultura.

Monge, C. F. (2012). El vanguardismo literario en Costa Rica. Heredia: EUNA.

Molina, I. (2009). Intelectuales y política en Costa Rica. El caso del discurso de Joaquín García Monge ante el Monumento Nacional (1921). Memoria y sociedad, 13(26), pp. 73-85.

Oliva Medina, M. (2007). Las encuestas de Repertorio Americano (1925-1932): García Monge y los libros hispanoamericanos. Montalbán, 40, pp. 73-103.

Oliva Medina, M. (2008). Historia de Repertorio Americano (1919-1958). Revista Comunicación, 17, pp. 31-43.

Retana, C. (2019). El cuerpo abierto. Heredia: EUNA.

Schwartz, J. (2002). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Segarra, M. (2014). Teoría de los cuerpos agujereados. Barcelona: Melusina.

Zurbrugg, N. (1999). Marinetti, Chopin, Stelarc and the Auratic Intensities of the Postmodern Techno-Body. Body & Society, 5(2–3), 93–115. https://doi.org/10.1177/1357034

Comments

Downloads

Download data is not yet available.