Abstract
In the majority of Higher Secondary Education subsystems in Mexico, there is no figure to carry out the desirable teaching support process. Based on classroom observation, this process offers an understanding of school realities to better design institutional activities and optimize intervention work in the classroom. The present study sought to evaluate the classroom teaching intervention monitoring project to find out if it was indeed a teacher support process that improved their performance, or not. The study was carried out and supported by applying the action research method with a sample of 24 teachers from a humanistic pedagogical perspective in 2019 and by using new theoretical trends on the function of supervision and evaluation in the classroom. In the end, the value of the monitoring program was acknowledged as a desirable support tool for school managers.
References
Álvarez, A. C. y Álvarez, V. (2014). Métodos en la investigación educativa. Horizontes Educativos. Universidad Pedagógica Nacional.
Calvo, G. S. (2018). Diferentes niveles del acompañamiento pedagógico para transformar la escuela. Organización de Estados Iberoamericanos para la educación la ciencia y la cultura (OEI). República Dominicana. https://oei.int/oficinas/republica-dominicana/publicaciones/diferentes-niveles-del-acompanamiento-pedagogico-para-transformar-la-escuela
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. “Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente” en Diario Oficial de la Federación, 11 de septiembre de 2013. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2021). Introducción a los sistemas de monitoreo y evaluación [Documento de trabajo de curso]. Instituto Latinoamericano y del Caribe de Planificación Económica y Social (ILPES). https://www.cepal.org/sites/default/files/courses/files/introduccion_sistemas_monitoreo_y_evaluacion.pdf
García, B. y Zendejas, L. (coord.) (2008). Hacia un nuevo modelo de supervisión escolar para las primarias mexicanas. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1C131.pdf
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.
Mejía, O. (2011). La investigación científico social: un debate epistemológico desde la educación. Revista Electrónica Educare, 15(2), 23-32. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194121566003.pdf
Mejía, O. (julio, 2019). La función directiva en la EMS: retos y necesidades. Revista Atlante. Cuadernos de Educación y desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/funcion-directiva-escuela.html#:~:text=La%20funci%C3%B3n%20directiva%20es%20fundamental,para%20que%20tenga%20lugar%20la
Peralta, A. E. (2021). Observación en aula: lo que observan e interpretan los líderes instruccionales en el acompañamiento docente [Tesis de Maestría en Educación]. Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, Chile. https://repositorio.uc.cl/xmlui/handle/11534/63080
Real Academia Española (2022). Supervisar.
Diccionario de la Real Academia Española. https://dle.rae.es/supervisar?m=form
Rivera, C. (2017). Propuesta de un sistema de formación especializada en supervisión educativa: análisis comparativo de 13 sistemas de supervisión escolar en el mundo. Innovación educativa, 17(74), 165-179. https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v17n74/1665-2673-ie-17-74-00165.pdf
Robles, H.G. (2016). La evaluación, un proceso para la mejora continua de nuestra práctica docente. En
Trujillo, J.A y García, J.L. (coords.), Desarrollo profesional docente: reforma educativa, contenidos curriculares y procesos de evaluación (pp. 139-146). Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R.
Sandoval, P., Maldonado, A. C. y Tapia, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v15n1/1688-7468-pe-15-01-49.pdf
Zayas, I. (2022). La mejora continua: Elemento de competitividad empresarial. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 9(17), 1-19. https://cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/download/253/488/1179
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Omar Mejía Pérez