Abstract
This article analyzes the role of gender roles and the industrial products supply for domestic consumption, specifically, processed foods, clothing and household appliances during the years 1953-1984. The aim of this analysis is to demonstrate the changes in the way of advertising these products and their relation to the traditional gender roles assigned in the home. The transformations experienced by women in education and paid work caused a tension in the traditional gender roles conception at this time, focused especially at women -who continue- in charge of the majority housework, under the discourse of facilitating household chores with the implementation of industrial products.
References
González, A. (1997). Vida Cotidiana en la Costa Rica del siglo XIX: un estudio psicogenético. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
González, A. (2005). Mujeres y Hombres de la posguerra (1950-1960). San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Milanesio, N. (2014). Cuando los trabajadores salieron de compras. Nuevos consumidores, publicidad y cambio cultural durante el primer peronismo: Siglo Veintiuno Editores.
Moreno, D. (2022). Entre lujos y ofertas. Expansión del consumo doméstico de bienes industriales en Costa Rica: condicionantes socioeconómicos y cambios culturales (1953-1984). [tesis de maestría, Universidad de Costa Rica].
Pérez, I. (2012). El hogar tecnificado: familias, género y vida cotidiana: 1940-1970, 1.a ed: Biblos.
Rodríguez, E. (1995). “Inventando el día de la madre en Costa Rica: 1890-1932”. Reflexiones, (no 75), 33-42.
Rodríguez, E. (2003). Los discursos sobre la familia y las relaciones de género en Costa Rica (1890-1930). San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Rodríguez, E. (2008). Las familias costarricenses durante los siglos XVIII, XIX y XX. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Rojas, M., María Cartín, y Guillermo Aguilar. (2015). “La industrialización alimentaria en Costa Rica a finales del siglo XX y principios del XXI: de los estancos a los supermercados”, Revista Herencia 28, (n.o 1), 31-46.
Rosero, L. y Casterline, J. (1995). “Difusion por interacción social y transición de la fecundidad: evidencia cuantitativa y cualitativa de Costa Rica”, Programa Centroamericano de Población, (n.o 61), 28-78.