Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Perception of the educational experience of the students at Regional Brunca, Pérez Zeledón campus, under the virtual modality and the use of ICT, during the II semester of 2020
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Higher education; Information technology; Virtual learning; Digital Resources.
Educación Superior, Tecnología de Información y Comunicación (TIC); Aprendizaje Virtual; Recursos Digitales.

How to Cite

Ureña-Hernández , M. ., & Corrales-Escalante , X. M. (2022). Perception of the educational experience of the students at Regional Brunca, Pérez Zeledón campus, under the virtual modality and the use of ICT, during the II semester of 2020. Revista Estudios, (45). https://doi.org/10.15517/re.v0i45.53333

Abstract

The main objective of this article was to investigate the perception of the students of the Pérez Zeledón campus, in relation to their educational experience under the virtual modality implemented by the UNA. The results show that the student population participating in the study positively value the virtual modality with the support of ICT as appropriate in their learning process, which has allowed them to be trained in new technological tools to maintain or conclude their major. In addition, the most used technological tools and resources were the ® Microsoft Office suite, and the online videoconferencing tools such as ® Microsoft Teams, ® Google Meet and ® Zoom that supported the achievement of educational learning in each major. Furthermore, some of the advantages of this modality are saving of money on transportation and development of self-taught skills. In contrast, some of the disadvantages that the students report is the limited access to internet connection and not knowing how to manage between personal, social and educational life.

 

https://doi.org/10.15517/re.v0i45.53333
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos XLVI, N° 3: 213-223, 2020. DOI: 10.4067/S0718-07052020000300213

Butcher, N, Kanwar, A y Uvalic-Trumbic, S (2015). Guía Básica de Recursos Educativos Abiertos (REA). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232986

Cea, M. (2012). Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa. Editorial Síntesis. Madrid, España.

Cerdas-Montano, V., Mora-Espinoza, Álvaro, & Salas-Soto, S. (2020). Educación remota en el contexto universitario: necesidad del trabajo colaborativo para la mediación pedagógica docente en tiempos de COVID. Revista Electrónica Educare, 24(Suplemento), 1-4. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.9

Cerdas-MontanoV., González-SandovalG. G.-S., Salas SotoS. E., & Villalobos-BenavidesV. (2022). Presencialidad remota desde la perspectiva estudiantil y docente: un análisis de la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional, Costa Rica. Innovaciones Educativas, 24(36), 101 - 116. https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3612

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una Interpretación constructivista. McGraw- Hill.

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. https://buo.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.).

Ilinois State Board of Education (2020). Recomendaciones de aprendizaje remoto. https://www.isbe.net/Documents/RL-Recommendations-Spanish.pdf

Juliao, G. (2014). Una pedagogía Praxeológica. Uniminuto. Bogotá, Colombia.

Montes-Rodríguez, A., Chen-Quesada, E., Hernández-Sánchez, A., & Villalobos-Benavides, V. (2020). Ruta de la gestión educativa del CIDE ante el contexto COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(Suplemento), 1-4. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.7 https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582020000400026&script=sci_arttext

Programa Estado de la Nación (2021). Octavo Estado de la Educación 2021. Programa Estado de la Nación. CONARE - PEN, 2021

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, (53),1-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=547/54750356010

Segura, R. (2018). Implementación de las TIC en educación superior Estudio de ventajas y desventajas del uso de tecnología en cuatro universidades en Pérez Zeledón. https://www.uisil.ac.cr/uisil-journal/index.php/Revista/article/view/80/52

Tijo, S. (2020). Enseñanza remota de emergencia en ingeniería civil: lecciones aprendidas. Encuentro Internacional de Educación en. Ingeniería. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/781

Comments

Downloads

Download data is not yet available.