Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Dialogicity and antidialogicity in Paulo Freire: An approach to revealing how we construct ourselves ideologically in the quotidian
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

anthropological basis; dialogical action; dialogicity; antidialogicity; mutual-participation; empty signifier and floating signifier; construction of reality
base antropológica; acción dialógica; dialogicidad; antidialogicidad; mutuo-participación; significante vacío y significante flotante; construcción de la realidad.

How to Cite

Rojas Artavia, C. E. (2023). Dialogicity and antidialogicity in Paulo Freire: An approach to revealing how we construct ourselves ideologically in the quotidian. Revista Estudios. https://doi.org/10.15517/re.vi.54291

Abstract

In the particular case of Freire's liberating proposal, its anthropological basis marks the course of its dialogic action in a double function: a) as self-production of effective identity from dialogicity and encounter; b) to reveal the anti-dialogic nature of the capitalist mode of production. Its logic undermines the possibility of building mutual-participatory relationships when assign inertial identities built from empty signifiers that make up a hegemonic sense of reality. Therefore, the objective of this article is to analyze the way in which dialogicity and anti-dialogicity are part of this dialectical process of liberating self-production and disclosure of the logic of submission in the quotidian. Methodologically, hermeneutics is used as an interpretation of Freire's dialogic text, with categorical support from authors such as Laclau (empty signifier and floating signifiers) and Therborn (three levels of construction of reality).

https://doi.org/10.15517/re.vi.54291
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Berger, P. y Luckman, T. (1968). La construcción social de la realidad. Argentina: Amorrortu Editores.

Balsa, J. (Agosto – diciembre, 2006). Las tres lógicas de la construcción de la hegemonía. Theomai, 14, 16 – 36. http://revista- theomai.unq.edu.ar/NUMERO14/ArtBalsa.pdf

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México: Grijalbo.

Freire, P. (1989). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (1992). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. España: Siglo XXI.

Gallardo, H. (2014, octubre 2). La parábola del mosquito. Pensar América Latina. https://www.heliogallardo- americalatina.info/index.php?option=com_content&view=article&id=2:liquida dos- y-liquidadores&catid=8&limitstart=1&Itemid=102

Huergo, J. (2015, mayo 2). Hegemonía. Un concepto clave para comprender la comunicación. Facultad de Periodismo y Comunicación social UNPL.

https://perio.unlp.edu.ar/catedras/cdac/wp-content/uploads/sites/96/2020/03/T-HUERGO-Ficha-de-C%C3%A1tedra-Hegemonia.pdf

Laclau, E. (2014) Los fundamentos retóricos de la sociedad. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. Y Mouffe, Ch. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. México: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (2003). El 18 brumario de Luis Bonaparte. Madrid: Fundación Federico Engels.

Soto, J., Bernardini, A. (1998). La educación actual en sus fuentes filosóficas. Costa Rica: UNED.

Therborn, G. (1991). La ideología del poder y el poder de la ideología. México: Siglo XXI.

Zizek, S. (2003). El espectro de la ideología. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.