Abstract
The multidisciplinary experience is based on project-based learning (PBL), focused on the search for solutions and taking into account as a central axis the circular economy. The project focuses on identifying environmental problems in the communities of Alajuela and Heredia, favoring the search for solutions. The project involves students of the careers of Administration and Industrial Chemistry, forming research teams (7-8 students). The project is structured in 4 stages: Planning, Information Collection, Design and Final Report. From the information collected, qualitative and quantitative analysis of the data is performed. Videos and posters are produced and shared on the official pages and social networks of the communities involved. It is concluded that PBL allows students to assume the leadership role, encouraging critical thinking, and decision-making, which have an impact on society.
References
Almanza Ope, L. A. (2022). Percepción docente sobre la adaptación del aprendizaje basado en proyectos a escenarios de pandemia COVID 19 en cursos generales del instituto superior tecnológico Tecsup, Arequipa, 2021.
Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 65-80.
Barrientos, E; López, V y Pérez. (2020). Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(2), 67-83.
Borbor, C. L. N., & Suárez, P. C. M. (2021). Caracterización del aprendizaje basado en proyectos para el fortalecimiento de competencias emprendedoras. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 2482-2499.
Botella Nicolás, A. M., & Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141.
Castellón Rodríguez, L. (2019). Objetivos de desarrollo sostenible 2030 en la Agenda Pública de Costa Rica. Revista de Administración Pública del GLAP, 3(4), 33-44.
Diaz, A. L., & Canosa, V. F. (2021). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la formación de los futuros maestros: Uso de metodologías activas. Campo Abierto. Revista de Educación, 40(2).
Dávila, K., Mejía Rivas, J. D., Blanchard H, J. J., & Herrera López, R. J. (2021). La mascarilla quirúrgica como nuevo contaminante biológico de nuestro medio ambiente. Revista Científica Tecnológica - UNAN FAREM Matagalpa, 4(1), 5–9. https://revistarecientec.unan.edu.ni/index.php/recientec/article/view/59
Espinoza, J. J. R. (2020). Metodologías activas, la clave para el cambio de la escuela y su aplicación en épocas de pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3), 2.
Forero, E., Jaramillo, C y Páez, A. (2017). La mediación pedagógica, una propuesta para generar un cambio hacia una cultura aprendiente. Revista RED pensar, 5(1), 1-13. ISSN: 2215-2938/2016
González, C., Montenegro, H., López, L., Munia, I., & Collao, P. (2011). Relación entre la experiencia de aprendizaje de estudiantes universitarios y la docencia de sus profesores. Calidad en la educación (35), 21 - 49.
Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers. Routledge ( New York & London) isbn978-0-415-69015-7 269 pp.
Jiménez, R., Ronit A., y Vindas, R. (2011). Políticas de cambio climático en Costa Rica, integrando esfuerzos para asumir los retos. CLACSO. Ed CICDE-UNED, San José, 155 pp. http://investiga.uned.ac.cr/cicde/index.php/informes-de-investigacion/37-cambioclimatico
Martin, N., y Baker, A. (2000). Linking work and learning toolkit. Portland, OR: worksystems, inc., and Portland, OR: Northwest Regional Educational Laboratory. Linking Social Work and Service-Learning
Mendoza, Y., Castro, M. A. B., & Castro, G. R. B. (2018). Nuevos escenarios de aprendizaje, un reto pedagógico. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (mayo 2018).
Ministerio de Educación. (2019). Metodología de aprendizaje basado en proyectos. Editado por la Unidad de Currículum y Evaluación del Ministerio de Educación. Chile. 162 pp.
Montenegro, H., y González, C. (2013). Análisis factorial y confirmatorio del cuestionario "Enfoques de Docencia Universitaria" (Approaches to Teaching Inventory, ATI-R). Estudios Pedagógicos, 39(2), 213 -230.
Numa-Sanjuan, N., y Márquez, R. (2019). Los Semilleros como espacios de investigación para el investigador novel. Propósitos y Representaciones, 7(1), 230-248. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.289
Prieto Sandoval, V., Jaca, C., & Ormazabal, M. (2017). Economía circular. Memoria Investigaciones En Ingeniería, (15), 85-95. http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/308
Rodríguez, E., Vargas, E y Luna, J. (2010). Evaluación de la estrategia aprendizaje basado en proyectos. Educación y Educadores,13 (1), 13-25.
Rodríguez Espinoza, M. (2021). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de Songwriting utilizando aprendizaje basado en proyectos. MLS Educational Research (MLSER), 5(1).
Salas, R. E. M., & Bucheli, M. V. B. G. V. (2021). Metodologías activas que mejoran el aprendizaje en la Educación Superior. Revista de Ciències de l'Educació, 93-111.
Serna Gómez, H y Díaz Peláez, A (2013). Metodologías Activas del Aprendizaje. Primera edición. Fundación Universitaria María Cano.
Tapia, Nieves. (2018). El compromiso social en el currículo de la Educación Superior.1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLAYSS, 84 p.
Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos: infantil, primaria y secundaria. Madrid. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Trujillo,F (2016). El diseño de proyectos y el currículo. Cuadernos de Pedagogía, núm. 472.
Trujillo, F (2017). Aprendizaje basado en proyectos: Líneas de avance para una innovación centenaria. Textos Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 78, 42-48.
Valero-Cedeño, N. J., Castillo-Matute, A. L., Rodríguez-Pincay, R., Padilla-Hidalgo, M., & Cabrera-Hernández, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1201-1220.
Villalba Cuéllar, JC y González Serrano, A. (2017). La importancia de los semilleros de investigación. Revista Prolegómenos. Derechos y Valores XX (39), 9-10. ISSN: 0121-182X, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87650862001
Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84), 172-182.