Abstract
The objective of this article is to present the actions that have been carried out at the National University (UNA) to promote the transversal axis implementation of the environmental culture in the majors’ courses of Office Administration and Business Education of the Escuela de Secretariado Profesional (ESP, by its acronym in Spanish) due to the implementation of a redesigned curriculum in 2023. Through qualitative research, it was possible to determine the didactic techniques employed by the academics for the development of environmental topic as well as the response from the students to the initial approach given in the courses of the first semester of 2023. The most used didactic techniques with an eco-formative approach are the analysis and discussion of environmental topics supported by readings, videos, forums, and presentations, as well as the development of environmental ethics in the profession through incorporated initiatives such as the use of recycled materials and paperless offices.
References
Castellar, E. (2020). Una mirada al estado de la Educación Superior con relación a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 32(2), 14-35. https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.296
Chacón Ramírez, S. (2020). Pedagogía eco-formativa. En: Camacho Camacho, A. L. (Coord.) Universidad Nacional: una nueva mirada en la mediación pedagógica al encuentro con el sentido del aprendizaje en los procesos educativos (pp. 225-236). Universidad Nacional, Sede Regional Chorotega.
Chavarría F., & Fernández R. (2021). Plan del programa de gestión ambiental institucional 2022-2026. Vicerrectoría de Administración, Universidad Nacional. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/15118/Programa%20de%20Gesti%c3%b3n%20Ambiental%20Institucional%20PGAI-UNA%202022-2026.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Escuela de Secretariado Profesional, UNA. (2022). Plan de estudios de la carrera Bachillerato en Administración de Oficinas con salida lateral al Diplomado en Administración de Oficinas y Licenciatura en Administración de Oficinas.
Escuela de Secretariado Profesional, UNA. (2022). Plan de estudios de la carrera Bachillerato en Educación Comercial con salida lateral al Diplomado en Educación Comercial y Licenciatura en Educación Comercial.
Foladori, G., (2002). Avances y límites de la sustentabilidad social . Economía, Sociedad y Territorio, III (12), 621-637. https://doi.org/10.22136/est002002339
Hernández Rojas, L. M., Carrillo Delgado, M. de los Ángeles, Charpentier Esquivel, C., Brenes Chacón, O. E., García Fallas, J., Mata Segreda, A., Zúñiga Vega, C., & Arnáez Serrano, E. (2006). La dimensión ambiental en el currículo universitario: un proceso de cambio en la formación profesional. Actualidades Investigativas En Educación, 6(1). https://doi.org/10.15517/aie.v6i1.9204
Miranda et al (2020). Formación docente para integrar el eje medio ambiente en el proceso de enseñanza aprendizaje en el nivel superior en la Universidad Autónoma de Guerrero México. Revista Pedagógica, 22, 1–13. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.4772
Moreno Sánchez, V. E., Palacios Garay, J. P., Nuñez Vara, F., & Valdez Asto, J. L. (2023). Conciencia ambiental en la responsabilidad social universitaria. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(31), 2411–2421. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.673
Torres, B. (2022). Análisis de la responsabilidad ambiental en las industrias pesqueras de la parroquia Chanduy. Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/5483/1/UPSE-TAE-2020-0083.pdf
UNA Campus Sostenible. (2023). Bienvenida. https://www.unasostenible.una.ac.cr/index.php/quienes-somos/bienvenida
Universidad Nacional. (2015). Estatuto orgánico. https://documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/6693/ESTATUTO-ORG%c3%81NICO-UNA-digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Universidad Nacional. (2023). Misión y Visión. https://www.transparencia.una.ac.cr/index.php?option=com_content&view=article&id=298&Itemid=742
Universidad Nacional. (2022). Una planificación estratégica con enfoque prospectivo: Plan de mediano plazo institucional 2023-2027. https://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/14807
Venancio, Z., & Bernardo, N. (2022). La educación ambiental y la conciencia ecológica de los pobladores en los asentamientos de Huánuco – 2019. [Tesis de Licenciatura Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, Perú]. Repositorio de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. https://repositorio.unheval.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13080/5051/TEDB00229V44.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vidal, A., & Asuaga, C. (2021). Gestión ambiental en las organizaciones: una revisión de la literatura. Revista Del Instituto Internacional De Costos, (18), 84–122. https://intercostos.org/ojs/index.php/riic/article/view/33
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Norieth Guillén Cordero & Sirney Camacho Chévez