Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Co-teaching: a strategy for the problematization of the teaching role in the pedagogy of theatrical performance
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

theater
drama education
teachers
team teaching
educational innovations
teatro
enseñanza de arte dramático
docente
enseñanza en equipo
innovación educacional

How to Cite

Rojas Barrantes, E., Picado Rossi, M., & Prado-Calderón, J. E. (2024). Co-teaching: a strategy for the problematization of the teaching role in the pedagogy of theatrical performance. Revista Estudios, (48), 49–75. https://doi.org/10.15517/re.v0i48.60137

Abstract

As a result of the systematization of a co-teaching experience carried out during the years 2020 and 2021 in the courses of Acting V and VI of the School of Dramatic Arts of the University of Costa Rica. It is proposed to critically review some of the traditional teaching roles of the pedagogy of theatrical performance. Through a critical reading of these roles, their constitutive elements and functions are exposed to destabilize their intentionality and value their meanings. The authors concluded that the implicit dynamics in the collaborative teaching exercise can be considered to propose new teaching roles in accordance with our perspectives. One of these roles is the one we call teacher-joker, inspired by Augusto Boal’s joker system and the Theater of the Oppressed. We also share other findings derived from the experience that clear the teacher-student relationship and reveal significant learning for all participants.

https://doi.org/10.15517/re.v0i48.60137
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Ascorra, P., & Crespo, N. (2004). La incidencia del rol docente en el desarrollo del conocimiento metacomprensivo. Psicoperspectivas, 3, 23-32. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol3-Issue1-fulltext-10

Astrosky, D. (2013). Pedagogía teatral: una mirada posible. Reflexiones y técnicas para un abordaje formativo del actor. t.ediciones.

Bacharach, N., Heck, T. W., & Dahlberg, K. (2008). Co-teaching in higher education [Co-docencia en la educación superior]. Journal of College Teaching & Learning, 5(3), 9-16. https://doi.org/10.19030/tlc.v5i3.1298

Barba, E., & Savarese, N. (1990). El arte secreto del actor: Diccionario de antropología teatral. International School of Theatre Anthropology.

Boal, A. (1974). Teatro del oprimido y otras poéticas políticas. La Flor.

Boal, A. (1980). Teatro del oprimido 1: Teoría y práctica (G. Schmilchuk, Trad.). Nueva

Imagen. (Trabajo original publicado en 1973)

Ceballos, E. (1994). Ética y disciplina: Método de acciones físicas (Propedéutica del actor) (M. Pavia & R. Rodríguez, Trads.). Gaceta. (Trabajo original publicado en 1947)

Chesney-Lawrence, L. (2013). Las teorías dramáticas de Augusto Boal. Teatro: Revista de Estudios Culturales / A Journal of Cultural Studies, 26(26), 25-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7949772

Covey, S. R. (2016). The 7 habits of highly effective people: Powerful lessons in personal change [Los 7 hábitos de las personas altamente efectivas: Poderosas lecciones de cambio personal]. Mango Media.

de la Parra, M. A. (2011). El cuerpo del actor. Centro Latinoamericano de Creación e Investigación Teatral. https://www.celcit.org.ar/publicaciones/teatro-teoria-y-practica/12/012/

Fals Borda, O. (2015). Una sociología sentipensante para América Latina. Siglo Veintiuno. https://www.clacso.org.ar/antologias/detalle.php?id_libro=1045

Freire, P. (1991). Pedagogía del oprimido (J. Mellado, Trad.). Siglo Veintiuno. (Trabajo original publicado en 1968)

Gardner, H. (1987). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples (S. Fernández Éverest, Trad.). Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1983)

Gardner, H. (2019). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica (M. T. Melero Nogués & M. Asensio Fernández, Trads.). Planeta. (Trabajo original publicado en 1993)

Goleman, D. (1998). La inteligencia emocional (D. González Raga & F. Mora, Trads.). Kairós. (Trabajo original publicado en 1995)

Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional (F. Mora & D. González Raga, Trads.). Kairós. (Trabajo original publicado en 1998)

Laferrière, G. (1997). La pedagogía puesta en escena: el artista pedagogo y el modelo de formación basado en la mezcla y el mestizaje. Ñaque.

Mahecha, S. C. (2015). Aportes a la categoría de rol del docente de teatro (Trabajo de grado de Licenciatura de Artes Escénicas, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia). http://hdl.handle.net/20.500.12209/9347

Márquez, R. L. (2018). Para una nueva edición del Teatro del oprimido. En A. Boal, Teatro

del oprimido (pp. 7-16). Fondo Editorial Casa de las Américas.

Ortiz Crespo, R. (2007). Aprender a escuchar: Cómo desarrollar la capacidad de escucha activa. Lulu.

Porlán, R. (1995). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Díada.

Rojas Barrantes, E. (agosto, 2021). El aprendizaje del actor/actriz en la virtualidad: la pandemia como escenario y escuela. Trabajo presentado en las Jornadas Internacionales Cuerpo, convivio y pandemia en la cultura y las artes, organizadas por el Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires, Argentina. http://eventosacademicos.filo.uba.ar/index.php/JICCP/IJICCP/paper/viewFile/6372/3765

Ruiz, C. (2009). La alteridad. Revista Casa del Tiempo, 25, 99-101. https://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/25_iv_nov_2009/casa_del_tiempo_eIV_num25_99_101.pdf

Stanislavski, C. (1963). Manual del actor: Recopilación alfabética de consideración concisas sobre los aspectos de la actuación (R. Cárdenas Barrios, Trad.). Diana.

Suárez-Díaz, G. (2016). Co-enseñanza: Concepciones y prácticas en profesores de una facultad de educación en Perú. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 166-182. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/786

Villanueva Sert, M. (2016). Co-teaching: The power of two [Co-docencia: El poder de dos]. (Tesis de Bachillerato en Educación Primaria, Universidad de Lleida, Cataluña, España). http://hdl.handle.net/10459.1/57692

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Jorge Esteban Prado-Calderón, Erika Rojas Barrantes y Milena Picado Rossi

Downloads

Download data is not yet available.